Annons

Fortsätta med Nikon, vad köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

annaIda

Medlem
Just nu har jag en D50 med ett 18-135 objektiv (kommer inte ihåg hela namnet) och ett Nikon AF-S DX 35/1,8 G. Nu vill jag investera i en proffskamera, men vad köpa? Jag har hittat många som använder Canon men jag vill verkligen fortsätta med Nikon. Även om jag köper ett professionellt kamerahus så kan jag använda mina gamla objektiv om jag inte säljer dem eller hur funkar egentligen detta?

Vet att jag låter väldigt förvirrad men detta är ju en djungel och jag vill verkligen hitta en kamera jag trivs med.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Om du köper en D300s som kanske kan ses som en proffsmodell kan du använda dina objektiv. Till D700 som har fullformatssensor kan du inte använda dem och inte heller på de riktiga proffsmodellerna i D3- serien.

Hur mycket tänkte du lägga på kameran och varför vill du byta?
 

annaIda

Medlem
Jag vill byta för jag vill utveckla mitt fotograferande ytterligare ett steg. Vet inte riktigt ännu hur mycket pengar jag vill lägga men det är väl i de prisklasserna. Det blir ju en uppgradering med D300 och då kan jag ju använda mina gamla objektiv. Alternativet är att sälja den gamla och satsa på en D700 med nya objektiv. Vad hade ni gjort?
 

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Jag vill byta för jag vill utveckla mitt fotograferande ytterligare ett steg. Vet inte riktigt ännu hur mycket pengar jag vill lägga men det är väl i de prisklasserna. Det blir ju en uppgradering med D300 och då kan jag ju använda mina gamla objektiv. Alternativet är att sälja den gamla och satsa på en D700 med nya objektiv. Vad hade ni gjort?
D300 alternativt med ett litet s bakom ... mycket bra grejer! STOR skillnad mot en D50.
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Jag vill byta för jag vill utveckla mitt fotograferande ytterligare ett steg. Vet inte riktigt ännu hur mycket pengar jag vill lägga men det är väl i de prisklasserna. Det blir ju en uppgradering med D300 och då kan jag ju använda mina gamla objektiv. Alternativet är att sälja den gamla och satsa på en D700 med nya objektiv. Vad hade ni gjort?
Eftersom du har två helt OK objektiv för DX-formatet hade jag tänkt såhär: DX fungerar finfint, och med en Nikon D300 (s) har jag "det bästa" man kan ha - professionell DX-nivå. Alternativet till D300 (s) är en D90, som ger ungefär lika bra bilder, men inte samma möjligheter tekniskt och inte lika mångsidig med äldre, manuella objektiv.

Skulle du därefter skaffa ytterligare objektiv, se till att de blir dugliga för fullformat. Nästa kamera igen, om din fotoresa går så långt, blir med någon sannolikhet en fullformatare och Nikon är lika trolig kandidat som någon annan även där.
 

annaIda

Medlem
Tack för alla tips. Det lutar nog åt en D300s i och med att det blir stor skillnad och mindre pengar. Även om det handlar om mycket pengar ändå. Tack för tipset om fullformat, det ska jag tänka på nästa gång.
 

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Tack för alla tips. Det lutar nog åt en D300s i och med att det blir stor skillnad och mindre pengar. Även om det handlar om mycket pengar ändå. Tack för tipset om fullformat, det ska jag tänka på nästa gång.
Kör på en D300 av något slag och sikta eventuellt på en FX vad tiden lider om du tycker du behöver ... i en D300 har du massor av kamera ... lycka till!
 

Tokoza

Aktiv medlem
Alternativt kan du istället satsa på ny optik t ex AF-S 70-200/2.8 vr. Dessa brukar gå för omkring 13kkr begagnat idag eftersom många byter upp sig till vrII versionen. Och sedan när d400 kommer ut kan du inhandla en d300 till ett kraftigt reducerat pris. Eller så köper du optik och en D90 som ju har samma sensor som D300...
 

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Alternativt kan du istället satsa på ny optik t ex AF-S 70-200/2.8 vr. Dessa brukar gå för omkring 13kkr begagnat idag eftersom många byter upp sig till vrII versionen. Och sedan när d400 kommer ut kan du inhandla en d300 till ett kraftigt reducerat pris. Eller så köper du ny optik och en D90 som ju har samma sensor som D300...
... eller vänta till D500x som klarar både DX och FX och dessutom är billigare än dagens D300 ... ledsen Tokoza, kunde inte låta bli :) Det går alltid att vänta nu när det spottas ut kameror på löpande band. Dessvärre blir det inga bilder om man väntar.
 

