Annons

Strul med EF 400 2.8L II IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

robert nordin

Aktiv medlem
Jag har råkat ut en sak som jag upplever som lite småskum.

Efter det jag använt min 400 2.8L så skramlade det om den, som om något var löst, och när man tittade i bajonettänden ,rörde sig den del av optiken som är närmast bajonettänden på ett oroväckande sätt. Jag traskade då iväg till Canons servicekontor i Farsta. Där tittade man på den och det visade sig att IS-delen inte hade åkt tillbaka till sitt stand by-läge. Servicepersonalen sade att detta var normalt på stora telen, och att jag varit lite för snabb med att plocka loss gluggen från huset. Jag var lite förvånad över detta, då jag använt de flesta av Canons stora telen utan detta fenomen. Åtgärden i detta fall var helt enkelt att motera gluggen på ett lämpligt hus, och därmed åkte IS i rätt läge. Man skall tydligen vänta ett par sekunder.

På vägen därifrån kom jag på att jag använt gluggen till min Sony A7R II med Metabonesadaptern, dvs jag glömde att fråga servicecentret om det var just detta som orsakat det hela. De flesta av mina gluggar som jag testat med a7r:en har fungerat ok med AF. Undtaget då 400:an, som förvisso fungerade ok vid själva användandet, samt 100L-makrot som med svårighet fungerade.

Jag har inte haft detta problem med något Canonhus. Nu undrar jag om andra användare av Canons större telen har drabbats av detta fenomen med Canonhus?
 

Josef430

Aktiv medlem
Samma hände med mitt 500/4 L II

Jag sände in mitt skramlande 500 till RCC i Mölndal och det enda de gjorde för att "reparera" var att sätta objektivet på ett kamerahus, så att stabiliseringen gick i rätt läge. När jag fick tillbaka gluggen, så hänvisade de till manualen, där det står hur man undviker att det här ska hända.
Hälsn. Christer
 
ANNONS