Annons

Negativskanner/förstoringsapparat

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag undrar hur man får till den svarta "ramen" runt bilden?

Exempel 1: http://polmangilogphotography.files.wordpress.com/2009/02/lolo-bw-border.jpg?w=694&h=520

Exempel 2: http://taxidinner.files.wordpress.com/2011/10/lit2111_sarafair_camel1ffa.jpg

Går det att få till den med negativskanner eller förstoringsapparat? (arbetar helst med negativskanner).
Och jag vill inte göra det i photoshop eller liknande, vet att det finns mängder med ramar att ladda ner.

Ni får GÄRNA ge mig en step-by-step guide :)

/ Anthony
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag undrar hur man får till den svarta "ramen" runt bilden?
Man filar till förstoringsapparatens negativhållare så att hålet är lite, lite större än negativets bildyta.

Det borde ju gå att göra med negativhållaren till en skanner också.

Edit: När jag tänker efter var det nog så att i förstoringsapparaternas Leica, alltså Leitz Focomat, så var hållarens hål redan lite större än negativets bildyta. Det är den som är förebilden och fick oss andra att fila på våra Durst.
 
Man filar till förstoringsapparatens negativhållare så att hålet är lite, lite större än negativets bildyta.

Det borde ju gå att göra med negativhållaren till en skanner också.
Hej, snabbt svar! Ja det är ju sant. Men då undrar jag också, då blir ju den svarta ramen likadan på alla bilder? För när jag såg på denna video: http://vimeo.com/27060076 så verkar ju alla hans foton ha olika svarta "ramar". Vill ju helst se variation på det.
 

ErlandH

Aktiv medlem
... då blir ju den svarta ramen likadan på alla bilder?
Nej, den blir inte alltid exakt lika bred på alla håll eftersom det är svårt att placera negativet exakt (det kan handla om hundradels millimeter) på samma ställe. Om man dessutom använder flera olika kameror och inte alltid samma förstoringsapparat så kan det bli ganska stor variation.
 
Nej, den blir inte alltid exakt lika bred på alla håll eftersom det är svårt att placera negativet exakt (det kan handla om hundradels millimeter) på samma ställe. Om man dessutom använder flera olika kameror och inte alltid samma förstoringsapparat så kan det bli ganska stor variation.
Okej! Då vet jag. Roligt att jag fick reda på det så snabbt! Men vet du eller någon annan om det verkligen går att göra samma sak på en negativskanner in till datorn? Sen undrar jag också om man vill göra egna ramar, hur gör man lättast? Om jag tex. vill rama in en kvadratisk bild ur en 35mm film?
 

digitell

Aktiv medlem
Och så snart Du förstorar i Din Focomat så går Du miste om den vita ramen.

Å andra sidan kan man säkert tillverka egna ramar i svart papp för att göra hålet mindre. Jag har inte prövat metoden.
 
Senast ändrad:

Graal

Avslutat medlemskap
Och så snart Du förstorar i Din Focomat så går Du miste om den vita ramen.

Å andra sidan kan man säkert tillverka egna ramar i svart papp för att göra hålet mindre. Jag har inte prövat metoden.
Märkligt? Om jag ville ha vit ram/kant när jag kopierarde i min gamla Focomat så ställde jag in det i avmaskningsramen på bottenplattan. Så att den svarta kanten inte kom med. Bara att hissa upp lite till så hamnar den utanför maskplattornas kant.
 

digitell

Aktiv medlem
Ja Nils, är det inte det jag skriver.... om man inte ändrar annat än att man hissar upp "huset" så ser man inte längre den vita ramen kring negativet och av den anledningen får man inte heller någon svart ram på positivet.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Ja Nils, är det inte det jag skriver.... om man inte ändrar annat än att man hissar upp "huset" så ser man inte längre den vita ramen kring negativet och av den anledningen får man inte heller någon svart ram på positivet.
Nej, det var inte det jag läste? Jag uppfattade det helt annorlunda.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nej, det var inte det jag läste? Jag uppfattade det helt annorlunda.
Uppriktigt sagt förstår inte jag heller vad Per menar. Det var aldrig några problem att själv bestämma om kopian skulle vara med svart ram eller utan svart ram, oberoende av hur högt man hissade upp Focomaten.
 

digitell

Aktiv medlem
Är det inte så Erland, om man hissar upp huset och inte ökar ytan inom avmaskningsramarna, så går det inte att åstadkomma en svart ram.
Om det går har jag missat något under en mansålder.
 

