Annons

liten systemkamera eller kompaktkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

frokenfalk

Medlem
Jag är en 19 årig tjej som är intresserad av foto men inte är speciellt duktig. Tycker att det är roligt och letar efter en kamera som jag kan använda i vardagen för att minnas livet samtidigt som jag vill att det ska vara bra och någorlunda konstnärliga bilder.
Jag flyttar runt mycket och reser en hel del och vill därför ha en smidig kamera men som samtidigt levererar bra kvalitet. Jobbar säsong och mesta delen av mina pengar går åt till skidor eller mat typ, därför har jag inte överdrivet mycket pengar att spendera på en kamera, någon som har något tips? Vad tror ni passar mig bäst, en kompaktkamera eller en liten system? Vad finns det för bra modeller?
Tack på förhand =)
hanna
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Först och främst, hur smidig vill du att den ska vara? Ska den gå ner i byxfickan, jackfickan eller en mindre kameraväska?

Sedan är det bra att veta ungefär hur mycket pengar du är beredd att lägga. En systemkamera blir ofta dyr i slutändan, men öppnar upp mycket möjligheter jämfört med en kompakt i många lägen.

Rent spontant som några förslag utan att egentligen veta vad du är ute efter säger jag:

Canon S95, smidig och kompetent kompakt, passar utan problem i jackfickan och byxfickan om man trivs med det, jag gör dock inte det när jag har jeans, men i övrigt funkar det bra. Möjlighet till manuella inställningar och lite kreativitet.

Canon EOS 550D med 50mm1,8II, ett mer kompetent alternativ, får inte plats i fickan och kostar mer. Möjlighet till manuella inställningar, och här sätter nog kreativiteten gränserna snarare än kameran.

Mvh, Anton.
 

AFJ

Aktiv medlem
Fotointresserad + Bra kvalitet + Konstnärligt = Systemkamera

Minnas + Smidigt + Reser + Ont om pengar = Kompaktkamera typ Canon Ixus

Det är nog bara du själv som kan ge svaret.

Ett litet tips, du skriver att du inte är duktig på foto. Många tänker då att de skall köpa en kompakt. Jag håller inte med. Det är inte svårare att fota med en systemkamera än en kompakt. Ställer man in det helautomatiska läget funkar de lika.

Om man däremot vill försöka sig på att vara kreativ och jobba med kamerans inställningar - ja då är det lättare med en systemkamera eftersom inställningarna är lättare att komma åt, rattar och reglage tydligare etc.

Dessutom - har du foto intresse så kan du på bara några veckor gå från helt okunnig till att bemästra de grundläggande sambanden, så okunskap är ju inte ett bestående tillstånd.

Om du verkligen har fotointresse, köp en begagnad systemkamera med kit-objektiv och börja fota!
 

frokenfalk

Medlem
Jag vill ha en kamera som jag kan ha i jackfickan typ. Som går att släpa med sig i en inte allt för stort väska och som inte väger speciellt mycket. Kan kanske lägga runt 5000, men helst mindre.
gärna någon med inställningar som är inte är allt för svåra att förstå men som samtidigt går att göra något annat med än bara köra på auto typ..
H
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Kompakt med systemkameransinställningsmöjligheter

En canon S95 kanske för dryga 3 k, eller en Panasoni Lumix LX5 för ca 3700 K?
Då får du en kompaktkamera med manuella och halvautomatiska inställningsmöjligheter.
Det finns fler kompaktkameror, som med säkerhet kan vara fullt lika goda alternativ.
Jag tog bara två exempel:)
Men... dessa kameror är kanske ingenting du ska ha i snödrivor på skidor... men de levererar.
 

Rind

Aktiv medlem
För 5000:- finns riktigt bra kompakter här är några...

Canon PowerShot G12
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=11285975

Panasonic Lumix DMC-LX5
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=12794765

Sen har vi ju min Ricoh Gxr (hybriden) P10 och S10

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10078325

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10956780

Jag hade en Panasonic LX3 förut och upplever att det är mycket enklare att göra manuella inställningar med min Ricoh Den är dock lite större. Går inte ner i en del fickor men inte alla...

Mitt tips är att du skall fundera på inställningsmöjligheter (enkelt åtkomna) gentemot storlek och hur mycket zoom du vill ha..-
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Låter som att en Canon S95 skulle passa fröken bra. Funkar med RAW som ger möjlighet till bra efterbehandling om så önskas samt manuella och halvautomatiska inställningar.

