Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Rind

Aktiv medlem
Går just nu på Visuell kommunikation på Jönköpings högskola. Då jag behöver komplettera sista inlämningsuppgiften började jag se om lektionerna. Att se inslagen med Terje Hellesö blev lite tudelat. En hel del bra sa han men så fel det känns ändå.

Meningar som att..
inte rätta till i Photoshop utan komma tillbaka en annan dag.
skapa något som fångar.
se något man inte sett förut.
skapa visioner.

meningarna får ett nytt innehåll på något sätt efter det som hänt.
 

Klangkraft

Aktiv medlem
Går just nu på Visuell kommunikation på Jönköpings högskola. Då jag behöver komplettera sista inlämningsuppgiften började jag se om lektionerna. Att se inslagen med Terje Hellesö blev lite tudelat. En hel del bra sa han men så fel det känns ändå.

Meningar som att..
inte rätta till i Photoshop utan komma tillbaka en annan dag.
skapa något som fångar.
se något man inte sett förut.
skapa visioner.

meningarna får ett nytt innehåll på något sätt efter det som hänt.
Var hans föresläsningar speciellt gjorda för kursen eller var de inplockade från andra framträdanden?
 

Star2

Avslutat medlemskap
Några veckor efter avslöjandet dyker de upp på olika naturfotobloggar:
de djupare funderingarna.

En av T:s kursdeltagare skriver om förlåtelse
http://karinbjorklund.wordpress.com/2011/09/12/forlat-for-vada/
"...
Det det där lodjurssafarit… hur tänkte du där?
Förstår du hur lurad jag känner mig över att du måttade med händerna och visade hur nära du varit ”Snusen”?
Och såg mig i ögonen. Mig. Du vet att jag är en bra tjej, ljuger man för mig? (svar: nej)
..."


En till av T:s kursdeltagare, som egentligen lovat sig att inte blogga mera om detta
http://bildligabetraktelser.wordpress.com/2011/09/15/hade-lovat-mig-sjalv/
"...
Det jag fortfarande är mest undrande över, är alla lögner.
Den där första måndagseftermiddagen som ägnades åt lodjursprojektet. När vi fick se alla bilder, höra historierna. Hänförda satt vi där och sa Oohh, Aahh…
...För att inte tala om onsdagskvällen. Den där safarin. Har faktiskt aldrig hört någon ljuga så trovärdigt, med sådan inlevelse. Varför?? För att upprätthålla imagen av Den Store Lodjursfotografen? Ljögs det om annat också? All fantastisk inspirerande bildkritik, all uppmuntran, alla personliga goda råd… Var detta ärligt menat? Tror tyvärr aldrig att vi kommer att få något riktigt svar på detta.
”Förlåt” säger han… Ja, är det sanningen som kommer fram i den där intervjun tror jag faktiskt att jag kan förlåta alla bildmanipulationer. Men när det gäller alla lögner vet jag inte…
..."
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Lodjursförekomst ?!

Ställde den här frågan till Gunnar G på Jägare förbundet:

Hej Gunnar
Denne TH verkar var en ”hästskojare av stora mått.
Jag är nyfiken på vad Jägareförbundet har för åsikt om antalet å förekomsten av lodjur i närheten av Mullsjö.
Har följt debatten på Fotosidan iom att jag har foto som intresse sida vid sida med jakten.
TH påstår ju med bestämdhet att han sett å ”fått kontakt” med flera lodjur, som jägare vet jag ungefär hur lodjur beter sej så det synar jag !
Därför vore det väldigt intressant om ni hade några uppgifter om förekomsten av lodjur runt Mullsjö.

ThomasR

Svaret blev:

ThomasR, det finns lodjur i Mullsjötrakten. I hela Jönköpingslän hittade man endast en familjegrupp förra året vilket motsvarar ca 6 lodjur. Men samtidigt finns lite fler i de delar av Västra Götland som gränsar mot Mullsjö. Så visst kan han teoretiskt ha stött på lodjur i området, men jag tvivlar på att han ens kan säga att det är flera. Mera troligt är att han aldrig sett ett lodjur i Mullsjö.

Om man sen ser till artbeskrivningen så blir TH "sagor" ännu mer otroliga. Mullsjö kommun är 212 km2

Lodjuret är ett ensamlevande djur med stora hemområden. Honornas hemoråden är mellan 200-600 km 2, i vissa områden ännu större. Handjurens hemområden är ungefär dubbelt så stora.

