Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa analog systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Megasteno

Aktiv medlem
Hej!
Jag har nu fotat digitalt ett tag nu och känner mig sugen på att testa på analogt. Jag fotar nu med sonys a300 och a700 och har kollat lite på minoltas analoga kameror, tex xm och srt100x då jag hört mycket gott om just minolta.

Saken är att jag egentligen inte har någon större koll på vad som finns att hämta.
Jag söker en gedigen kamera som känns bra med stor och tydlig sökare, annars har jag inte riktigt några preferenser förutom att det inte ska vara allt för dyrt. Om jag kommer undan under tusenlappen är jag hyfsat nöjd.

Vad ska jag köpa? Finns det några speciellt bra kameror som man kan fynda begagnat, legendariska eller okända? Något man ska akta sig för? Något man inte får missa?

All hjälp i detta sökande är välkommet!
 

MattiasL

Aktiv medlem
De Minoltor du nämner har en annan objektivfattning än Sonykamerorna.

Gedigen och bra kamera med samma fattning skulle kunna vara Dynax 7, 9, 700 eller 800. 700 och 800 brukar man kunna hitta riktigt billigt och är trevliga.
 

Megasteno

Aktiv medlem
Jo, jag vet att det är en annan fattning på dem. Anledningen till att jag kollat på minolta är inte att jag vill kunna använda mina nya objektiv utan att jag hört mycket gott om märket.
Men jag ska kolla in dina tips, kan ju vara skönt att spara pengar på objektiv nu när du säger det. Men egentligen hade jag nog tänkt mig något lite äldre, med just den gamla fattningen om det skulle vara minolta.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Ok, ja dåså!
En annan grej är förstås att kolla att objektiven täcker ut hela småbildsformatet. Om du nu skulle välja en med samma fattning.

Lycka till!
 

Megasteno

Aktiv medlem
Tackar för tipsen! Ska definitivt kolla in dem.
Har hittills bara hittat en minolta xg-1 som jag är intresserad av så dessa utmanare är mycket välkomna
 

phool

Aktiv medlem
Väcker lite liv i denna tråd, jag är en riktigt impulsiv människa, var in på expert häromdagen och såg att dom sålde film, helt plötsligt fick jag för mig att jag vill ha en analog systemkamera. Och jag är inte alls insatt i analogt. Så jag skulle vilja ha lite hjälp, jag kör för närvarande med Nikon system, det jag är ute efter är ett kamerahus som ser ut eller påminner om t.e.x fe2 eller fm-3, det måste inte vara Nikon, men jag skulle vilja ha ett hus som ser ut så. Dessutom vill jag ha möjlighet till af och lite rattar där jag kan ställa in tiden och kanske exponeringskompensation. jag är inte intresserad av f4,f5 eller den typen som ser ut som vilken digitalkamera som helst. Är det nån som är snäll och kan komma med lite råd och förslag? Samt vad ska man tänka på när man köper analogt begagnat, vill bara kunna byta film, lämna in för framkallning och bara "tuta och köra" så att säga. Är mest intresserad av modeller som ser ut som fe2, fm3 samt canon av-1, men vad har dom för funktioner, snabbaste tider osv, vill inte ha en kamera där snabbaste tiden är t.e.x 1/250. Tack på förhand.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Det som allra mest påminner om en FE 2 är ju just en FE 2. Den påminner också väldigt mycket om FM3a (det enda som skiljer är att FM3a klarar sig utan batterier i manuellt läge). Så varför inte satsa på just en sån? De är inte dyra, och kör du redan nikonsystem så är det väl inget att tveka om.
Det är också en snäll modell som är lätt att använda och håller länge.
 

phool

Aktiv medlem
Det som allra mest påminner om en FE 2 är ju just en FE 2. Den påminner också väldigt mycket om FM3a (det enda som skiljer är att FM3a klarar sig utan batterier i manuellt läge). Så varför inte satsa på just en sån? De är inte dyra, och kör du redan nikonsystem så är det väl inget att tveka om.
Det är också en snäll modell som är lätt att använda och håller länge.
Ok, men vad har den som snabbaste tid? Vilken blixt kan jag använda till den, vad är det för batteri som används, funkar den med vanliga AA? Har den af med nån korslag punt? Vilka objektiv kan jag använda? Många frågor =)
 

phool

Aktiv medlem
Ser att snabbaste tiden är 1/4000, vilken skönhet, nu gäller det bara att hitta en sån också, vad bör man ge för en sån i fint skick?
 

