Annons

Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

Peak303

Medlem
Jag ska köpa ny kamera snart.
Är det värt att köpa en D90 eller ska jag samla pengar och satsa på en D7000 istället?
Och vad är det då som gör att jag hellre ska satsa på en D7000 istället för en D90?

Väldigt tacksam för svar :)
 

Tell

Aktiv medlem
Köper du en D90 kommer du också ha råd med en eller två objektiv extra vilket gör ganska enorm skillnad imo.
 

Peak303

Medlem
D90

Jo de har du sant i.
Men har redan nga stycken objektiv, men funderar på att köpa ett 180mm macro längre fram så då kan jag samla till de :)
 

HannesNikon

Aktiv medlem
D7000 är ju bättre, så är det bara. Jag är supernöjd med min. Men precis som andra här säger så har du ju råd med fler obektiv om du köper en D90. Fast har du flera objektiv och det är ett schysst kamerahus som fattas i kameraväskan så kan jag varmt rekommendera D7000. /Hannes
 

Peak303

Medlem
Nikon

Jo just nu har jag en D5000 och vill uppgradera mig då jag nu köpte ett Nikkor 50mm och har sedan innan orginal 18-55mm och Sigma 70-300mm som räcker för tillfället.
 

Shinzon

Avslutat medlemskap
Om du inte har något i kameraväskan redan så kommer du behöva inte bara en kamera utan andra saker oxå. D7000 är mkt bättre än D90, men D90 är en jäkla bra kamera.

Köp en begagnad D90 och kanske få med ett par objektiv och en blixt på köpet. Bra som start och ångrar du dig så kan du alltid sälja utan större förlust!
 

Peak303

Medlem
Köp en begagnad D90 och kanske få med ett par objektiv och en blixt på köpet. Bra som start och ångrar du dig så kan du alltid sälja utan större förlust!
Antar att du inte läste mitt förra inlägg men jag har redan 3 objektiv. Så behöver inte köpa ngn begangnad kamera så jag får som jag får objektiv till.
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Antar att du inte läste mitt förra inlägg men jag har redan 3 objektiv. Så behöver inte köpa ngn begangnad kamera så jag får som jag får objektiv till.
Som du kanske vet så är objektiven betydligt viktigare för bilden än kameran. Det där Sigma 70-300 är ett ganska dåligt objektiv, om det är det jag tänker på. Så där finns det mycket, mycket att förbättra. I dagsläget skulle jag råda dig att behålla kameran och lägga dina pengar på bättre gluggar och kanske köpa en D7000 senare när den har gått ner i pris dessutom.
 

Peak303

Medlem
Men samtidigt är det bättre att ha en kamera med AF-motor för då kan man använda betydligt fler objektiv än vad man annars kan :/
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Det du kan göra med en D7000 kan du även göra med en D90,skillnaderna mellan dem är ganska små och märks ingen skillnad när man håller i dem heller,husen är i princip identiska och känns likadana.Båda modellerna har Nikons långsamma och därmed oanvändbara livewiev vid stillbildsfoto,samt halvtaskig filmfunktion.Du kan få ett nytt D90 hus för 5.490 kr tror jag på Cyberphoto och D7000 är absolut inte värd mellanskillnaden på lika mycket.
D90 är en underbar,snabb och lättjobbad kamera som med rätt objektiv (och kunskap), levererar lika bra bilder som en D7000.Hade D7000 varit så mycket bättre hade jag köpt en själv på studs,men så är inte fallet.Ditt Sigma 70-300 hade jag bytat ut,gör varken D90 eller D7000 någon rättvisa eftersom det fokuserar så segt och långsamt,vill du ha brännvidden så satsa hellre på Nikons 70-300VR ! MVH.
 

Bostrom1

Aktiv medlem
Håller med. D7000 är inte tillräckligt bra för att man ska slänga ut det dubbla mot för vad en D90 kostar!
 

peter.alphede

Ny medlem
Bullshit

Hej hej, vet att detta är en gammal tråd men i och med att jag äger både en D90 och en D7000 så känner jag att jag inte riktigt kan hålla tyst för när man läser många av ovanstående inlägg så känns det nästan som att dom flesta äger/ägde en D90 och inte har/hade råd att byta till en D7000 och därmed försvarar D90 med "näbbar och klor" .

