Annons

Sb-800

Produkter
(logga in för att koppla)

GrAcK

Aktiv medlem
Eller så skrev du på ett sätt så att jag inte förstod, inte brydde mig, inte orkade, eller kanske bara missade det. Välj själv!

Ytterst otrevlig ton på ditt inlägg.
Ber så mycket om ursäkt om du uppfattade det som otrevligt. Var i alla fall inte menat så, men du har ju uppenbarligen inte läst första svaret eftersom du inte ens märkt att det inte var jag som skrev det.

Så här tolkar jag första och andra inlägget i tråden:
Första: Kan jag använda den inbyggda blixten till att styra en SB800 utan att den inbyggda blixten påverkar exponeringen?
Andra: Ja, om du ställer den i commander läge och sedan sätter den till "--"
 

Örjan

Medlem
Var styr man den interna blixten, om vara med och verka som blixt eller ej tillsammans med SB-800´an? (Har en D300)
 

Falumas

Aktiv medlem
Ok, dags att vara lite pedagogisk eftersom det verkar vara vissa problem att förstå det här.

Tre bilder i följande ordning:

1. ISO 100; f3,5; 1/60; ingen extern blixt
2. ISO 1600; f3,5; 1/60; ingen extern blixt
3. ISO 100, f3,5; 1/60; SB-800 liggandes på badkaret på min högra sida

I samtliga fall står kameran i commanderläge med den inbyggda blixten deaktiverad. TTL-mätning. Rummet är HELT becksvart (blev lite varierande kameraposition :)) så det här är ett väldigt extremt exempel. Vem plåtar i ett becksvart rum in i en skitig spegel?

Jag brukar aldrig ha något problem med detta i vanliga fall, men eftersom somliga tror en massa saker så tyckte jag det var lika bra att visa hur det egentligen ligger till. Återigen, detta är ett löjligt extremt exempel bara för att visa hur det faktiskt ligger till.

Ursäkta den fina distortionen från objektivet. Det är bara helt obehandlande JPEG direkt ur kameran.
Intressant test, att den lyser upp så pass mycket trots att den är "avstängd" trodde jag inte.

Fast men med tanke på att du måste dra upp ISOn till 1600 måste man väl ändå betrakta det som någon slags kontrollblixt. Antagligen kan den inbygda blixten inte bara skicka IR.

Förvirringen i denna tråd är att inte alla förstått att man faktiskt kan ställa in kameran till att blixtra fullt med den inbygda blixten också i kommandoläget. Om du hade ställt in kameran så att den inbygda blixten skulle vara TTL blixt och kommandostyrare så hade du blivit ordentligt upplyst i spegeln på ISO200 också.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Ber så mycket om ursäkt om du uppfattade det som otrevligt. Var i alla fall inte menat så, men du har ju uppenbarligen inte läst första svaret eftersom du inte ens märkt att det inte var jag som skrev det.

Så här tolkar jag första och andra inlägget i tråden:
Första: Kan jag använda den inbyggda blixten till att styra en SB800 utan att den inbyggda blixten påverkar exponeringen?
Andra: Ja, om du ställer den i commander läge och sedan sätter den till "--"
Jag tolkade inte det så, men i så fall är vi överens.

/Karl
 

ztenlund

Aktiv medlem
Intressant test, att den lyser upp så pass mycket trots att den är "avstängd" trodde jag inte.

Fast men med tanke på att du måste dra upp ISOn till 1600 måste man väl ändå betrakta det som någon slags kontrollblixt. Antagligen kan den inbygda blixten inte bara skicka IR.

Förvirringen i denna tråd är att inte alla förstått att man faktiskt kan ställa in kameran till att blixtra fullt med den inbygda blixten också i kommandoläget. Om du hade ställt in kameran så att den inbygda blixten skulle vara TTL blixt och kommandostyrare så hade du blivit ordentligt upplyst i spegeln på ISO200 också.

/Karl
Ja, det är klart att det är en kontrollblixt och testet är löjligt extremt, men somliga verkar ju tro att den inte går av alls när bilden tas om man "stängt av" blixten och det är helt fel.

Att det blivit ljusare om jag slagit på TTL på den inbyggda säger sig självt.
 
ANNONS