Bilagor

Melker Humala

Aktiv medlem
Ok, men vad har den som snabbaste tid? Vilken blixt kan jag använda till den, vad är det för batteri som används, funkar den med vanliga AA? Har den af med nån korslag punt? Vilka objektiv kan jag använda? Många frågor =)
Nej den har inte AF och den går på SR44 eller LR44 batterier. Batterierna driver i princip bara ljusmätaren och slutaren så de räcker länge.

Vill du ha AF och en kamera som inte ser ut som de nya digitalkamerorna så är det bara F4 och kanske F-501 som du ska titta på. Men du verkar ju vilja ha en kamera i den gamla skolan och då är det utan AF som gäller.

De jag skulle rekomendera är:

Nikon:
FM, FE, FM2, FM2n, FE2 och FM3a

Canon:
F1 new


FM3a är dyra jag tror inte man kan få en sådan i hyfsat skick under 3000:- en snabb koll på tyska ebay ger en prisindikering på mellan €500 och €800 för fina exemplar.

FE2 däremot borde du kunna hitta OK ex runt 1500:-
 
Senast ändrad:

phool

Aktiv medlem
Nej den har inte AF och den går på SR44 eller LR44 batterier. Batterierna driver i princip bara ljusmätaren och slutaren så de räcker länge.

Vill du ha AF och en kamera som inte ser ut som de nya digitalkamerorna så är det bara F4 och kanske F-501 som du ska titta på. Men du verkar ju vilja ha en kamera i den gamla skolan och då är det utan AF som gäller.

De jag skulle rekomendera är:

Nikon:
FM, FE, FM2, FM2n, FE2 och FM3a

Canon:
F1 new


FM3a är dyra jag tror inte man kan få en sådan i hyfsat skick under 3000:- en snabb koll på tyska ebay ger en prisindikering på mellan €500 och €800 för fina exemplar.

FE2 däremot borde du kunna hitta OK ex runt 1500:-
Tack väldans för svar Melker, efter att ha googlat en hel del så står det mellan fm3a och f4, vad är det för blixtar och film som rekommenderas? Mvh
 

Ventures

Aktiv medlem
Ok, men vad har den som snabbaste tid? Vilken blixt kan jag använda till den, vad är det för batteri som används, funkar den med vanliga AA? Har den af med nån korslag punt? Vilka objektiv kan jag använda? Många frågor =)
Hm, jag har nog aldrig känt behov av snabbare tid än 1/1000, men så har man mest använt Kodachrome 64 också. Det klarar en FM för runt 500 kr. Dessa kameror och nyare tar vanliga 2x1,5v LR44-batterier (silveroxid).
F3 är ett riktigt lokomotiv om man "accepterar" elektrisk slutare istället för helmekanisk. LCD-displayen i sökaren har hunnit blekna på en del exemplar.
70-80-talskamerorna börjar skumtätningar och spegeldämpare ge upp och bli en klibbig massa. Utbytessatser finns gott om bl.a på e-bay för den som vill meka själv.
Objektiv passar allt som har Ai och senare fram till G utan bländarring.
Om man ser till skönhet så är väl F4 ingen kandidat. Men smaken är olika. Då får man AF och maximal kompatibilitet med nikons objektiv.
I blixtväg fungerar blixtar som var samtida med kamerorna för eventuell TTL, men i manuellt läge funkar alla nyare nikonblixtar också utom kanske SB-400?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om TS ändå skall köra analogt, varför inte satsa på ett dött system där kamera och tillbehör är extra billigt? T ex Leica R, Contax eller mellanformat Contax, Bronica eller Hasselblad 6x6 eller Pentax 67 (fast den är stor).

Skall man ha rel kompakt så är Leica R, Contax eller mätsökarkamera Contax bra val.
 

