Annons

Hur avancerad kamera behövs?

Produkter
(logga in för att koppla)

isaacnicolaj

Aktiv medlem
Hej.

Citerar här en fråga jag fick av en bekant som hållt fast vid det analoga. Hoppas på hjälp att kunna ge honom ett ÄRLIGT svar.

"""Jag har fram till idag fotograferat med en analog Canon F1n och optiken 28/3.5 S.C. Jag har dessutom aldrig beställt större kopior än fotolabbens traditionella10 x 15 cm, utan varit nöjd med dessa för att klistra in i traditionella fotoalbum.
Nu skall jag gå över till digitalt pga att F1:an tyvärr gett upp. Jag kommer även fortsättningsvis att nöja mig med motsvarande 10 x 15 kopior från traditionellt fotolabb för att klistra in i album, (alltså inga bläckstråleutskrifter eller dylikt, utan gammal "hederlig" fotokemi). Har inga behov av "möjligheten" att blåsa upp förstoringar eller visa bilder på storbildstv, utan är som sagt nöjd med 10 x 15 cm. Och är inte heller intresserad av att ta bilder med andra brännvidder än motsvarande kring 28 eller 35 mm i 35 mm formatet.

Det viktiga för mig är alltså att jag får minst samma kvalitet på dessa 10 x 15 bilder som jag fick med min gamla F1:a och 28:a.

Nu till frågan: Hur avancerad digitalkamera behöver jag köpa? Duger kompakt, eller behövs en systemkamera? """

Tips och idéer?
 

Graal

Avslutat medlemskap
Det duger alldeles utmärkt med en kompakt, precis som det hade gjort även med film. Fast köp gärna en kompakt med fast 35:a eller 28:a (eller motsvarande), så slipper du den störande distorsion som kompaktzoomar nästan undantagslöst dras med. Har inga förslag på sådanan kameror, men det finns säkert andra som kan hjälpa till med det.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej.

Citerar här en fråga jag fick av en bekant som hållt fast vid det analoga. Hoppas på hjälp att kunna ge honom ett ÄRLIGT svar.

"""Jag har fram till idag fotograferat med en analog Canon F1n och optiken 28/3.5 S.C. Jag har dessutom aldrig beställt större kopior än fotolabbens traditionella10 x 15 cm, utan varit nöjd med dessa för att klistra in i traditionella fotoalbum.
Nu skall jag gå över till digitalt pga att F1:an tyvärr gett upp. Jag kommer även fortsättningsvis att nöja mig med motsvarande 10 x 15 kopior från traditionellt fotolabb för att klistra in i album, (alltså inga bläckstråleutskrifter eller dylikt, utan gammal "hederlig" fotokemi). Har inga behov av "möjligheten" att blåsa upp förstoringar eller visa bilder på storbildstv, utan är som sagt nöjd med 10 x 15 cm. Och är inte heller intresserad av att ta bilder med andra brännvidder än motsvarande kring 28 eller 35 mm i 35 mm formatet.

Det viktiga för mig är alltså att jag får minst samma kvalitet på dessa 10 x 15 bilder som jag fick med min gamla F1:a och 28:a.

Nu till frågan: Hur avancerad digitalkamera behöver jag köpa? Duger kompakt, eller behövs en systemkamera? """

Tips och idéer?
En kompaktkamera kan - med råge - ge det tekniska bildresultatet, inga som helst problem.

Men, är man van att fotografera med en stabil liten metallkamera med en mycket bra sökare och exakt och precis manuell kontroll över skärpan så kan en modern platt och lätt liten kompaktkamera med autofokus och utan sökare bli en väldigt stor kulturchock.

Den tekniska kompetensen hos moderna kameror lär alltså inte vara ett problem, snarare vad din bekanting kan tänka sig att vänja sig vid när det gäller hanteringen av kameran.

Det kan finnas en anledning att satsa på en systemkamera bara av den anledningen, att det känns som ett mer bekant, mer naturligt sätt att fotografera. Det beror helt av hur förändringsbenägen din bekanting är :)
 

dajli

Aktiv medlem
Möjligheten att få kort skärpedjup är dock högre med en systemkamera än de flesta kompakter. Men det finns små smidiga kameror som har en bländare motsvarande 3,5 på systemkamera med fullformat, vilket jag antar att F1 är?
 

pettisson

Aktiv medlem
Jag håller också med de andra. För så små kopior fungerar kompaktkameror hur bra som helst.

Nu är väl din vän mer noga, men jag har beställt Crimons näst största förstoring en gång från en kompaktkamera, jag vet inte om den är 50 eller 70 cm lång. Hur som helst så är "vanligt folk" hur nöjda som helst med den bilden ändå. Trots att den kommer från en kompakt.