G12 är inget dåligt alternativ, men personligen har jag hellre haft en S95 i fickan, och med tanke på att det är i princip samma kamera i olika skal (med olika knappar och layout) känns det som det smidigare valet.

Mvh, Anton.
 

frokenfalk

Medlem
tack för att ni tar er tid!

super bra tips, Jag ska kolla upp de ni nämner, speciellt s95 som verkar vettig och har ett helt okej pris.
Dock undrar jag AFJ skriver att det kanske är smartare att köpa en begagnad systemkamera, vad ska jag sattsa på för någon i så fall, kvalitetsmässigt blir bilderna bättre med en system för 5m än med en kompakt för 5m?
om jag ska satsa på en system, vad finns det för alternativ i så fall?
Är nex 5 något att ha?
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
super bra tips, Jag ska kolla upp de ni nämner, speciellt s95 som verkar vettig och har ett helt okej pris.
Dock undrar jag AFJ skriver att det kanske är smartare att köpa en begagnad systemkamera, vad ska jag sattsa på för någon i så fall, kvalitetsmässigt blir bilderna bättre med en system för 5m än med en kompakt för 5m?
om jag ska satsa på en system, vad finns det för alternativ i så fall?
Är nex 5 något att ha?
Hej ! Självklart "tar" en systemkamera för 5000 tusen bättre bilder än en kompaktkamera för samma pris ! Det är helt olika saker vi pratar om ! Ja en NEX är verkligen att föredra istället för uppradade kompaktkameror eftersom du kan bygga ut den senare med andra objektiv och du får "systemkamera bilder".Ett bra tips annars är att du kan kolla in Panasonics små systenkameror,har själv köpt deras nya DMC-G3 och den tar minst lika bra bilder som min gamla Nikon D90 gjorde och dessutom liten så den alltid hänger med ut ! MVH.
 

frokenfalk

Medlem
Jag blir knäpp, jag vet inte hur många gånger jag drar igång projektet "köpa kamera" och jag ger alltid upp! det finns för mycket att välja på! =)
Tack jonas, på dig låter det ju helt klart som om det är smartare att satsa på en system..
Finns det någon som har koll på en helt okej lite äldre variant som inte är så stor?
Hade varit smidigt att hitta något begagnat =)
tack å hej
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag vill ha en kamera som jag kan ha i jackfickan typ. Som går att släpa med sig i en inte allt för stort väska och som inte väger speciellt mycket. Kan kanske lägga runt 5000, men helst mindre.
gärna någon med inställningar som är inte är allt för svåra att förstå men som samtidigt går att göra något annat med än bara köra på auto typ..
H
Det är ju här konflikten ligger.

Jag har själv en S95:a, en utmärkt kompakt. Den har manuella inställningar MEN problemet är att den lilla sensorn (som alla kompakter har) gör att det inte spelar så stor roll hur du "rattar". Det går t ex aldrig att få samma korta skärpedjup som med en systemkamera.

När du fotar i gott ljus, t ex utomhus på sommaren skiljer inte bildkvalitén så extremt mycket mellan en kompakt och en systemkamera men så fort det blir lite svårare förhållanden med mindre ljus, snabbare rörelser etc, ja då är systemkameran överlägsen.

Jag har ingen erfarenhet av Nex men det kan mycket väl vara en bra kompromiss för dig. Stor sensor men litet format.
 

AFJ

Aktiv medlem
Finns det någon som har koll på en helt okej lite äldre variant som inte är så stor?
Hade varit smidigt att hitta något begagnat =)
tack å hej
Jag har koll på Canons utbud och modellerna 400D/450D/500D och 550D bör du kunna hitta begagnat till rimliga pengar. Dessa kameror är förhållandevis lätta och smidiga för att vara systemkameror.

Nikon har motsvarande modeller men be mig inte rabbla upp deras modellnummer! :)
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Som sagt 550D har jag själv, och den är liten för att vara systemkamera. Dock går den inte ner i någon ficka. Med ett 50mm 1.8II som jag skrev tidigare blir detta en smidig kombination (för att vara systemkamera) med mycket möjligheter. Kör själv med Canon, och rekommenderar dem för att jag vet vad det är jag rekommenderar. Andra märken har motsvarigheter, men har dessvärre inte så bra koll på modellbeteckningar och prisklasser men det finns det andra här som har!

