Annons

Vill ha lite hjälp om företag

Produkter
(logga in för att koppla)

Santa771

Aktiv medlem
Hej har fotat ett nu åt vänner och så och märker att det börgja sprida sig lite att det är andra som vill ha lite porträtt bilder och undrar nu hur jag ska göra? Jag vill ju ha ett företag så jag kan ta jobb åt dels andra företag och andra personer. Så drömmen skulle ju vara att kunna leva på det men det tror jag kan bli svårt men det kan vara ett bra extra kneck som kanske skulle kunna betala min hobby. hur ska jag gå till väga? Det är en FA skattesedel jag ska ha då va? hur gör man för att få det? kom gärna med tipps
 

Santa771

Aktiv medlem
Det är ju i långsiktigt vinstgivande syfte. Är väll mer att det känns skrävvligt och säga att detta kommer jag leva på om nått år. har lite svårt att tro det men skulle möjligheten finns så skulle jag göra det. lite svårt med familj och hus att säga upp sig från jobbet och sattsa helt direkt eller?
 

Santa771

Aktiv medlem
Tack för svaret. det var ju en bra pepp sida. Tänket man ville ha lite råd av dom som har tagit samma steg som jag vill göra
 

joyn

Aktiv medlem
Har varit inne där och det är ju så komplicerat skrivet känner jag. dom hade ju nån träff här om nyföretagande i min komun som jag fundera att gå på. Fattar inte att det ska vara så krongligt.
Ja det är tämligen företagar ovänligt av och till, men det som troligen är aktuellt är FA då du kommer att ha det vid sidan av ditt vanliga jobb:
Från skatteverkets hemsida.
"FA-skatt
Den som både bedriver näringsverksamhet och har anställningsinkomst behöver både F- och A-skattsedel, eftersom F-skatten inte får inte användas i en anställning. Arbetsgivaren gör då skatteavdrag och betalar arbetsgivaravgifter som vanligt. Vid sidan av detta betalar du själv in F-skatt varje månad för att täcka skatt och egenavgifter för näringsverksamheten. När du tar uppdrag och fakturerar i din näringsverksamhet måste du som har F-skatt åberopa F-skatten skriftligen varje gång för att den ska gälla.
"
Lycka tlll!
MVH Joyn
 

Kustbo

Aktiv medlem
Hej har fotat ett nu åt vänner och så och märker att det börgja sprida sig lite att det är andra som vill ha lite porträtt bilder och undrar nu hur jag ska göra? Jag vill ju ha ett företag så jag kan ta jobb åt dels andra företag och andra personer. Så drömmen skulle ju vara att kunna leva på det men det tror jag kan bli svårt men det kan vara ett bra extra kneck som kanske skulle kunna betala min hobby. hur ska jag gå till väga? Det är en FA skattesedel jag ska ha då va? hur gör man för att få det? kom gärna med tipps
Det är inga större problem att ordna det Du vill uppnå!
Starta en enskild firma som reggas hos skatteverket och få en verksamhetskod för den som De ger Dig, ansök om en FA skattsedel och sätt igång att göra affärer, med en sån kan Du ha förtjänst både genom anställning och egen näringsverksamhet vilket är just vad Du söker, jag har sån sedan flera år och det funkar kalasbra.

Det Du ska tänka till på är att Du kan sköta bokföringen med alla delar det kräver eller om Du ska/måste leja en revisor som sköter det åt Dig, men det beror helt på Dina egna kunskaper i ämnet företagsekonmi!!

Vet inte vad Du jobbar som normalt men även där öppnas nya möjligheter att ta olika kontraktsjobb och att jobba för olika arbetsgivare på konsultbasis.
 

ErikBergström

Ny medlem
Ett tips som jag kan rekommendera är att söka upp någon i din närhet som redan driver ett företag. Det har hjälpt mig oerhört mycket för att komma igång och för att förstå alla regler.
 
ANNONS