phool

Aktiv medlem
Hm, jag har nog aldrig känt behov av snabbare tid än 1/1000, men så har man mest använt Kodachrome 64 också. Det klarar en FM för runt 500 kr. Dessa kameror och nyare tar vanliga 2x1,5v LR44-batterier (silveroxid).
F3 är ett riktigt lokomotiv om man "accepterar" elektrisk slutare istället för helmekanisk. LCD-displayen i sökaren har hunnit blekna på en del exemplar.
70-80-talskamerorna börjar skumtätningar och spegeldämpare ge upp och bli en klibbig massa. Utbytessatser finns gott om bl.a på e-bay för den som vill meka själv.
Objektiv passar allt som har Ai och senare fram till G utan bländarring.
Om man ser till skönhet så är väl F4 ingen kandidat. Men smaken är olika. Då får man AF och maximal kompatibilitet med nikons objektiv.
I blixtväg fungerar blixtar som var samtida med kamerorna för eventuell TTL, men i manuellt läge funkar alla nyare nikonblixtar också utom kanske SB-400?
Du har rätt, F4:An är ju inte direkt snygg, F3 däremot ser mycket bättre ut, som du har nämnt så är det massa smågrejer som jag inte har koll på längre, höll på med analogt i skolan en massa år, men har ju hunnit glömma bort allt. Det är ju smådetaljer som man ska kolla efter när man köper analogt, som du nämner"spegeldämpare" och skumtätningar vet jag inte ens hur jag ska kolla... man kan ju bli "pålurad" vad som helst. Ska försöka hitta nåt vettigt av en seriös säljare här på annonsmarknaden.
 

L A Granis

Aktiv medlem
Om TS ändå skall köra analogt, varför inte satsa på ett dött system där kamera och tillbehör är extra billigt? T ex Leica R, Contax eller mellanformat Contax, Bronica eller Hasselblad 6x6 eller Pentax 67 (fast den är stor).
Nämnda mellanformatskameror, framförallt Hasselblad, är inte billiga begagnade. Speciellt inte hos beghandlare. Privatpersoners priser på "tradera" o dyl kan vara hyfsade, i varje fall utgångspriserna, men allt verkar peka på att det fortfarande finns en relativt stor efterfrågan på såna kameror? I varje fall om man jämför med "lite udda" analoga småbildkameror. Och då menar jag i princip allt utom Nikon och Canon, typ! Och det är lite trist för mig som är på jakt efter en "ny" mellanformatare :-/
 

Laphroaig

Avslutat medlemskap
Hej svejs i lingonskogen! Det finns en kopia av Nikon FM (eller FE eller något sånt) som heter Phenix DN60 och som nytillverkas. Den har Nikonfattning, är helmekanisk och 1/2000 tror jag. Kan köpas ny för ett par tusenlappar. Photax sålde den till för bara lite sen. Länk här:

http://www.firstcall-photographic.co.uk/products/2264/phenix-dn60-35mm-slr-body-nikon-f-mount
Jag tycker det är ganska dyrt. Det går, utan större bekymmer, att hitta en Nikon Fm med objektiv för under tusenlappen. Jag betalade drygt 800:- för hus och objektiv (50/1,8 series e) i absoluta toppskick.

***

När det gäller mellanformatskameror av hög kvalité är prisbilden, vilket redan påpekats i tråden, fortfarande ganska hög. En Rolleiflex från 30- eller 40-talet kan man hitta för under tusenlappen om man har tur. Hasseblad är betydligt dyrare än så.

Fördelen är att mellanformatskamerorna fortfarande är ganska heta. Man kan därför köpa, testa och sälja vidare om man inte gillade den, utan att förlora allt för mycket pengar.

/Johan
http://www.mudride.com/blogg
 

Graal

Avslutat medlemskap
Skillnaden mellan att köpa en ny och en begagnad är att det finns garanti för den nya. Photax lämnade t.ex 2 års garanti på DN60. Begagnat har du väl ingenting om du ska köpa billigt privat?Köper du begagnat via en handlare får du inte kameran lika billigt, och i bästa fall något halvårs garanti? Sen är väl inte finnishen på den nya Phenixen lika bra som på en original Nikon, det ska man vara medveten om.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Skillnaden mellan att köpa en ny och en begagnad är att det finns garanti för den nya. Photax lämnade t.ex 2 års garanti på DN60. Begagnat har du väl ingenting om du ska köpa billigt privat?Köper du begagnat via en handlare får du inte kameran lika billigt, och i bästa fall något halvårs garanti? Sen är väl inte finnishen på den nya Phenixen lika bra som på en original Nikon, det ska man vara medveten om.
Kan vara så att det saknas garanti privat men då många säljer riktigt bra analoga grejor till vrakpriser som t ex nedan 800:- så har man fortfarande tjänat på att köpa en beg om den går sönder och man måste köpa en beg till.

Är TS intresserad, lättast om man bor nära Gbg har jag Nikon F90x + grepp, 801s och 601 liggandes. Har även en Canon T70+35-70/4 och Sigma 50-200 eller så som bara ligger. Kan få husen för några hundralappar om TS vill.
 
ANNONS