Annons

Minolta SR 1

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Ny kamera för film

Sannolikt skulle den kosta betydligt mer. Betydligt. Kanske en nolla till på priset
Det är idel finmekanik i en dylik tingest. Tillverkningen av en sådan är avsevärt dyrare än etsning av kretskort. Jag läste någonstans en uppskattning från Nikon hur mycket F2 skulle kosta att tillverka idag. Man baxnade när man läste det. Men tyvärr har jag glömt hur mycket det var.

Men om du med siffrorna avsåg att göra en relativ jämförelse så håller jag med.
En SR1 skulle hålla sig i spannet runt EOS 550D, 600D.

Petter ...
Några system-kameror för film tillverkas fortfarande tex
Nikon F6-hus för ca 18 000, Leica M7 hus för ca 40 000 och Phenix hus för ca 1 600:-
Phenix tillvekas i Kina och är kompatibel med Pentax K
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Då framkallar jag den. :) det är gratis eftersom jag gör det på universitetet, så ingen extra kostnad. :)
Notera att det är en diafilm i paketet, dvs den skall framkallas i en E-6 process.

Jag skulle väl förmoda att det är en oexponerad rulle för ingen lämnar väl iväg sina bilder.
Kolla hur startsnutten ser ut innan du gör något med rullen.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Några system-kameror för film tillverkas fortfarande tex
Nikon F6-hus för ca 18 000, Leica M7 hus för ca 40 000 och Phenix hus för ca 1 600:-
Phenix tillvekas i Kina och är kompatibel med Pentax K
Visst, men dessa är sannolikt i huvudsak elektroniska.
När jag skrev om finmekanik så hade det inte bara med filmtransport att göra.
Filmtransport är trivialt (även om filmplanhållning är en vetenskap).
I gamla kameror styrs slutartid och alla andra funktioner av mekanik. Det är skruvar, fjädrar, kugghjul och massor av små små mekaniska mojänger för att få det att funka.

Phenix har jag ingen koll på.

Petter ...
 

Graal

Avslutat medlemskap
Visst, men dessa är sannolikt i huvudsak elektroniska.
När jag skrev om finmekanik så hade det inte bara med filmtransport att göra.
Filmtransport är trivialt (även om filmplanhållning är en vetenskap).
I gamla kameror styrs slutartid och alla andra funktioner av mekanik. Det är skruvar, fjädrar, kugghjul och massor av små små mekaniska mojänger för att få det att funka.

Phenix har jag ingen koll på.

Petter ...
Phenix gör en kopia av Nikon FM (DN60) som kostar kring 2.000 kr Helmekanisk som originalet. Voigtländer i Japan gör idag även helmekaniska mätsökar-systemkameror med Leica-fattning. Jag köpte mina för under 5.000 kr styck. Idag kostar de lite mer.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Phenix gör en kopia av Nikon FM (DN60) som kostar kring 2.000 kr Helmekanisk som originalet. Voigtländer i Japan gör idag även helmekaniska mätsökar-systemkameror med Leica-fattning. Jag köpte mina för under 5.000 kr styck. Idag kostar de lite mer.
Ok, då får jag revidera min uppfattning om vad en mekanisk kamera kostar! Det betyder att en nytillverkad SR 1 skulle kosta ungefär som den där Phenix DN60 då, 2000 kr.

Petter ...
 
ANNONS