Så för små kopior kan det bli hur bra som helst.
 

isaacnicolaj

Aktiv medlem
Möjligheten att få kort skärpedjup är dock högre med en systemkamera än de flesta kompakter. Men det finns små smidiga kameror som har en bländare motsvarande 3,5 på systemkamera med fullformat, vilket jag antar att F1 är?
Jodå, F1:an är en s.k. "fullformatskamera" (vilket jag tycker är ett märkligt uttryck, för vad är då min gamla Bladare... superoversize??)
Min spontana rekomendation till honom var också att satsa på en systemkamera och då rentav en Nikon eller Pentax, för att få möjlighet till den hederliga gamla bländarringen på optiken. Men samtidigt tänkte jag att det kanske var överkurs med tanke på vad han nöjer sig med för "utskrifter".

Vad motsvarar 35-formatets bländare 3.5 på en kompakt, dvs när det gäller att få samma skärpedjup?? Om man nu kan tala om någon uppseendeväckande begränsning i skörpedjupet på en 28mm glugg.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Vad motsvarar 35-formatets bländare 3.5 på en kompakt, dvs när det gäller att få samma skärpedjup?? Om man nu kan tala om någon uppseendeväckande begränsning i skörpedjupet på en 28mm glugg.
Beroende på sensorstorlek så behövs olika brännvidd för att få samma utsnitt, så det skiljer från kompakt till kompakt.

Jag har en Ricoh GRDIII med 6.0mm optik och f/1.9. Det motsvarar ungefär 28mm f/9.0 på en kamera som använder 135-film (småbildsformatet).

Edit: Min GRD skulle alltså behöva ett 6mm f/0.75 objektiv för att motsvara det 28mm f/3.5 du nämner sett till skärpedjup och bildvinkel.

Edit2: Men det finns ju några lite mindre kompakta kompakter som har större sensorer. T.ex så uppnår du samma sak med ett 14/1.8 på micro four thirds och klarar dig med ett 18/2.2 på en kompakt med APS-C sensor... sen är frågan om det finns dylika objektiv, och om det här med skärpedjupet vid f3.5 på hans 28mm-objektiv verkligen är så viktigt.

Edit3: Om jag var din vän skulle jag köpa en beggad Canon 5D för ca 5kkr och slänga på någon trevlig 28mm-glugg. Det går utmärkt att fokusera manuellt om man byter mattskiva.
 
Senast ändrad:

themajk

Aktiv medlem
(vilket jag tycker är ett märkligt uttryck, för vad är då min gamla Bladare... superoversize??)
Inte alls märkligt, 35mm är ju småbildformat, din bladare mellanformat och sen finns storformat. I den analoga världen finns inte 'fullformat' ö.h.t, det är ju bara på digitala kameror, där det handlar om sensorns storleksförhållande till småbildsformatet... :)
 

AFJ

Aktiv medlem
Nu har ju din kompis varit väldigt specifik i sin beskrivning - målet är utskrifter 10 x 15 för inklistring i fotoalbum. För det duger förstås vilken kamera som helst.

Frågan är dock om det verkligen kommer vara så när han går över till digitalt?

När han väl börjar öppna bilderna i datorn så kommer han till stor del se dem på annat sätt än han är van vid - oavsett om han vill eller inte!

Det vore ju också korkat - enligt min mening - att inte utnyttja möjligheterna som det digitala ger. Att maila bilder till vänner och släktingar, att lägga upp dem på hemsidor och bloggar - allt detta blir ju så mycket enklare och naturligare i och med det digitala.

Även om han inte har tänkt sig att jobba med bildbehandling så vore det väl dumt att inte ta vara på möjligheten till enkel beskärning, justering av kontrast osv.

Alltså kommer han förr eller senare att sitta där och kolla på skärmen i 100% och säga "f-n vad brusigt det är" :) Det talar för att han skall skaffa en systemkamera.

Dessutom, han är väl van med en rejäl sökare? Kommer han överhuvudtaget att gilla en liten kompakt med bara skärm och dess "fippliga" hantering?

En instegs systemkamera kostar ju samma pengar som en bra kompakt så det bör ju inte vara avgörande.


