Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

frågvistjej

Ny medlem
Hej.
Jag har pluggat Foto nu i ett halv år kan man säga. Jag ska för första gången i mitt liv köpa en egen systemkamera som jag så länge velat ha:D
På skolan lånade jag förut en Nikon 90D och lärde mig kamera ganska bra tycker jag gillade att fota med den för den är ändå enkel att andvända. Nu kommer mitt problem. Jag har fått ett erbjudande på en Canon Eos 1100D för ca: 5000 Kr och allt ingår, allt jag behöver iaf för att kunna ha den på skolan Men nu undrar jag är det värt att köpa den? Är den bra nog för en Nybörjare som börjar jobba upp sig lite när det gäller foto ? och är den likgiltig när det gäller i jämförelse med Nikon d90?

har märkt att det är väldigt svårt att hitta systemkameror för rätta priset och som man kan få bra dealar med osv men som sagt var jag behöver svar vill hellst ha en kamera som är bra för både nybörjare och lite mer avancerade fotografer. :) Tack på förhand för svar :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det är inget fel på Canon 1100D, men det är en av de billigaste och enklaste systemkamerorna på marknaden. Nikon D90 är, på många sätt, en mycket bättre och trevligare kamera. Om du dessutom redan är van vid den och gillar den kanske det är en sådan du ska försöka få tag på? Kostar kanske lite mer än 5000 kr, men om inte budgeten räcker kanske det går att hitta en begagnad.
 

Nidhogg

Aktiv medlem
1100D är som sagt en prisvärd och kompetent kamera även om den är i budgetklassen. Men det är svårt att säga om det är "värt" det då du inte skriver vad du får med. "Allt du behöver" säger inte så mycket. Innebär det objektiven 18-55 samt 55-250 (som kanske kan klassas som lite av "standard" till 1100)?

Beroende på vad du vill lägga och ditt intresse är det ju aldrig fel att börja med en billig systemare och sen märker du efter hand vad du saknar. Hade själv en 1000D och köpte därefter 40D. Är förvisso långt ifrån senaste på marknaden men ett hus som jag trivs förvånandsvärt bra med och har dessutom kompletterat med några riktigt vassa objektiv, men först efter jag upptäckt vad JAG tycker är roligt att fotografera.
 

frågvistjej

Ny medlem
jo jag kommer nog köpa den där 1100D för jag får med kameraväska laddare och en massa saker och jo det är standardobjektiv eller vad man ska säga Men skolan har att man får låna objektiv osv om man behöver.
 

Nidhogg

Aktiv medlem
jo jag kommer nog köpa den där 1100D för jag får med kameraväska laddare och en massa saker och jo det är standardobjektiv eller vad man ska säga Men skolan har att man får låna objektiv osv om man behöver.
Du blir säkerligen nöjd med kameran. Tänk dock på att om du har möjlighet att låna objektiv på skolan måste det vara objektiv för canon för att passa till din kamera. Du skrev tidigare att de hade Nikon D90 som ni fotade med så risken är ju att de bara har objektiv för Nikonkameror.
 
ANNONS