Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pris på fotografi

Produkter
(logga in för att koppla)

donnie87

Medlem
Hej!

Jag arbetar som lärare på en grundskola i Stockholm där vi arbetar mycket med teaterproduktion. När vi har föreställning brukar jag alltid fota dessa och låta rektorn på skolan ta del av mina bilder för att framkalla och hänga upp på skolan väggar, vilket jag tycker är helt okej. Nu senast berättade min rektor att vår huvudman vill använda sig av mina bilder i sin marknadsföring. "Kul!" var min första tanke och som den amatörfotograf jag är blev jag jätteglad. Men samtidigt har börjat fundera lite på om de bara ska få använda sig av mina bilder hursomhelst. Jag har ändå lagt ner en hel del tid och energi i att fota föreställningarna, samt att fixa med bilderna efteråt. Bör jag ta betalt för att sälja mina bilder? Hur mycket är i så fall rimligt att våga ta betalt som en amatörfotograf? Från början var ju inte min tanke att bilderna skulle säljas, utan jag har mest fotat för egen del, men nu visade det sig att det finns ett intresse för mina bilder...

Tack på förhand!
Donnie
 

Eric Hale

Aktiv medlem
Bör jag ta betalt för att sälja mina bilder? Hur mycket är i så fall rimligt att våga ta betalt som en amatörfotograf? Från början var ju inte min tanke att bilderna skulle säljas, utan jag har mest fotat för egen del, men nu visade det sig att det finns ett intresse för mina bilder...
Hej!

Kul att du har fått bra feedback på dina bilder!

Ingår det i dina arbetsuppgifter att dokumentera skolans verksamhet och är det isf reglerat på något sätt? Har du fått lov att ägna dig åt något du tycker är kul på arbetstid eller har du bara gjort det ändå? Sådant kan ju spela roll när det gäller "lämpligheten" i att sälja bilder till sin arbetsgivare men om det inte finns reglerat så är det väl upp till dig att avgöra om du vill skänka eller sälja dina bilder...

Vad som isf är "rimligt" att ta betalt skulle jag säga är nästintill omöjligt att svara på. Hur bra är bilderna? Några variabler man brukar ta hänsyn till, utöver bildernas kvalitet, är vad de ska användas till, i hur stor upplaga/spridning och under hur lång tid. Ibland vill köpare inte behöva ange fotografens namn (av estetiska skäl t.ex.) och då kan man ju förhandla bort det mot ett pris också... Men till syvende och sist så är det upp till dig själv att bestämma vad som är "rimligt" att ta betalt utifrån en massa olika förutsättningar. Sedan är det en annan sak huruvida köparen också anser att det är rimligt...

Tänk på att personer på bilder som ska användas i marknadsföringssyfte generellt måste ha gett sitt medgivande. Det finns gratismallar för s.k. modellrelease lite här och var.

Lycka till!

Eric
 

slaskpelle

Aktiv medlem
jag hade nog lagt en del vikt vid om skolan drivs i vinstsyfte. Jag hade inte givit bort bilder om syftet med marknadsföringen var att dra in pengar till ägaren.
 

donnie87

Medlem
Hej!
Ingår det i dina arbetsuppgifter att dokumentera skolans verksamhet och är det isf reglerat på något sätt? Har du fått lov att ägna dig åt något du tycker är kul på arbetstid eller har du bara gjort det ändå? Sådant kan ju spela roll när det gäller "lämpligheten" i att sälja bilder till sin arbetsgivare men om det inte finns reglerat så är det väl upp till dig att avgöra om du vill skänka eller sälja dina bilder...
Eric
Tack för ditt svar Eric!

Jag är ju anställd som lärare på skolan (inte fotograf), men brukar få uppdraget att fota skolans föreställningar, då de vet om att jag tycker om att fota. Så jag vet inte om jag kan påstå att det är min egentliga arbetsuppgift att dokumentera verksamheten, men samtidigt vet jag också att skolan tidigare har anlitat en professionell fotograf till dessa föreställningar, vilket de inte gör nu när jag fotar istället.

Min tanke har varit att skänka bilderna till just skolan jag arbetar på, men nu vill som sagt huvudmannen eventuellt också ta del av bilderna. Jag förstår att det är jättesvårt att sätta ett pris på en bild. Jag har aldrig haft en tanke om att mina bilder skulle bli intressanta i marknadsföringssyfte. "Hur bra är bilderna", frågar du? Då jag bara har fotat i ca tre år, är jag ganska kritisk mot mig själv, men några av mina bilder är jag nöjd med.