Bara några tankar.
 

dajli

Aktiv medlem
Edit2: Men det finns ju några lite mindre kompakta kompakter som har större sensorer. T.ex så uppnår du samma sak med ett 14/1.8 på micro four thirds och klarar dig med ett 18/2.2 på en kompakt med APS-C sensor... sen är frågan om det finns dylika objektiv, och om det här med skärpedjupet vid f3.5 på hans 28mm-objektiv verkligen är så viktigt.
Ja det kan man verkligen fråga sig. :) Jag själv tänker dock precis så just nu, är sugen på en bra relativt kompakt kamera som har möjlighet till lite kort skärpedjup och har snöat in mig på Fuji x100 som motsvarar bländare 3,0 på fullformat. Inte riktigt lika stor bländare som mitt 35/1,4 men tillräckligt bra för att jag ofta skulle ta med den istället för min systemkamera. :)
 

isaacnicolaj

Aktiv medlem
Nu har ju din kompis varit väldigt specifik i sin beskrivning - målet är utskrifter 10 x 15 för inklistring i fotoalbum. För det duger förstås vilken kamera som helst.

Frågan är dock om det verkligen kommer vara så när han går över till digitalt?

När han väl börjar öppna bilderna i datorn så kommer han till stor del se dem på annat sätt än han är van vid - oavsett om han vill eller inte!

Det vore ju också korkat - enligt min mening - att inte utnyttja möjligheterna som det digitala ger. Att maila bilder till vänner och släktingar, att lägga upp dem på hemsidor och bloggar - allt detta blir ju så mycket enklare och naturligare i och med det digitala.

Även om han inte har tänkt sig att jobba med bildbehandling så vore det väl dumt att inte ta vara på möjligheten till enkel beskärning, justering av kontrast osv.

Alltså kommer han förr eller senare att sitta där och kolla på skärmen i 100% och säga "f-n vad brusigt det är" :) Det talar för att han skall skaffa en systemkamera.

Dessutom, han är väl van med en rejäl sökare? Kommer han överhuvudtaget att gilla en liten kompakt med bara skärm och dess "fippliga" hantering?

En instegs systemkamera kostar ju samma pengar som en bra kompakt så det bör ju inte vara avgörande.


Bara några tankar.

Tror inte att han kommer att hamna där vid datorn och tittande på 100% .
1. Han är 79 år ung.
2. Tittar fortfarande på en 28" tjock-tv
3. Har en 386-dator med 100MHz processor, 4MB ram, 80MB HDD och operativsystemet Win95, den betalar han räkningar och surfar med :) :) :)
Ett bildbehandlingsprogram skulle få den att brinna... :)

Han kommer helt sonika att lämna minneskortet till expert eller liknande för framkallning av bilderna.
 

dajli

Aktiv medlem
Tror inte att han kommer att hamna där vid datorn och tittande på 100% .
1. Han är 79 år ung.
2. Tittar fortfarande på en 28" tjock-tv
3. Har en 386-dator med 100MHz processor, 4MB ram, 80MB HDD och operativsystemet Win95, den betalar han räkningar och surfar med :) :) :)
Ett bildbehandlingsprogram skulle få den att brinna... :)

Han kommer helt sonika att lämna minneskortet till expert eller liknande för framkallning av bilderna.
Satsa på en Fujifilm x10 kanske om den ska vara ny? Lite gammeldags reglage, rejäl känsla och t.o.m. en sökare om än ganska liten. Ingen pluttig on/off som man missar, utan den sätts sonika på genom att snurra på objektivet. :)

Annars skulle jag nästan säga en begagnad G10 eller liknande...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tror inte att han kommer att hamna där vid datorn och tittande på 100% .
1. Han är 79 år ung.
När det gäller den tekniska bildkvalitén skulle förstås vilken kompaktkamera som helst för en tusenlapp duga. Här handlar det nog mer om hanteringen, t ex kanske det är svårt att gå över från en utmärkt prismasökare till att titta på en skärm med utsträckta armar. Ta med honom till en bra butik och låt honom känna på lite olika alternativ. Kanske är en G12 acceptabel, kanske har Jesper helt rätt när han föreslår en beg 5D.
 

mapem

Aktiv medlem
Jag fotade i många många år med liknande kameror som din vän. Pentax ME, Olympus OM 10, Chinon CM-4. Fast jag körde mest med normalobjektiv typ 50mm/1,8 eller så, men hade också fasta telen typ 135:eek:r och till en av kamerorna en zoom 35-70 (en dålig Sigma) . När de la av har jag använt diverse analoga och digitala kompakter och "instegs"-dslr:er, men har inte känt mig "hemma" förrän nu då jag har en Canon EOS 40D och kan känna samma fotoglädje som med mina anaolga slr-kameror.

Om jag ska vara så förmäten att jag dömer utifrån mig själv tror jag inte din vän skulle bli nöjd med en kompaktkamera. En rejäl dslr tror jag han vill ha, en som har två rattar för tid och bländare och en bra sökare (fast lika bra som på F1 blir den ju inte!)

