Annons

Skrivhastighet på Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse-Dbo

Medlem
Hej !

Någon som vet skrivhastigheten på D90´s Sd kortläsare?
ska inhandla ett nytt kort och vill gärna ha ett som ligger inom kamerans spec.

Kollat på ett Sandisk Extreme Pro kort som läser och skriver i 45mb/s
eller ska man satsa på ett enklare 20mb/s kort som är billigare.


//Lasse
 

Reene

Aktiv medlem
Hej!
Ny med kamera men vad jag läst mig till är det bara om du filmar som skrivhastigheten är en sak att hålla öga på vid köp av minneskort.

Jag skulle nog våga påstå att du kan ta den med 20mb/s (Cdon har Trancend 8GB för 99kr, har själv precis köpt)

Men för säkrast svar kanske du ska invänta de "gamla" rävarna :)
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
När man ögnar igenom en sån lista är det kanske en fråga om att väga pris mot prestanda, och då kanske man bestämmer sig för vilken överföringshastighet man faktiskt behöver och siktar på att ta billigaste kort som uppfyller kraven.

Då är det också värt att tänka på hur man använder sina media. Om kortet är fragmenterat så sjunker hastigheten, både vid skrivning och läsning, så att om man har ett kort som ligger på gränsen för vad som behövs för att filma i HD och har raderat några filer på det, kan farten sjunka så mycket att filmningen stoppar. Det är viktigt att kortet är nyformaterat varje gång man ska använda det, och att man inte raderar några filer mittemellan; det går bra att radera det sista man har tagit. Det gäller alltså när man har ett kort som är nära gränsen för att hastigheten ska räcka till HD-filmning. Om kortet är betydligt snabbare är det knappast någon risk att kameran stoppar för att det skulle gå trögt och bufferten fylls.

Så om man vill vara på säkra sidan skaffar man kort som har högre skrivhastighet än den som man räknar med att man behöver för filmningen.
 

Twilice

Aktiv medlem
Jupp, jag har ett kort på 4 GB. Men åkte på semester och köpte ett 8 GB kort i fall att. Men använder i dagsläget nästan bara mitt 4 GB sandisk extreme (III klass 6) kort då det var mycket snabbare.
Det andra var nog ett "vanligt" sandisk klass 4.
 

nicrosoft

Aktiv medlem
Glöm inte skillnaden i tid när du skall tömma kortet i datorn. Det är där den största skillnaden är i mina ögon.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tyvärr är Galbraiths tabeller numera ganska värdelösa, eftersom han inte har uppdaterat dem på tre år.

Kanske är Sandisk Extreme Pro, som TS nämner i sitt första inlägg, lite overkill till D90 -- men hellre för snabbt än för långsamt. Skillnaden i pris mellan olika kort är ju försumbar jämfört med vad de flesta av oss investerat i kamera och objektiv.

Glöm inte skillnaden i tid när du skall tömma kortet i datorn. Det är där den största skillnaden är i mina ögon.
Nja, när jag sitter framför datorn har jag all tid i världen (eller i alla fall några minuter). När jag sitter framför motivet handlar det om tiondelar av sekunder -- som jag kan förlora på grund av ett billigt/långsamt kort.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Tyvärr är Galbraiths tabeller numera ganska värdelösa, eftersom han inte har uppdaterat dem på tre år.
Ja, det står ju på sidan. Dock är kameran också gammal och man kan nog dra slutsatsen att den inte kommer skriva fortare än 20... så det besvarar med ganska stor sannolikhet huvudinlägget... vilket inte är värdelöst i mitt tycke.
 

nicrosoft

Aktiv medlem
Tyvärr är Galbraiths tabeller numera ganska värdelösa, eftersom han inte har uppdaterat dem på tre år.

Kanske är Sandisk Extreme Pro, som TS nämner i sitt första inlägg, lite overkill till D90 -- men hellre för snabbt än för långsamt. Skillnaden i pris mellan olika kort är ju försumbar jämfört med vad de flesta av oss investerat i kamera och objektiv.


Nja, när jag sitter framför datorn har jag all tid i världen (eller i alla fall några minuter). När jag sitter framför motivet handlar det om tiondelar av sekunder -- som jag kan förlora på grund av ett billigt/långsamt kort.
Nja,, Riskerar du att missa en bild för att du måste vänta en tiondel så är det väl snarare en kamera med större buffert du behöver.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nja,, Riskerar du att missa en bild för att du måste vänta en tiondel så är det väl snarare en kamera med större buffert du behöver.
Så du menar att det är bättre att köpa ny kamera för 15000-60000 kr än att köpa ett minneskort som är ett par hundralappar dyrare? Vissa kanske kan resonera så, själv är jag tyvärr inte gjord av pengar.
 

nicrosoft

Aktiv medlem
Så du menar att det är bättre att köpa ny kamera för 15000-60000 kr än att köpa ett minneskort som är ett par hundralappar dyrare? Vissa kanske kan resonera så, själv är jag tyvärr inte gjord av pengar.
Nej jag menar inte att du skall köpa en ny kamera. Oavsett vilken kamera du köper så när du väl fyllt bufferten så tar det mer än tiondelar innan du kan ta en ny bild.

Jag förstår inte varifrån du får att jag vill att du skall köpa ett billigare långsammare kort, min poäng var att du tjänar mer tid när du tömmer kameran om du köper ett snabbare minneskort, även om inte kameran kan utnyttja snabbheten.
 

ErlandH

Aktiv medlem
... min poäng var att du tjänar mer tid när du tömmer kameran om du köper ett snabbare minneskort, även om inte kameran kan utnyttja snabbheten.
Och min poäng var att med ett minneskort som utnyttjar kamerans maximala skrivhastighet är chansen större att jag inte missar bilden som jag väntar på.

Vid datorn riskerar jag inte att missa något viktigt även om det tar lite längre tid än det måste.
 
ANNONS