Återigen, jag förstår att det är svårt att sätta ett pris, men jag har verkligen inget hum om alls, vad som är rimligt. Om man har i åtanke att jag är en amatörfotograf som fotat i ca tre år, som fotar mest för egen räkning, men samtidigt informellt fått det uppdraget av skolan. 500 kr/bild? 2000 kr/bild? För mycket, för lite? Eller är det fortfarande lika svårt att svara på som frågan "Hur långt är ett snöre?"

Återigen, tack för dina kloka tanke och att du delar med dig!
Donnie
 

donnie87

Medlem
jag hade nog lagt en del vikt vid om skolan drivs i vinstsyfte. Jag hade inte givit bort bilder om syftet med marknadsföringen var att dra in pengar till ägaren.
Hej Jonas och tack för ditt svar!

Det är ju en privat skolan jag jobbar för i en stor utbildningskoncern, så visst drivs den av vinstsyfte. Men du har en viktig poäng där. Ska koncernen använda mina bilder för att tjäna pengar, då kanske jag också borde få en del av kakan också...
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Diskutera ett avtal

Hej Jonas och tack för ditt svar!

Det är ju en privat skolan jag jobbar för i en stor utbildningskoncern, så visst drivs den av vinstsyfte. Men du har en viktig poäng där. Ska koncernen använda mina bilder för att tjäna pengar, då kanske jag också borde få en del av kakan också...
Ta upp frågan med din arbetsgivare och säg som det är. Fotograferandet är ju i ett avtalslöst tillstånd och då är det bättre för alla parter att få till en överenskommelse/avtal som reglerar vad som gäller. Ta initiativet och skriv ett avtalsförslag som skolan kan ta ställning till. Då ligger du ett steg före och det är alltid bra.
 

Lazzeman69

Aktiv medlem
Klart som tusan du ska ta betalt för dem, gå efter SFF´s prislista, är det i ett marknadsförings syfte de ska ha dem och annars skulle lyft in en yrkesverksam fotograf så finns det ju ingen tvekan.
 

donnie87

Medlem
Klart som tusan du ska ta betalt för dem, gå efter SFF´s prislista, är det i ett marknadsförings syfte de ska ha dem och annars skulle lyft in en yrkesverksam fotograf så finns det ju ingen tvekan.
Jag visste inte det fanns en prisguide. Ska genast kika på den på sff:s hemsida :) Tack för tipset!

Sen får jag ta ett snack med min chef och och se vad hon säger om mitt förslag.

En helt annan fråga som dök upp. Kan skolan hävda att bilderna är deras då jag har fotat på arbetstid? Utrustningen är min och efterarbetet har jag gjort på min fritid.
 

Eric Hale

Aktiv medlem
Jag visste inte det fanns en prisguide. Ska genast kika på den på sff:s hemsida :) Tack för tipset!

Sen får jag ta ett snack med min chef och och se vad hon säger om mitt förslag.

En helt annan fråga som dök upp. Kan skolan hävda att bilderna är deras då jag har fotat på arbetstid? Utrustningen är min och efterarbetet har jag gjort på min fritid.
Hej!

Nej, bilderna är dina. Det råder delade meningar kring hur användbar SFF:s prisguide är, i synnerhet för amatörfotografer, men visst kan du testa att utgå från den :)

Lycka till!

Eric
 

TBone

Aktiv medlem
Den ideella upphovsrätten til bilderna är alltid din. Däremot så kan man vid fotograferande under arbetstid hävda att det är en del av arbetsuppgiften så att du inte har rätt till någon ekonomisk ersättning utöver din vanliga lön. Notera "man kan hävda", inte att det faktiskt skulle förhålla sig så, det är en avtalsfråga.
 

Kijana

Aktiv medlem
Hej!

Nej, bilderna är dina.
Bara att instämma.


Det råder delade meningar kring hur användbar SFF:s prisguide är, i synnerhet för amatörfotografer, men visst kan du testa att utgå från den :)

Lycka till!

Eric
Tänkte nästan svara här att prisguiden kanske inte är användbar när man pratar om en amatörskola ... Fast du och dina kollegor ser er säkert som professionella (i betydelsen behöriga och lämpliga) i ert yrke, och anser säkert att ni ska ha skäligt betalt för detta, med hänsyn till utbildning och erfarenhet et cetera.
Den jämförelsen med fotografering är ju ett feltänk, för man ska ju inte blanda ihop fotografens eventuella utbildning och erfarenhet med vad bilden är värd.
Är bilden användbar i marknadsföring så ska man betala för bildens användning.
 
ANNONS