Annons

Kikare - Kringutrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Har faktiskt aldrig funderat på stativ till min kikare.

En populär och prisad modell för rimliga pengar, som jag inte tror har nämnts i tråden, är Nikon Monarch. Både 8x36 och 8x42 lär vara riktigt bra.
 

nalle9

Aktiv medlem
Det finns inte mycket som spöar Swarovski 8.5X42 EL. Den är inte gratis. Men den är förbaskat bra. Jag räknar med att ha min tills jag dör och om den inte följer mig i graven så kommer mina barnbarnsbarn att kunna ha mycket glädje av den.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Jag köpte en Bushnell kikare hos B&H i NY, den kostade 1/3 vad motsvarande kostade i Sverige, med skatter och frakt blev det ca 2/3 av svenska priset. Det finns ingen elektronik så risken att behöva åberopa garantin är liten.
 

El-Bonko

Aktiv medlem
Zeiss 6x30, 400g, från Överskottsbolaget för 100:- är extremt prisvärda. Tillverkade i Tyskland under brinnande krig. Mycket bra optisk kvalitet.
Jag har 3 stycken på varierande platser. På fotopromenader i naturen med tung kamera är den ett bra val.
När du säger Överskottsbolaget, menar du då ÖoB på den tiden då de fortfarande sålde militärt överskott? Eller är dessa kikare något som fortfarande går att få tag på till det priset?
 

cowboy

Aktiv medlem
Naturbokhandeln ( http://www.naturbokhandeln.se ) har bra sortiment

För några månader sen köpte jag ett demo-ex och utgående modell Pentax 8x36 DCF NV för 1.950:- på Naturbokhandeln ( http://www.naturbokhandeln.se ) på Öland.
Lätt, gedigen och kompakt nog att alltid ligga i bilens handskfack. Jag är nöjd.
Naturbokhandeln har väldigt kunnig personal som gärna ger råd när man ska hitta sin idealkikare.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Zeiss 6x30, 400g, från Överskottsbolaget för 100:- är extremt prisvärda. Tillverkade i Tyskland under brinnande krig. Mycket bra optisk kvalitet.
De fortsatte att tillverkas ända in på 1990-talet. Jag har själv köpt flera ex hos Gunnar Olsson, givetvis prisvärd för en hundralapp men inte någon enastående kikare. En modern 8x32 eller 8x36, typ Nikon eller Pentax, är klart bättre.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag har en Nikon 7X20 CF III lätt och smidig men inte så ljusstark, 7ggr och man kan titta länge med stadig bild, 7X50 är vanligt på båtar som gungar. Ljusstark med lugn förstoring.


I skapligt väder klarar man sig fint med billigare kikare. Någon Jakt/vapen tidning slängde dyra kikare i sjön för flera år sedan, inte fa..en höll dom tätt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Vad var det för kikare? De flesta moderna modeller är fyllda med kvävgas och släpper inte in vatten.
Det var ett antal år sedan, och det var dyra märkeskikare, vilket då förvånade dom som gjorde testet, självklart så skulle dom vara täta enligt tillverkarna, mins inte nu hur många kikare det var nu eller om dom var fyllda med kvävgas eller ej, några var bättre än andra, men den dyraste var inte bäst vad gäller täthet.

Har inte hela tidningsnamnet i skallen med någonting med Vapen, om det går att söka på testen och gamla tidningar.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det var ett antal år sedan, och det var dyra märkeskikare, vilket då förvånade dom som gjorde testet, självklart så skulle dom vara täta enligt tillverkarna...
Stoppar man ner kikarna tillräckligt djupt och länge är förstås ingen vattentät, men jag har svårt att tro av normalkikaren inte tål att doppas i en bäck.
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Eftersom jag ville ha en kompakt kikare föll jag för Zeiss 8x25, den är optiskt kanon och även riktigt välbyggd, den tillverkas i Japan och får ständigt mycket beröm i tester, kostar ca 3000,- LO
 

martinot

Aktiv medlem
Så här blev det för mig, och nuvarande status:

Allmänkikare blev en Nikon Action EX 7x35 CF ifrån CyberPhoto (betalade 895.-).

Skall vara vattentät/kvävgasfylld, och blev väldigt nöjd med den som allroundkikare. Känns gedigen och bra handhavandemässigt på alla sätt. Skulle rekommendera och köpa igen.

Tack för tipset och rekommendationen! :)

Ville dock även ha en lite mer kompakt kikare att ha med när man även vill hålla ner vikten (lite som Zeissen ovan, men ville inte lägga så mycket pengar), så det blev en mindre i Nikons serie: Sportstar EX 8x25 ifrån Komplett.se (betalade 590.-)

Skall också vara kvävgasfylld och vattentät. Känns riktigt bra optiskt (det lilla som jag jämfört med andra alternativ som nybörjare på kikare, så ta det med en stor portion salt) och handhavandemässigt på de flesta punkter, men dock lite plastiga/rappliga ögonmusslor (sitter inte så gediget i utfällt läge för tex glasögonbärare). Bra byggkvalitet i övrigt, och nöjd för priset.

Just ni kikar jag på en marinkikare till segelbåten

Har just nu dessa två här ute på kuststugan för test:
Pentax 7x50 Hydro ifrån CyberPhoto (betalade 1799.-)
FUJINON 7X50 WPC-XL ifrån Gunnar Olssons (betalade 2295.-).

Varför dessa två?

Ville hålla mig i prislapp runt 2000.-, ha kända stora märken/tillverkare, och några som i tester har presterat OK eller bättre än snittet.

Fördel Pentax: Mindre kikare som tar lite mindre plats (för att vara marinkikare).
Fördel Fujinon: Privsvärd marinkikare med Suunto-kompass, och inklusive flytrem i priset.

Känns tryggt att handla ifrån både CyberPhoto (långvarig fotokund) och Gunnar Olssons (stora på kikare i Sverige) då bägge känns seriösa och har bra returvillkor (30 dagar).

Skall jämföra nere i båten idag, och sedan bestämma mig. Skall prova handhavande och hur bra de är med reflexer, etc, över havet. Känna på tyngd, fokussering, 3D-upplevelse, etc.

Något annat att tänka på, eller tips inför testning och jämförelse?

Några allmänna tips angående dessa, eller andra bra kända marinkikare att eventuellt överväga framför dessa (budget runt 2000-lappen)?
 

Marie_1

Aktiv medlem
Jag har en gammal som är 10 x 50. Har tyvärr inte riktigt koll på vad beteckningar syftar. Jag antar att ju högre siffror desto bättre zoom?
 
ANNONS