Olof B

Aktiv medlem
Jag tror ni pratar om lite olika avmaskningsramar.
Det finns ju både för pappret, nere på bordet och i maskinen för negativet. Plus att det går att fila negativhållarna.

Så om ni fösöker att nollställa er och läser om tråden så hoppas jag att ni kommer till konsensus.

Eller så är det jag som är helt ute och cyklar... ;-)
 
Är det någon mer som kan svara på min fråga och komma med andra tips? Vill verkligen veta alla olika metoder för att få en svart ram. Som sagt använder helst en flatbäddsskanner. Någon kanske har en videolänk eller DIY guide.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Är det någon mer som kan svara på min fråga och komma med andra tips? Vill verkligen veta alla olika metoder för att få en svart ram. Som sagt använder helst en flatbäddsskanner.
Att lägga på ramen i Photoshop är förstås enklast, men den metoden har du redan avfärdat, av någon anledning.

Ska du få till ramen i skannern är nog den enda metoden att se till att öppningen i negativhållaren är lite större än bildytan.
 
Ska du få till ramen i skannern är nog den enda metoden att se till att öppningen i negativhållaren är lite större än bildytan.
Ok! Tack! Men hur blir ramen på kortsidan då? För jag kommer ju att ha flera bilder i negativremsan.

Finns det inte större negativhållare i skannern månntro? Typ för en större filmtyp.
 

digitell

Aktiv medlem
Om man hissar upp huset och inte ökar ytan inom avmaskningsramarna kan man inte göra den bild man hade tänkt, så det vore ju väldigt korkat.
Av vilken anledning är det korkat? Jag har för mig att man gör just så för att förstora en del av ett negativ. Och då försvinner möjligheten att ha en svart ram runt pappersbilden.

Men det finns ett sätt att förse pappersbilden med en svart ram. Efter att pappret har belysts så släcks lampan och negativet avlägsnas. En ljustät skiva (papp, plåt eller gummi) med ett anpassat mått läggs ovanpå pappret och lampan tänds åter varvid papprets ytterkanter belyses. Förmodligen har den framkallade bilden en svart ram. Jag har lust att prova men saknar för tillfället kemi.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Av vilken anledning är det korkat? Jag har för mig att man gör just så för att förstora en del av ett negativ. Och då försvinner möjligheten att ha en svart ram runt pappersbilden.
Man hissar upp förstoringsapparaten för att få den förstoringsgrad man vill ha. Man justerar avmaskningsramen för att få det utsnitt man vill ha.

Att man hissar upp förstoringsapparaten innebär inte att den svarta ramen försvinner.

Kopierar man en del av ett negativ kan man givetvis inte ha med den svarta ramen runt negativet.
 

Patrik_Renmark

Aktiv medlem
Är det någon mer som kan svara på min fråga och komma med andra tips? Vill verkligen veta alla olika metoder för att få en svart ram. Som sagt använder helst en flatbäddsskanner. Någon kanske har en videolänk eller DIY guide.

Om du använder flatbädd så är det bara att strunta i ramarna och scanna direkt på glasytan.
Problemet med att fila upp till negativscannrar är att vissa (gäller nog inte flatbädd i samma usträckning) inte scannar tillräckligt stor yta för att täcka hela vägen runt. Ett sätt att komma omkring det problemet vore i sådana fall att scanna negget två gånger på olika håll, och därefter lägga ihop båda bilderna i photoshop.
Så har jag gjort, funkar bra men är lite omständligt.
 
ANNONS