Tänk vad han har inbillat (inte utbildat) så många okunniga. Det som är mest förvånande är ju hur han blivit försvarad av andra "naturfotografer". Är inga såna inlästa på dom arter dom fotograferar ??
Detta gör att man onekligen börjar fundera !

ThomasR
 

ErlandH

Aktiv medlem
Årets avslöjande alla kategorier! - Stora Journalistpriset till FB!
Vore väl inte helt fel...que?
Nu är kanske inte den här affären riktigt så stor och viktig som man kan tro när man ser vilket intresse den väcker på Fotosidan. De allra festa svenskar har aldrig hört talas om TH eller sett hans bilder.

Men redan i fjol nominerades faktiskt Flashback till Gulkdspaden, för det arbete man gjorde kring våldtäkterna i Bjästa.
 

Birdman

Aktiv medlem
Om det är så att det är hela GGs svar så tycker jag nog att han i sista stycket raljerar rätt bra gällande naturfotografers kunskaper i/om naturen...men men, det får stå för honom.

Själv har jag inte en aning om lodjurens/mårdhundarnas biologi, jag är endast en liten fågelskådare som ibland tar upp kameran när jag är ute...

// Daniel
 

yens

Aktiv medlem
Tänk vad han har inbillat (inte utbildat) så många okunniga. Det som är mest förvånande är ju hur han blivit försvarad av andra "naturfotografer". Är inga såna inlästa på dom arter dom fotograferar ??
Detta gör att man onekligen börjar fundera !
Det är väl precis det naturfotograferna är, inlästa på arter som fotograferas, men ingen fotograferar lodjur, därför har han kunnat komma undan, i kombination med att han hade sitt gamla rykte att luta sig tillbaka på.

Det finns tydligen ungefär 1250 lodjur i Sverige, vilket är hyggligt jämförbart med antalet kungsörnar. Dessutom är örnarna liksom lodjuren normalt längre norrut. Om TH hade påstått sig kunna sitta och glo i skogen och det kom kungsörnar struttande som han fick fotografera på en meters håll, då hade garanterat fler personer reagerat... och tidigare...
 

Anders Östberg

Guest
Jag tror det handlar mer om att bli lurad på grund av ett missbrukat förtroende snarare än att den som blir lurad ska antas kunna avslöja fusket på grund av ett stort kunnande. Dom som initialt försvarade TH gjorde det för att dom trodde på honom som person, inte för att dom trodde på innehållet i vad han sa för det kunde dom flesta inte bedöma. "Naturfotograf" är knappast en titel som kräver någon viss nivå av kunskap om allt ovanligt och svårskådat som finns i naturen. En stor del av THs produktion är väl, liksom för så många andra av oss som mer eller mindre seriöst kallar sig naturfotograf ibland, bilder av helt vanliga stenar, lingonris och solnedgångar. ;-)

Jag antar att det bara finns en handfull eller två fotografer i Sverige som är expert på just lodjur och kan avgöra sannolikheten för att stöta på dom på en viss plats.

Edit: begränsade handfullen till "fotografer", jägare kanske som regel har lite mer hum om vilka djur som finns på en viss plats.
 
Senast redigerad av en moderator:

T.Risberg

Aktiv medlem
Ursäkta min otydlighet.

Är hela texten efter "Svaret blev:" GGs svar?
Detta är Gunnars hela svar:
"ThomasR, det finns lodjur i Mullsjötrakten. I hela Jönköpingslän hittade man endast en familjegrupp förra året vilket motsvarar ca 6 lodjur. Men samtidigt finns lite fler i de delar av Västra Götland som gränsar mot Mullsjö. Så visst kan han teoretiskt ha stött på lodjur i området, men jag tvivlar på att han ens kan säga att det är flera. Mera troligt är att han aldrig sett ett lodjur i Mullsjö."

Resten av texten är mina funderingar.

ThomasR
 

Anders Östberg

Guest
OK, tackar, det var det jag misstänkte för jag tyckte inte riktigt stilarna hängde ihop.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Klokt

Jag tror det handlar mer om att bli lurad på grund av ett missbrukat förtroende snarare än att den som blir lurad ska antas kunna avslöja fusket på grund av ett stort kunnande. Dom som initialt försvarade TH gjorde det för att dom trodde på honom som person, inte för att dom trodde på innehållet i vad han sa för det kunde dom flesta inte bedöma. "Naturfotograf" är knappast en titel som kräver någon viss nivå av kunskap om allt ovanligt och svårskådat som finns i naturen. En stor del av THs produktion är väl, liksom för så många andra av oss som mer eller mindre seriöst kallar sig naturfotograf ibland, bilder av helt vanliga stenar, lingonris och solnedgångar. ;-)

Jag antar att det bara finns en handfull eller två fotografer i Sverige som är expert på just lodjur och kan avgöra sannolikheten för att stöta på dom på en viss plats.

