Annons

Fotbollsfotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

monsfornander

Aktiv medlem
>Hej ..

Om du ska plåta med 70-300 objektivet så behöver du nog inget telekonverter. Det gör att AF blir långsammare.. Det som jag tycker är viktigt att man har objektiv som fokuserar snabbt. Annars får du bara ett gäng otydliga bilder.
Hejsan. Får rätta mig sig, såg att jag skrev in mitt gamla Nikon... men det är trasigt och vill inte lägga ner några slantar på att laga det. Istället är det ett Sigma 55-200/4-5,6 DC som jag har för tillfället.

Vad tror ni?
 

Chasid

Aktiv medlem
Nån som har bra tips på position att ställa sig vid runt planen? Jag har plåtat några gånger men blir inte riktigt nöjd. Man vill ju helst få med både målvakt och den som skjuter mot mål men med tele verkar det vara lite av en önskedröm. Eller det är kanske mer tele som krävs?

Angående frågan ovan så är det nog en glugg med bl 2.8 som gäller för att kunna använda en konverter. Även snabba objektiv blir något för långsamma med konverter för att det ska kännas optimalt.

/Maverick
Ett 300 mm med bländare 4.0 räcker långt men även en 400/5.6 är fullt användbar! När jag fotade fotboll (för snart 20 år sedan) använde jag mig av ett hus med stativmonterat 100-300/4.0-5.6 och ett hus med enbensstativ och ett 400/5.6 samt Tri-X pressad till 800 eller 1600 ASA, trots att det kunde vara lite halvskumt på planen ibland så fotade jag för det mesta på 1/250 sekund. Jag satt oftast så nära mitten på plan som möjligt för att kunna bevaka bägge målen. Men det är smidigast att jobba i team med en annan fotograf och då är kortsidorna nära hörnflaggorna bra platser.
//Chasid
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag har stått på dom där platser men tycker inte jag får till det. Tycker målet skymmer för mycket oftast. Ähh, ska försöka få till lite fotbollsbilder i sommar...

/Maverick
 

StudioG

Aktiv medlem
Hejsan. Får rätta mig sig, såg att jag skrev in mitt gamla Nikon... men det är trasigt och vill inte lägga ner några slantar på att laga det. Istället är det ett Sigma 55-200/4-5,6 DC som jag har för tillfället.

Vad tror ni?
Fungerar också bra. Men glöm telekonvertern. Den har du ingen andvändning för. Och jag rör mej också mellan målet och hörnflaggan.
Du skall pröva dej fram så ser du va du gillar bäst. Ett 300/4 objektiv är också ett mycket billigare alternativ än 2,8. Jag plåtar ju med Canon. Har testat Sigma objektiv men har du råd så håll dej till Nikons egna grejjer ifall du redan har ett Nikon hus.. Jag andvänder bara Canons egna objektiv och är jättenöjd.
 

AeS

Aktiv medlem
Tips:
Om inte autofokusen är snabb kan placeringen på långsidan vara bra. Då springer spelarna på ett någorlunda konstant avstånd från dig mot mål. Då slipper autofokusen "jobba" så hårt.
 

StudioG

Aktiv medlem
Go Morron ..

En sak som du också skall tänka på är solen. Den spökar ganska mycket på sommaren:) Ifall det finns stora tak över läktarna osv så har du sol på ett ställe och skugga på ett annat. Sådana små saker skall du också tänka på. Speciellt me tanke på var du ska placera dej då du plåtar..
 

Anders P Hansson

Aktiv medlem
70-200mm/2.8 räcker

men jag testade senast med en 1,4 mellanring och det gick lika bra även om lägsta bländare blev 4.0. En del yrkesfotografer har 300 eller t o m 400mm och använder 70-200mm på sin andra kamera. Har man resurser så täcker man rätt bra:)
 

AeS

Aktiv medlem
Försök att komma lite närmare, för miner och grimaser är läckra när barn spelar fotboll.
 

jdandanell

Aktiv medlem
men jag testade senast med en 1,4 mellanring och det gick lika bra även om lägsta bländare blev 4.0. En del yrkesfotografer har 300 eller t o m 400mm och använder 70-200mm på sin andra kamera. Har man resurser så täcker man rätt bra:)
Bildbyråns fotografer kör 600mm på Nikon D3 bland annat när de fotar fotboll.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Nej, det gör dem inte!
Vad har Du fått detta ifrån? Vem på bildbyrån menar Du kör med 600mm?
Jag träffar Nils Jacobsson på varje Elfsborgsmatch och han kör GARANTERAT med 600mm på D3'an nu efter bytet till Nikon. Under två matcher i april var Lennart Månsson uppe då det krockade med Göteborgsmatcher och han körde GARANTERAT med 600mm på ett Nikonhus.

Lennart Månsson sa till mig att de hade köpt in 8 stycken 600mm men han snackade kanske bara skit? Du sitter väl på hela sanningen?

fjant
 

daniel_k2

Medlem
Jag träffar Nils Jacobsson på varje Elfsborgsmatch och han kör GARANTERAT med 600mm på D3'an nu efter bytet till Nikon. Under två matcher i april var Lennart Månsson uppe då det krockade med Göteborgsmatcher och han körde GARANTERAT med 600mm på ett Nikonhus.

Lennart Månsson sa till mig att de hade köpt in 8 stycken 600mm men han snackade kanske bara skit? Du sitter väl på hela sanningen?

fjant
Det var väl tur att Du GARANTERAT vet detta!
Du vet aldrig vem som läser i forum, så Du skall inte prata stort om saker Du inte har koll på, så varför inte fråga alla på bildbyrån Du träffar under alla Elfsborgsmatcher så får Du GARANTERAT veta hur det ligger till.

Huruvida jag vet sanningen har du inte med att göra. Ditt patetiska sandlådenivå-inlägg ovan med avslut "fjant" visar bara vilken fruktansvärt omogen individ Du är som inte kan föra en konversation på ett vuxet sätt. Väx up !!
 

jdandanell

Aktiv medlem
Det var väl tur att Du GARANTERAT vet detta!
Du vet aldrig vem som läser i forum, så Du skall inte prata stort om saker Du inte har koll på, så varför inte fråga alla på bildbyrån Du träffar under alla Elfsborgsmatcher så får Du GARANTERAT veta hur det ligger till.

Huruvida jag vet sanningen har du inte med att göra. Ditt patetiska sandlådenivå-inlägg ovan med avslut "fjant" visar bara vilken fruktansvärt omogen individ Du är som inte kan föra en konversation på ett vuxet sätt. Väx up !!
Ber om ursäkt att jag kallade dig fjant när det var ditt sätt att skriva som retade upp mig. Du kom med ett påstående ("Nej, det gör dem inte") som jag vet inte stämmer då jag träffar fotografer från Bildbyrån på regelbunden basis och ser dem fotografera fotboll med 600mm.

Jag förtydligar mitt ställningstagande till;

De fotografer från Bildbyrån i Hässleholm som jag stött på vid fotbollsfotografering (2 st så här långt) har samtliga fotograferat med Nikon fullformatkameror (D3 och D700) samt ett fast 600mm.

och du... jag skiter fullständigt i vem som läser på ett forum då jag inte kommer med falserade uppgifter. Möjligen var jag lite väl generaliserande med att säga att ALLA bildbyråns fotografer fotograferar med 600mm på fotboll, jag har inte träffat alla och mig veterligen köpte de bara in 8 exemplar av Nikons 600mm
 
ANNONS