Mvh, Anton.
 

frokenfalk

Medlem
Casio Exilim EX-Z35

Tack för svaren, känns som att jag blir lite klokare varje gång någon skriver något!
Jag har en liten kompaktkamera sedan tidigare, kanske borde jag hålla fast vid den. Tyvärr hatar jag den över allt annat... Den är ett år gammal ungefär, min far köpte den i studentpresent till mig och jag kan inte lära mig den. Casio Exilim EX-Z35 heter den. Jag har inte försökt lära mig den heller, men det är troligen för att jag tog med den ,precis när jag fått den, till en utställning (fantastiska skulpturer och väldigt dämpad belysning) och bilderna var oskarpa, gulaktiga och hemska. Från att haft en enorm gammal digitalkamera som jag fick vid fjorton års ålder med pålitliga fina bilder, om så än aning korniga och ganska dåligt fokus, var det här en besvikelse. Borde jag istället försöka lära mig den? någon som har någon erfarenhet av den här kameran, är den skit eller är det bara jag som behandlar den som det?
Hanna =)
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Oskärpa

Oskärpa vid svagt ljus... kan bero på mängden brus din kamera producerade i det dämpade ljuset. Under dylika förhållanden, svagt ljus är en större sensor ett plus. Dessutom, om din kamera saknar hjälpbelysningen för autofokus i svagt ljus, blir det svårt för kameran att hitta rätt (ex. ett grönt sken som belyser motivet när autofokus ställer in) Tyvärr har kompaktkameror än mindre sensorer än systemkameror i allmänhet. Nu finns det kompaktkameror med bättre ISOegenskaper, är det en egenskap du saknar? Vad ska du göra med dina bilder, fundera över vilka egenskaper du behöver.
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Jag slår också ett slag för Panasonics, eller Olympus, micro 4/3 kameror. De finns en del riktigt små systemkameramodeller att köpa som levererar betydligt bättre bilder än kompaktkameror för ett bra pris. De säljs ofta med bra kit-objektiv och det är lätt att komplettera efter behov. Det finns nu en hel del intressanta objektiv köpa till dessa små kameror.

Du kan ju kolla denna länk nedan, visserligen lite över 5.000 kr. Objektivet är lätt vidvinkligt vilket jag kan tänka mig är ett plus när man ska fota ute i backen. Sen att den är så liten att den går ner i fickan är ju ett plus. :)

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GF314rod
 

AFJ

Aktiv medlem
Borde jag istället försöka lära mig den? någon som har någon erfarenhet av den här kameran, är den skit eller är det bara jag som behandlar den som det?
Hanna =)
Jag har ingen aning om vad den kameran har för prestanda men dåliga bilder kan man ta med alla kameror. Det är vikgit att lära sig varför bilder bli gula och suddiga. Begrepp som vitbalans, ISO, exponeringskompensation, bländare och slutare är saker som du bör ha koll på oavsett vilken kamera du väljer.

Läs artiklarna här på fs om fotografins grunder och börja testa olika inställningar på din kamera.

Fördelen med en systemkamera är att att just dessa inställningar är lättare att komma åt och kontrollera än vad de är på en kompakt och därför tror jag inlärningsprocessen blir enklare med en begagnad systemkamera i handen.
 

frokenfalk

Medlem
Fördelen med en systemkamera är att att just dessa inställningar är lättare att komma åt och kontrollera än vad de är på en kompakt och därför tror jag inlärningsprocessen blir enklare med en begagnad systemkamera i handen.[/QUOTE]

Det var väll lite det jag känner, jag har försökt fixa det, har läst igenom manualen och shit, men jag får inte bilderna att bli speciellt mycket bättre. Så fort det blir lite dåligt ljus så blir bilderna usla..
 

AFJ

Aktiv medlem
Det var väll lite det jag känner, jag har försökt fixa det, har läst igenom manualen och shit, men jag får inte bilderna att bli speciellt mycket bättre. Så fort det blir lite dåligt ljus så blir bilderna usla..
Om det är bildkvalité i dåligt ljus som är prioriterat så kommer ingen kompakt duga. Då måste du ha en kamera med större sensor.
 
ANNONS