Annons

Nikons relaseplan avslöjad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas L. Svensson

Aktiv medlem
ser väl ut som en bra lista :), hade dock hoppats på en tidigare release av 300/4vr och 400/5,6vr :( men å andra sidan kanske bäst låta dom få finputsa lite :p.

//jonas
 

Colonel Bogey

Aktiv medlem
Läste den tjeckiska forumsidan. Originalpostaren tar tillbaka och påstår att han blev lurad av ett internt skämt på en engelsk servicefirma (som inte ens kan ha tillgång till inten Nikon-info).

Vet ej hur jag ska värdera det, men konsensus på den tjeckiska sidan i alla fall verkar vara att listan är fejk och att förklaringen till hur det kunde bli så tokigt är trovärdig.
 

Snejk67

Medlem
Hoppas att D3000 blir välutrustad

Saknar en motsvarighet till Canons 500D med det lilla huset (D60). Har stora förväntningar på D3000 förövrigt, jag väljer 500D annars, känns vemodigt att behöva lämna -nikonfamiljen...Men vad gör man? Väljer att hänga en tegelsten runt halsen?? (D90, D5000)
 

Patrik Liljenberg

Aktiv medlem
Läste den tjeckiska forumsidan. Originalpostaren tar tillbaka och påstår att han blev lurad av ett internt skämt på en engelsk servicefirma (som inte ens kan ha tillgång till inten Nikon-info).

Vet ej hur jag ska värdera det, men konsensus på den tjeckiska sidan i alla fall verkar vara att listan är fejk och att förklaringen till hur det kunde bli så tokigt är trovärdig.
Eller har han blivit hotad av Nikon:)
 

christersjoberg

Aktiv medlem
Hej
Det är väl ganska uppenbart att det är jultomten som är adressat till produktlistan - det är alldeles för mycket nytt på alldeles för kort tid.
Christer
 

ErlandH

Aktiv medlem
... jag väljer 500D annars, känns vemodigt att behöva lämna -nikonfamiljen...Men vad gör man? Väljer att hänga en tegelsten runt halsen?? (D90, D5000)
Nu har jag dålig koll på vad en tegelsten väger, men Nikon D5000 väger 80 gram (!) mer än Canon 500D. Nikon D90 väger ytterligare 60 gram. Om den skillnaden är avgörande är man nog ganska känslig!
 

Wijkmark

Aktiv medlem
Trots att det säkert är fejk, tycker jag att såna här spekulationer är riktigt kul, nördig som jag är. Själv väntar jag främst på nya gluggar, speciellt 300/4VR och 400/5,6VR. Ett macro 200/4VR skulle ju inte heller skada (ryktesuppfinnaren glömde kanske det och D700X, eller vad den nu ska heta).

Det här skulle ju nästan vara nåt för Betsson...

/Nicklas
 

martinh

Aktiv medlem
Känns som om hela grejen med att "ta tillbaka" listan och säga att det är ett skämt ger listan mer trovärdighet.
Varför skulle man säga det om det var ett skämt för några få och inte luta sig tillbaka och njuta av hur hela världen hetsar upp sig. Om man nu inte tror att detta skulle öka på förvirringen, fast då blir det cirkel resonemang av det hela.

Dock så kan man fundera över vad "double exposure per phase detection" innebär. Är det någon fantastisk ny teknik som Nikon uppfunnit som inte är känd inom höghastighetsfotobranchen eller är det något lät häftigt när de skrev en påhittad plan.
 

jpp

Aktiv medlem
Verkar vara en del spännande gluggar pågång om det nu är ett "äkta" schema. Men det är ett par av gluggarna som inte verkar logiska,
60-95/2 G VR DX är ett exempel.

Nåja, vi får snart se vad som kommer, 4:e kvartalet 2010 vet vi vad som var sant :)

//Patrik
 

Snejk67

Medlem
Nu har jag dålig koll på vad en tegelsten väger, men Nikon D5000 väger 80 gram (!) mer än Canon 500D. Nikon D90 väger ytterligare 60 gram. Om den skillnaden är avgörande är man nog ganska känslig!
Känsla Erland, känsla. Det är inte bara att läsa specifikationer och tro att man har svaret. 80% av foto är känsla 20% teknik. Gå istället in och känn på kamerorna och meddela sedan vad du tycker. Jag blir inte förvånad om du kommer till samma slutsats som jag.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Känsla Erland, känsla. Det är inte bara att läsa specifikationer och tro att man har svaret. 80% av foto är känsla 20% teknik. Gå istället in och känn på kamerorna och meddela sedan vad du tycker. Jag blir inte förvånad om du kommer till samma slutsats som jag.
Nja, eftersom jag själv valt en kamera som väger 250 g mer än 500D så skulle jag bli ganska förvånad...
 

Rasmus M

Aktiv medlem
Känsla Erland, känsla. Det är inte bara att läsa specifikationer och tro att man har svaret. 80% av foto är känsla 20% teknik. Gå istället in och känn på kamerorna och meddela sedan vad du tycker. Jag blir inte förvånad om du kommer till samma slutsats som jag.
Jo visst är det känsla, i min mening så innebär mer vikt stabilare känsla och mindre skakningar. Men alla ska välja utefter vad det känner. Däremot tycker jag verkligen inte du ska räkna D90 och D5000 till "tegelstenar". En D3 ja, men inte de andra.

Fast är du ute efter ultralätta systemare kanske Olympus är något? Grymt trevliga små systemare.

Gällande listan skulle jag gissa på fake, en hel del av det i alla fall. Vi får se, gluggarna kunde ju bli trevliga :)
 

thansen

Aktiv medlem
Thom Hogan har sammanställt en egen "Nikon roadmap" som svar på den sannolikt fakade variant som cirkulera på nätet.

Thom skriver:
"A Better Road Map: why trust fan-inspired wish lists when you can just analyze the past and make a solid prediction for the future?"
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Hur styr dessa listor ert fotograferande? Håller ni inne med er "bästa" bild tills ni har den senaste kameran? Kommer det i så fall att göra er bild bättre? Jag skulle vilja se specifikationer på vad ni har för önskemål på er nästa kamera istället för milslånga diskussioner om vad den senaste modellen har/saknar för funktioner.
 

Tell

Aktiv medlem
Thom Hogan har sammanställt en egen "Nikon roadmap" som svar på den sannolikt fakade variant som cirkulera på nätet.

Thom skriver:
"A Better Road Map: why trust fan-inspired wish lists when you can just analyze the past and make a solid prediction for the future?"
Intressant läsning. Och antagligen stämmer den nog rätt bra också.


Hur styr dessa listor ert fotograferande? Håller ni inne med er "bästa" bild tills ni har den senaste kameran? Kommer det i så fall att göra er bild bättre? Jag skulle vilja se specifikationer på vad ni har för önskemål på er nästa kamera istället för milslånga diskussioner om vad den senaste modellen har/saknar för funktioner.
Själv fotar jag vidare som vanligt, dock med en önskan om en FF sensor i ett D90-hus. Den sensor bör gärna ha brusegenskaper i stil med D700an men gärna dynamik som är betydligt högre. Antal megapixlar känns inte helt viktigt, även fast det ibland skulle vara najs med ganska extrema siffror där så man får lite (eller kanske mycket) att croppa med!
Så kort o gott: FF i ett D90-hus så blir jag nöjd. Men sålänge så klarar jag mig utmärkt med min D90.
 
ANNONS