Annons

Vad är konst?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Köp boken "VAD ÄR KONST och 100 andra jätteviktiga frågor" gällande konst av Ernst Billgren. På just denna konkreta fråga har han följande svar i boken:
Kort svar: Ett sätt att tänka.
Långt svar: Om man förutsätter att vi tänker med språket så är konst ett sätt att tänka på saker man inte har något annat språk för.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Köp boken "VAD ÄR KONST och 100 andra jätteviktiga frågor" gällande konst av Ernst Billgren. På just denna konkreta fråga har han följande svar i boken:
Kort svar: Ett sätt att tänka.
Långt svar: Om man förutsätter att vi tänker med språket så är konst ett sätt att tänka på saker man inte har något annat språk för.
Nu behöver vi ju inte köpa boken. Det långa svaret var ju jätteklokt!

(fast jag anser inte att vi tänker med språket, om vi med språket avser bokstäver och ord som sätt samman till meningar enligt en vedertagen grammatik)

Petter ...
 

kzmonova

Medlem
Köp boken "VAD ÄR KONST och 100 andra jätteviktiga frågor" gällande konst av Ernst Billgren. På just denna konkreta fråga har han följande svar i boken:
Kort svar: Ett sätt att tänka.
Långt svar: Om man förutsätter att vi tänker med språket så är konst ett sätt att tänka på saker man inte har något annat språk för.
Klockrent!:)
 

Fotofarsan

Medlem
"Reklam för borgerligheten?" Så konstnärerna i Kina eller i diktaturer som blir torterade, fängslade och mördade för att deras konst inte går i linje med den "rätta smaken" gör alltså detta "egentligen" för att göra reklam för borgerligheten? Konst går enligt min mening inte att definiera som "något" utan får hela sin mening och innebörd i ett sammanhang. Konst kan vara estetiskt, provokativ, subversiv - eller vad f-n som helst, och meningen uppstår i din tolkning, i ditt sätt att tänka. Och är det bra konst så kommer det att förändra och utveckla ditt sätt att tänka.
 

HRL

Aktiv medlem
Målningarna i Altamiragrottan framställda mellan 15 000 år - 12 000 år före vår tideräknings början.

Jo, det är troligen reklam för borgerligheten. Har jag alltid tänkt. Förjävligt.
 

HRL

Aktiv medlem
Allt efter altamira var dekadens, som picasso sa. Om något är borgerligt så är det dekadens.
Byt konst mot uttryck.
Att formellt "upphöja" något till KONST, det kan jag gå med på har vissa borgerliga implikationer.

Att inte uttrycka sig är per definition omöjligt för en människa.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Byt konst mot uttryck.
Att formellt "upphöja" något till KONST, det kan jag gå med på har vissa borgerliga implikationer.

Att inte uttrycka sig är per definition omöjligt för en människa.
jag gillar tanken på att konst är uttryck!
Om vi kombinerar det med Billgrens "långa" svar. Och lägger till lite själv. Så är konsten en uttrycksform för våra tankar (och känslor, lägger jag till) som vi inte kan uttrycka med andra språk/uttryck.

Men vad menar du med sista meningen i det sammanhanget?
På vad sätt är "att uttrycka sig" en definition av människan?

Petter ...
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Wikipedia har lite utlägg om saken.
Detta är väl roligt och säkert ganska överensstämmande med den s.k. sanningen: "cirkelargumentet, att det som konstvärlden behandlar och benämner som konst är konst."
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Ha ha

Lustigt... citat: "Konstnärens avsikt med verket var att visa hur lättlurade konstköparna var"

Och så fungerar det, konstnärens intention var att påvisa fenomenet att om någonting upphöjs till konst får det ett konstnärligt värde och därmed ett ekonomiskt marknadsvärde....

Readymades har funnits länge inom konsten, exempelvis Marcel Duschamp´s flasktorkare och pissoar... http://sv.wikipedia.org/wiki/Marcel_Duchamp

Efterhand har konstnärer använt extrementer och andra kroppsvätskor i konsten, aidssmittat blod, bajs etc...
eller delat djur... http://en.wikipedia.org/wiki/Damien_Hirst

Även om konstnärens avsikt är att protestera, kan verket upphöjas av etablissemanget som ett viktigt uttryck för samtiden.
 

Karl2

Aktiv medlem
Det finns mycken konst, så mycket att ordet nästan urvattnats.
Fotografikonst
Ingenjörskonst
Läkekonst
Målarkonst
Teaterkonst
Filmkonst
Klädkonst
Murarkonst
Smideskonst
Konstsnide

Ovanligt, skickligt eller vackert uppskattas bäst.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Det finns mycken konst, så mycket att ordet nästan urvattnats.
Fotografikonst
Ingenjörskonst
Läkekonst
Målarkonst
Teaterkonst
Filmkonst
Klädkonst
Murarkonst
Smideskonst
Konstsnide

Ovanligt, skickligt eller vackert uppskattas bäst.
ha ha. Ungefär som den gamla vitsen:

- Vad har din make för yrke då?
- Han är konstnär!
- Jaså, vad gör han då?
- Han gör paraplyer.
- Men det är väl ingen konst?
- Jodå, pröva själv så får du se.


Petter ...
 
ANNONS