Tokoza

Aktiv medlem
... eller vänta till D500x som klarar både DX och FX och dessutom är billigare än dagens D300 ... ledsen Tokoza, kunde inte låta bli :) Det går alltid att vänta nu när det spottas ut kameror på löpande band. Dessvärre blir det inga bilder om man väntar.
Ingen fara. :) Men det var ju ett tag sedan Nikon uppgraderade sin dx sensor – så någon ändring borde snart ske… Förövrigt tror jag man får störst behållning gällande kreativitet och bildkvalité av att köpa riktigt bra optik, som ju också håller andrahandsvärdet mycket bra - till skillnad mot kamerahus som faller rejält med nya landvinningar i bl. a. sensorteknik… Själv är jag rätt intresserad av en dx kamerasensor med samma iso egenskaper som en d700, vore inte helt fel. ;)
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
... eller vänta till D500x som klarar både DX och FX
Det är rätt, men den heter DF500x. (både FX och DX). Jag har prototypen hemma just nu :)

Seriöst: Så där är det ju hela tiden - man kan alltid vänta på en "bättre modell" och medan man väntar händer inget kul. Nu är D50 ingen värdelös kamera alls, men med en D300 är man i ett läge där det dröjer innan det kommer en märkbart bättre kamera, den kommer att hålla sin relativa tätplats ett tag till. Men givetvis kommer det en bättre modell en vacker dag. Då gäller det att komma ihåg att den kamera man då har inte blir ett smack sämre för den saken skull.
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Eller köp en D90 om du vill göra ett budgetval. Bildkvalitet är i stort sett samma som D300. Lägg pengarna på optik istället, det är där skillnaden märks mest, utan tvekan.
 

annaIda

Medlem
Jag är ju förvirrad D60 är det jag har. Om man skulle köpa tex en D90 vad rekomenderar ni för objektiv? Jag tycker om att fota porträtt och det blir mycket spontanfotografier på barn och djur.
 

Mesch

Aktiv medlem
Jag är ju förvirrad D60 är det jag har. Om man skulle köpa tex en D90 vad rekomenderar ni för objektiv? Jag tycker om att fota porträtt och det blir mycket spontanfotografier på barn och djur.
Som normal zoom kanske DX 16-85mm zoomen är en lagom uppgradering till spontanfoto
Till porträtt kan en 50/1.8 funka riktigt bra annars är ju 85/1.8 en klassiker i sammanhanget (fast på FX)
(vill man kan man ju lägga en större bunt pengar och köpa 1.4 varianterna i stället)
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Jag är ju förvirrad D60 är det jag har. Om man skulle köpa tex en D90 vad rekomenderar ni för objektiv? Jag tycker om att fota porträtt och det blir mycket spontanfotografier på barn och djur.
Tycker du ska skaffa några ljusstarka fasta gluggar. Själv gillar jag 85 mm f/1.8 skarpt samt 135 mm DC f/2, vilka kanske är mina mest använda objektiv (även bra till makro med mellanringar). Till porträtt gissar jag att 50 mm f/1.4 är utmärkt på DX. Sigma har också ett mycket ljusstarkt 50 mm som ser intressant ut.

Angående kameran så skrev du att du hade en D50. D60 har ju ingen inbyggd AF-motor så på den kan man inte använda någon av de först nämnda objektiven, vilka är riktigt bra. Vad jag förstår så tar D50 den äldre typen av AF-objektiv, men du kanske vill byta kamera i vilket fall som helst?
 

Pasus

Aktiv medlem
Jag skulle också rekommendera en D90 (om pengar spelar nån roll). Du kommer märka stor skillnad mot den kamera du har nu.

Jag hade själv en D40, och bytte sen till en D90, och den har gjort enormt mycket för min utveckling.

Och i och med att D90 har intern fokusmotor, så har du ett mycket större utbud av objektiv (som du kan kan autofokusera med) att välja mellan.

Ett billigt porträttobjektiv är 50mm 1.8D. Men iom att du redan har en 35:a, som jag tycker du ska behålla, så är det liten skillnad i brännvidd. 85mm 1.8D (som nämnts ovan) tycker jag själv är en bra kombination tillsammans med 35:an, om man gillar fasta objektiv). Den kostar ca 4.000:- ny.
 

Tokoza

Aktiv medlem
Jag är ju förvirrad D60 är det jag har. Om man skulle köpa tex en D90 vad rekomenderar ni för objektiv? Jag tycker om att fota porträtt och det blir mycket spontanfotografier på barn och djur.
Nikon AF-S 70-200/2.8 vr är ett grymt objektiv som funkar för såväl porträtt och djurfoto. Det enda nackdelen med objektivet kan vara dess vikt men eftersom den presterar så bra med dx kamera kan man säkert överleva… Autofokus funkar även med d60 men det blir säkert bättre jämvikt med d90 (viktmässigt).

Några andra tänkvärda objektiv som funkar fint vid porträttfoto:

Nikon AF-S 60/2.8 G ED macro
Tamron AF SP 90/2.8 Di Macro
Sigma EX 50/1.4 DG HSM
 
ANNONS