Annons

Tullavgift för dyr kamerautrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fractalfashion

Ny medlem
Hejsan, jag och min partner som driver www.fractalfashionphoto.com ska resa i Australien, NZ och Asien under 3 års tid, och kom på att vår kamerautrustning (för arbetet) är ju värda runt 80-100 tusen. Nu har vi inget företag up & running i Sverige, men skall starta ett australienskt sådant väl framme.

Tydligen om man har prylar/smycken/pengar med sig så måste man deklarera till exempel silver/guldsmycken och prylar för över 1000 AUD, måste man då skatta på dessa för att ta in dem i landet?

Även andra prylar för ett värde av 900+ AUD måste deklareras, måste man skatta på sånt som kameran eftersom man potentiellt hade kunnat sälja dessa i landet tex?

Djupt tacksam för svar!
 

Fractalfashion

Ny medlem
Ta kontakt med Australiens ambassad i Stockholm, så får du nog rätt svar.
Tyvärr tar ambassaden i varken stockholm eller England/Australien emot samtal eller mail med frågor som rör annat än politik, utan hänvisar endast till tullens hemsida, där man är tvungen att lusläsa hela regelboken för att hitta rätt.

Därför frågar jag här i hopp om att någon har personlig erfarenhet.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Märkligt. Vad jag vet om Kanada och USA är det bara varor som skall stanna kvar i landet som måste redovisas. Hur är det med bilfärjor (om det finns) mellan t ex Papua Nya Guinea eller Nya Zeeland och Australien. Måste man då redovisa bilen man åker i?
 

Worley

Avslutat medlemskap
Ingen personlig erfarenhet. Men myndigheter i civiliserade länder brukar lämna besked på konkreta frågor.

Mitt tips är alltså att mejla tullen i Australien och ställa en kortfattad fråga med alla relevanta fakta.

Det skulle förvåna mig en del om man behöver betala tull på sina egna arbetsredskap. National Geographic skulle förmodligen gå i konkurs om de behövde ersätta tullavgifter för alla kameror som flyger kors och tvärs över gränser.
 

nivas

Aktiv medlem
Det är ju lite lättare om man nu har företag att hantera grejerna i.
Antingen så gör man en temporär import i landet, lämpligtvis med hjälp av ett tullombud, eller så tar man med sig prylarna med ett s.k. ATA-Carnet. Båda alternativen kostar en del pengar att hantera.
 

pdahlen

Aktiv medlem
För nöjesresor så brukar man lista de kameror man för in i landet och sedan kontrolleras att man har kvar dessa när man reser ut och då är det ingen tull. Nu verkar detta mer vara en affärsresa så det är kanske krångligare, men om du ska arbete i Australien så är det väl arbetsvisum du ska ha, så det är väl bäst att höra samtidigt som du söker visum
 

Fractalfashion

Ny medlem
För nöjesresor så brukar man lista de kameror man för in i landet och sedan kontrolleras att man har kvar dessa när man reser ut och då är det ingen tull. Nu verkar detta mer vara en affärsresa så det är kanske krångligare, men om du ska arbete i Australien så är det väl arbetsvisum du ska ha, så det är väl bäst att höra samtidigt som du söker visum
Bra svar där, vi har arbetsvisum men det fanns inga alternativ att ställa sådana frågor vid ansökan. Nu tror jag dock att 'Work & Holiday Visa' klassas mer som nöjesresa med möjlighet att jobba under tiden. Annars skulle man ha ett 'Work Visa', där jag kan tänka mig att reglementet är ganska annorlunda.

Mycket konstruktivt att höra att det eventuellt går att påvisa vid utfärd att man har kvar kameran :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har varit med om att få deponera tullavgift vid införsel av arbetsverktyg till Norge. När jag sen lämnade landet fick jag tillbaka mina pengar (bokstavligt talat, de lade mina pengar i ett kuvert och jag fick tillbaka samma kuvert).
Detta var inte en kamerautrustning, men verktyg som verktyg, kan man tycka.

Detta var rätt länge sedan, tidigt 90-tal eller möjligen rent av sent 80-tal. Schengen och liknande samarbete hade inte kommit igång då. Men det har det ju inte till Australien än idag, heller.
 

robert nordin

Aktiv medlem
Jag har varit med om att få deponera tullavgift vid införsel av arbetsverktyg till Norge. När jag sen lämnade landet fick jag tillbaka mina pengar (bokstavligt talat, de lade mina pengar i ett kuvert och jag fick tillbaka samma kuvert).
Detta var inte en kamerautrustning, men verktyg som verktyg, kan man tycka.

Detta var rätt länge sedan, tidigt 90-tal eller möjligen rent av sent 80-tal. Schengen och liknande samarbete hade inte kommit igång då. Men det har det ju inte till Australien än idag, heller.
Det där gäller även för bilar faktiskt, det har ett speciellt namn, som jag glömt, och varierar med vilket land som skall besökas. Man får tillbaka pengarna när man lämnar landet.
 

robert nordin

Aktiv medlem
För nöjesresor så brukar man lista de kameror man för in i landet och sedan kontrolleras att man har kvar dessa när man reser ut och då är det ingen tull. Nu verkar detta mer vara en affärsresa så det är kanske krångligare, men om du ska arbete i Australien så är det väl arbetsvisum du ska ha, så det är väl bäst att höra samtidigt som du söker visum
I vilka länder gör man detta?
 
ANNONS