Canon EOS 40 eller 50D, Nikon D90, lite halvgamla APS-C-kameror skulle nog passa fint. Och vill han ha samma bildvinkel som med en 35:a blir det ett 20 eller 24 mm-objektiv. Annars, varför inte en skarp normalzoom t ex Sigma eller Tamron 18-50/2,8.

Men vill han känna igen sig helt så är nog en FF-kamera bäst, t ex en beg EOS 5D med en 28 eller 35:a. Han år förstås finna sig i ett betydligt större kamerahus än han är van vid.

Är storleken viktig och kassan god: Leica M9, fullformat. Annars Fujifilm X100, APS-C med fast 35:a, eller Sony NEX7, APS-C med mycket bra sensor och elektronisk sökare som de flesta tycker är bra, känns i handen som en lite Leica.
 

Spramdoctor

Aktiv medlem
Tror inte att han kommer att hamna där vid datorn och tittande på 100% .
1. Han är 79 år ung.
2. Tittar fortfarande på en 28" tjock-tv
3. Har en 386-dator med 100MHz processor, 4MB ram, 80MB HDD och operativsystemet Win95, den betalar han räkningar och surfar med :) :) :)
Ett bildbehandlingsprogram skulle få den att brinna... :)

Han kommer helt sonika att lämna minneskortet till expert eller liknande för framkallning av bilderna.
Kan en "ny" analog kamera vara ett allternativ? Det finns bland annat en Canon F1 n på tradera så om han trivdes med sin gamla kamera så kan det kanske vara värt att överväga.
 

isaacnicolaj

Aktiv medlem
Satsa på en Fujifilm x10 kanske om den ska vara ny? Lite gammeldags reglage, rejäl känsla och t.o.m. en sökare om än ganska liten. Ingen pluttig on/off som man missar, utan den sätts sonika på genom att snurra på objektivet. :)

Annars skulle jag nästan säga en begagnad G10 eller liknande...
Tack för tipset!

Har aldrig haft ögonen på Fuji, men kollade nu på X10 och även X100. Bägge dessa kameror verkar vara som skapta för någon som är van med analog retro, kanske framförallt X100. Skall nog föreslå en sådan till honom... :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Canon EOS 40 eller 50D, Nikon D90, lite halvgamla APS-C-kameror skulle nog passa fint.

Men vill han känna igen sig helt så är nog en FF-kamera bäst, t ex en beg EOS 5D med en 28 eller 35:a. Han år förstås finna sig i ett betydligt större kamerahus än han är van vid.
Canon F1 är 147 x 99 x 43 mm och väger 820 g.
Canon 40D är 145 x 108 x 74 mm och väger 740 g.
Canon 5D är 152 x 113 x 75 mm och väger 895 g.

De digitala kamerorna är alltså större, men det är inte någon gigantisk storleksskillnad. Speciellt inte om man kanske använt en MD på sin F1.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag tänkte detsamma. Det är att få plats med stort batteri och inbyggd motordrift som tar plats i digitalkamerorna, annars är F-1 i sina olika versioner inte alls någon pluttkamera.

En sak som ingen nämnt här är vilken sorts bilder han tar? F-1 var ju Canons toppmodell på sin tid, med kort reaktionstid från avtryck till slutaröppning. Fotograferar din vän sånt som rör sig, eller bara sånt som är gjutet i betong? Saker som rör på sig är betydligt värre att fånga med en kompaktkamera.

Jag håller också med om att ett kostnadseffektivt förslag är en begagnad 5D med något lämpligt objektiv till. Man behöver ju inte ta i med en EF 35 mm f/1,4L USM bara för att det finns. Det finns både 28 och 35 mm modeller att välja på hos Canon, samt en uppsjö annat.
 

AFJ

Aktiv medlem
Tror inte att han kommer att hamna där vid datorn och tittande på 100% .
1. Han är 79 år ung.
2. Tittar fortfarande på en 28" tjock-tv
3. Har en 386-dator med 100MHz processor, 4MB ram, 80MB HDD och operativsystemet Win95, den betalar han räkningar och surfar med :) :) :)
Ett bildbehandlingsprogram skulle få den att brinna... :)

Han kommer helt sonika att lämna minneskortet till expert eller liknande för framkallning av bilderna.
Det är så olika! Farsan min är exakt lika gammal. Han hänger framför datorn 8 timmar om dagen, surfar, spelar poker på nätet, bildbehandlar i Elemenst och står i! :)

Ja, med den utrustningen så är nog bildbehandling inte att tänka på!
 
ANNONS