Kan börja med att säga att jag absolut inte är något proffs utan bara en glad amatörfotograf som har fotat i ca 10år och höll mej till vanliga kompakt och superzoomar innan jag tog steget och gick över till systemkamera så sent som i somras så i skrivande stund så har jag bara haft D90:in i ca 6 månader och jag fullkommligen ÄLSKAR den kameran och har enligt mej själv tagit måånga RIKTIGT bra kort med den och batteritiden är faktiskt bättre än vad Nikon själva säger, Med Nikon originalbatteri så får jag ut mellan 1000 till 1200 bilder och jag kör enbart i NEF (RAW format) och det kanske påverkar att kameran slipper att processa om korten till jpg.. Visserligen så används liveview väldigt lite och det är inte för att funktionen fungerar dåligt utan helt enkelt för att det känns naturligare och lättare att komponera bilden i sökaren som förövrigt är MYCKET bättre än exempelvis den betydligt nyare D5100 och för att autofokusen fungerar betydligt bättre speciellt i dåligt ljus och även det hjälper ju upp batteritiden. Nu sitter jag iof själv här och höjer D90:in till skyarna och det är jag fullt medveten om för helt klart så är det en (enligt mej) en fruktansvärt bra kamera som än idag tar betydligt bättre bilder än många av dagens modeller och har även smarta och lättåtkomliga reglage och en tydlig toppdisplay utöver den vanliga skärmen och det lilla extra att man nästan helt slipper att gå in i menyer för att ändra inställningar förhöjer nöjet att fotografera VÄLDIGT mycket.

MEN hur bra än D90:in faktiskt må vara så är D7000 bytydligt bättre på dom flesta punkter och jag tycker att det är j*vligt synd att dom flesta inte verkar vilja inse/erkänna det för innan jag själv vågade ta steget och byta till D7000 så försökte jag läsa mej till hur mycket skillnad det egentligen var mellan dessa modeller och det mesta jag läst om detta är faktiskt här på fotosidan och det av 2 huvudsakliga skäl och det första är att det är enklare att ta till sej informationen på svenska även om jag nu råkar vara ganska duktig på engelska och det andra skälet var att detta stället verkade vara en pålitlig källa och inte bara en massa förstå-sig-påare så jag litade faktiskt på det som skrevs här men nu bokstavligen med facit i hand så visade det sig tyvärr att väldigt mycket här var ren och skär bullshit, och det var faktiskt en tråkig insikt =(

LISTA på vad jag har upplevt mellan modellerna än så länge:

Sökare
D90 är känd för sin ljusa sökare men D7000 har snäppet ännu ljusare och är till stor hjälp om man som jag fotar mest på kväll och natt, dessutom har D7000 100% täckning i sökaren och jag trodde inte att det skulle spela nån större roll men upplever det betydligt enklare och trevligare att komponera bilden då man vet exakt vad som kommer med. På Pappret så står det visserligen att D90 har en snäppet större sökare men utan att ha jämfört just detta sida vid sida så upplever jag dom lika stora.
Bilder / upplösning
Högre upplösning... visst hysteri säger många och jag var en av dom som tyckte likadant... men JÖSSES vilken skillnad det är när man vill beskära en bild, dom ca 4mpix extra gjorde mycket större skillnad än jag trodde. Sen känns det som att när man förstorar bilden såpass MYCKET att den blir pixlig så framträder dom mjukare på något sätt med D7000 och känns inte lika "förstörd" om man av praktiska skäl faktiskt är tvungen att beskära bilden så illa. Även om D90 tar RIKTIGT bra och detaljrika kort så känns bilden mycket mer detaljrik, fylligare och mer äkta på något sätt och tillåter även hårdare redigering utan att förstöra bilden, och en sak som jag kännner händer ganska ofta är att färgövergångar blir grymt tydliga på kort tagna med D90, men framträder mest om det är en bild med halvtaskigt ljus och om man behöver redigera bilden lite hårdare och detta upplever jag inte alls på samma sätt med kort tagna med D7000

ISO är nåt som väldigt många är livrädda för att höja upp ibland, var själv likadan men tycker nog att det ofta är bättre att få en brusig bild än inte alls. och på denna punkten upplever jag D7000 som ljusår bättre , visst den ger givetvis brus den med och mer ju högre du pressar ISO:n men bruset känns mjukare och kornigheten verkar mindre på D7000 och är även MYCKET lättare att få bort i Lightroom utan att bilden känns sådär "kladdig" eller vad man skall säga om man lägger på för mycker brusreducering, Man får helt enkelt mindre brus som även tillåter (behövs oftast mindre) betydligt kraftigare reducering utan att bilden blir "förstörd" och jag kör helt utan brusreducering i kameran för jag tycker att Lightroom gör ett bättre jobb än vad kameran själv gör på den punkten och så slipper man dessutom den OTROLIGT tråkiga väntetiden innan kameran är redo för nästa bild om man stänger av kamerans egna brusreducering. D7000 har även ett bredare ISO område.

Fokus
D7000 kanske inte alltid sätter autofokusen bättre men BETYDLIGT fortare och ofta även exaktare och det speciellt i snabba ögonblicksbilder, har även provat på fåglar i flykt och det är nästan svårt att misslyckas när man låter kameran använda alla dom 39 fokuspunkterna (D90 har 11 fokuspunkter) och där missade man nog hälften av gångerna när man försökte med D90:n.

Filmning
Tänker du sätta kameran på exempelvis stativ och filma ett fast område så tycker jag att den filmar riktigt bra faktiskt trots att det "bara" är 720p, men funderar du ens på handhållen filmning så glöm det i och med att den saknar autofokus i filmläget, trodde i min dumhet att man skulle kunna få till det åtmintone ok med lite träning och visst vissa kanske lyckas men till filma med D90 så säger jag NEJ om man inte kör stativ som sagt. Även på denna punkten är D7000 ljusår bättre med sina 1080p och för att den har både autofokus och även lite olika autofokuslägen , vet iof att många har klagat på att autofokusen är långsam och allmänt seg och även att den hörs TYDLIGT på filmen. Min åsikt om detta är att autofokusen fungerar över förväntan, fokuserar oftast både fort och exakt men visst en dedikerad "riktig" filmkamera kanske gör det ännu bättre men där saknar jag tyvärr nån att jämföra med. Ljudet som många har nämt stämmer , men om man kör med t,ex ett av Nikons egna AF-S objektiv så hörs fokusen knappt eller inte alls för oftast så tar det som du filmar upp mer ljud än vad kameran låter.
Minneskort
Dubbla fack för minneskort som man kan ställa in på många olika sätt, NEF på det ena och JPG på det andra, sparar på båda så man ha en säkerhetsbackup om ett kort exempelvis går sönder (har själv råkat ut för det med D90:in och det är INTE kul om man har viktiga kort som går förlorade). spara stillbild på det ena och film på det andra, spara på det ena tills det är fullt och sen för att automatiskt gå över till kort nummer 2 för mer utrymme. möjligheterna är många.

Tar som sagt bara i NEF 14-bit lossless (RAW) och kör alltid korten manuellt i lightroom 4 och jag gillar att pyssla och förbättre bilden i efterhand men med D7000 blev det nästan tråkigt för dom flesta av bilderna är precis så som jag önskade och därmed sjunk behovet till efterjusteringar till under hälften, Lät kanske lite negativ till detta men det är för att jag gillar att efterjustera och det behövs knappt längre... och skulle väl tro att detta är ett STORT plus för dom flesta.

Bildkvaliten och färgåtergivningen/färgomfånget är BETYDLIGT bättre på D7000, men visst D90 tar oxå jättebra kort MEN D7000 är betydligt bättre som sagt. Visserligen så kör jag enbart i NEF så hur dom står sig mot varandra om man kör JPG kan jag faktiskt inte uttala mig om.

Byggkvaliten trots att D7000 är till ungefär hälften gjord i magnesium så känns båda precis lika välbyggda så där står det lika enligt mej, det enda som jag skulle kunna anmärka på om jag är RIKTIGT petig så känns programvredet mer gediget på D90 även om D7000 känns bra även på den punkten, knapparna för övrigt känns mjukare men samtidigt mer direkta på D7000, men detta med vred och knappar är bara om man VERKLIGEN letar "fel" mellan modellerna.
 
ANNONS