Edit: begränsade handfullen till "fotografer", jägare kanske som regel har lite mer hum om vilka djur som finns på en viss plats.
Tack för den redigeringen !

ThomasR
 

Casimir

Aktiv medlem
Jag tror det handlar mer om att bli lurad på grund av ett missbrukat förtroende snarare än att den som blir lurad ska antas kunna avslöja fusket på grund av ett stort kunnande. Dom som initialt försvarade TH gjorde det för att dom trodde på honom som person, inte för att dom trodde på innehållet i vad han sa för det kunde dom flesta inte bedöma. "Naturfotograf" är knappast en titel som kräver någon viss nivå av kunskap om allt ovanligt och svårskådat som finns i naturen. En stor del av THs produktion är väl, liksom för så många andra av oss som mer eller mindre seriöst kallar sig naturfotograf ibland, bilder av helt vanliga stenar, lingonris och solnedgångar. ;-)

Jag antar att det bara finns en handfull eller två av människor i Sverige som är expert på just lodjur och kan avgöra sannolikheten för att stöta på dom på en viss plats.
Dags för lodjurssafari i Stockholm?

http://m.sverigesradio.se/artikel/index/4134081?programId=103
 

Star2

Avslutat medlemskap
Pressmeddelande
från PhotoNatura:
http://www.photonatura.se/?p=1535

De tar även fasta på lögnerna, inte bara bilderna.
Citat (fetstil inlagd):
"...De övertramp Terje Hellesø gjorde sig skyldig till är helt oförenliga med allt som PhotoNatura står för. Vi tar på starkast möjliga vis avstånd från Terje Hellesøs agerande. Det gäller såväl manipulationen av bilderna, stölden av originalbilderna han använt vid manipulationerna som hans uppdiktade texter till stöd för bilderna...
I boken PhotoNatura #1, som föreningen gav ut i februari 2011, medverkar Terje Hellesø med en text och sex bilder. Flera av dessa bilder är misstänkta för att vara manipulerade. Om så visar sig vara fallet kommer PhotoNatura att vidta lämpliga åtgärder."


Vilka "åtgärder" kan det bli frågan om? Rättsliga?
Tydligen finns en lodjursbild med. Nån som vet vilken?
 

millimeter

Aktiv medlem
Jag har inte varit aktiv på Fotosidan på flera år förrän den här historien kom upp. När jag var här senast så var ju Terje medlem och man kunde kolla på hans bilder. Många av bilderna var väldigt bra tyckte jag. Vet någon om det finns en bildsamling online någonstans fortfarande eller om allt (även äldre bilder) är bortplockade? Jag skulle vilja kolla på dem igen och fundera över om någon av mina favoriter kan misstänkas vara manipulerad. Lodjursbilderna är ju knappast de som tilltalat mig mest, om man säger så.

Vilka bilder sitter FB-folk och jobbar med? Drog de ner en kopia av allt som fanns innan det rök från nätet?
 

krukvaext

Aktiv medlem
Jag har inte varit aktiv på Fotosidan på flera år förrän den här historien kom upp. När jag var här senast så var ju Terje medlem och man kunde kolla på hans bilder. Många av bilderna var väldigt bra tyckte jag. Vet någon om det finns en bildsamling online någonstans fortfarande eller om allt (även äldre bilder) är bortplockade? Jag skulle vilja kolla på dem igen och fundera över om någon av mina favoriter kan misstänkas vara manipulerad. Lodjursbilderna är ju knappast de som tilltalat mig mest, om man säger så.

Vilka bilder sitter FB-folk och jobbar med? Drog de ner en kopia av allt som fanns innan det rök från nätet?
I princip allting som gick att komma över via cachningar, galleriet på ScandinavianPhoto, med mera, men mycket hanns ej med att få lagrat då han var oerhört snabb på att stänga ner allting. Däremot så ligger ju merparten av all fokus på lodjursbilderna, då de har varit enklast att återfinna.
 

Star2

Avslutat medlemskap
I princip allting som gick att komma över via cachningar, galleriet på ScandinavianPhoto, med mera, men mycket hanns ej med att få lagrat då han var oerhört snabb på att stänga ner allting.
Däremot så ligger ju merparten av all fokus på lodjursbilderna, då de har varit enklast att återfinna.
Dvs av de bilder flashbackarna lyckats få tillgång till,
har nästan alla visat sig vara fejkade?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS