Annons

Bildvisning/föreläsning. Antal bilder och storlek

Produkter
(logga in för att koppla)

Rind

Aktiv medlem
Har fått en förfrågan om att visa mina bilder från grottor på en förening. De har dator och projektor jag skall bara ta med ett USB-minne. Vad jag funderar på nu är hur stora bör bilderna vara och hur många bilder är lagom att visa. Jag har en timme på mig. Jag kommer att prata lite om vad bilderna föreställer och var de är tagna. Det är ingen fotoförening så det blir inte något tekniksnack utan bara lite kortfakta per bild. Skall man bara ha bilderna i mappar eller ska man göra typ Powerpoint presentation.

Har någon några bra råd eller tips vore jag jätteglad.

Ingela
 

Olsin

Aktiv medlem
När jag roar mig med att visa bilder med projektor så brukar jag anpassa bilderna efter projektorns upplösning och således måste man veta vad de har för projektor. Sedan brukar jag ha bilderna i en mapp och med namn typ 01-Zlatan.jpg, 02-PeterForsberg.jpg och köra ett vanligt bildspel i Windows. Numreringen är för att få bilderna i rätt ordning enligt mitt talmanus.

Hur många bilder är svårt att säga, men fundera på hur mycket du ska snacka om varje bild och om du interagerar med publiken. En viktig detalj när man håller låda är att ha en klocka som man kan titta till utan att publiken märker det och på så sätt se om man måste öka tempot eller brodera ut sitt snack. Sedan kan det vara bra att ha lite "skitbilder" i slutet som man kan skippa om man hamnar i tidsnöd.
 

Enicar

Aktiv medlem
Håller med Tage om att det kan vara bra att veta vad projektorn har för upplösning och själv skala bilderna. Jag gör så vid de få tillfällen jag skall lägga in någon bild i ppt. Om du väljer att lägga in dina foton i en powerpoint- presentation så rekommenderar jag att du lägger in bilderna manuellt alltså inte någon automatisk import av alla bilder i en mapp. Powerpoint kommer att komprimera och skala hej vilt.
Nu tycker jag iofs att om man lägger in bilderna en och i en ppt så skalar ppt hyffsat, man måste inte alltså inte nödvändigtvis veta vad projektorn har för upplösning. Knappast troligt att projektorn har högre upplösning än 1920x1200 så högre upplösning på dina bilder lär inte tillföra något.
Windows fotovisningsprogram/bildspel kan väl funka. Om det är troligt att du skall visa dina bilder i en ordning du bestämt i förväg så skulle jag lägga alla bilder i en mapp.
Jag vet ju inte om det är andra som också skall visa bilder men om du är först så lägg upp din första bild/startbild på filmduken redan innan publiken kommer.
Var på plats i god tid och testa så publiken slipper titta på dator - och projektorfixande. Det finns massor av föreläsare som fortfarande inte förstått vikten av detta :)

Pa
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag använder gärna ett gratisprogram som heter Faststone Image Viewer sedan så där tio år för bildvisning men även enklare redigering (www.faststone.org, ladda ner från site 2). Då slipper man fula ramar och lister som stör bildupplevelsen. Det går att göra enkla bildspel i programmet också, liksom att förbereda bilderna för visning. Beskärning, nedskalning, efterskärpning och mycket annat. Programmet bör ställas in så det passar ens eget sätt att arbeta och så att bakgrunden blir bra = mörkgrå eller svart. I övrigt håller jag med de övriga. En timmas bildvisning 20 - 40 bilder, beroende på hur mycket du tänker prata.
 

iSolen.se

Guest
Jag använder gärna ett gratisprogram som heter Faststone Image Viewer sedan så där tio år för bildvisning men även enklare redigering (www.faststone.org, ladda ner från site 2). Då slipper man fula ramar och lister som stör bildupplevelsen. Det går att göra enkla bildspel i programmet också, liksom att förbereda bilderna för visning. Beskärning, nedskalning, efterskärpning och mycket annat. Programmet bör ställas in så det passar ens eget sätt att arbeta och så att bakgrunden blir bra = mörkgrå eller svart. I övrigt håller jag med de övriga. En timmas bildvisning 20 - 40 bilder, beroende på hur mycket du tänker prata.
Använder samma. I samma situation har jag haft bäst resultat genom att ta med egen laptop. Det garanterar att det blir rätt program, du får kontroll på skalningar, lätt att navigera framåt och bakåt etc.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Har de powerpoint, på datorn kan du ju använda den för att lägga föreläsningsanteckningar på datorns skärm och visa bilderna på projektorn. I föredragshållarvyn syns ju även förlupen tid, så att du kan se om du är före eller efter i föreläsningen

Kolla även att det är samma version på den powerpoint som finns, som du har gjordt din presentation med om du inte kan ta med egen dator. Och för säkerthets skull se ta med bilderna i en mapp så att du kan visa dem som det är om något skulle gå snett med programmet.
 

Rind

Aktiv medlem
Tack för alla goda råd. Vet lite bättre nu hur jag kan göra. Tänkte i första skedet fixa några bilder ii olik upplösning och lägg in någon i Powerpoint och testa hur det ser ut i jobbets projektor innan jag lägger ner för mycket jobb. Som tur är har jag några veckor på mig ;-).

Har någon något mer tips så är det välkommet.
 
ANNONS