Annons

Sony RX1 vs A7 !?

Produkter
(logga in för att koppla)

nicotin

Aktiv medlem
Hej.

Efter ha släpat på en Canon 5Dmk3 med långzoom och annat har jag börjat kolla på andra hus som är lättare att ta med sig på resande fot men ändå ger bra bildkvalitet och då har jag läst lite om RX1 samt A7.

Vad jag är ute efter är en kamera som är lät att ta med, fotar RAW samt har bra optik.

Vad har ni med erfarenhet att säga om detta ovan och finns det andra jag inte tänkt på ?


Bugar för hjälpen !
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
RX1 har fast optik (35mm) med de bästa handplockade sensorerna från A7.
A7 är en systemkamera.

Så frågan är om du har behov av båda?
 

nicotin

Aktiv medlem
RX1 har fast optik (35mm) med de bästa handplockade sensorerna från A7.
A7 är en systemkamera.

Så frågan är om du har behov av båda?
Jag slipper gärna att släpa på 2 hus..men RX1 optiken är bra då ?

Jag kommer ju mest fota landskap city vyer osv porträtt och sånt !

Tack för svar !
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Det som talar för RX1 är:
1. Optiken
2. Sensorn
3. Liten lätt kompakt=en kamera man alltid har med sig

Det som talar emot:
1. Priset
2. Fast brännvidd

Det som talar för A7:
1. Systemkamera med
2. Obegränsad tillgång till objektiv i alla prisklasser
3. världens billigaste, minsta och lättaste FF spegellösa
4. För samma pengar som för en RX1 kan du få en beggad A7 med ett knippe snorbilliga fina gammelgluggar

Som budgetalternativ till RX1 kan FujiFilm X100(S/T) vara ett alternativ.

En kompromiss kan vara Sony RX100 IV, liten, lätt, kompakt med zoom.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vill man spara pengar kan man ju även titta på en beg Fuji X100S som man lär kunna få för ca 5000kr. 16mp vs 24 men Fuji uppnår hög pixelskärpa p g a avsaknad av LP filter (liksom RX1R). APS-C sensor så man kan likställa dess 23/2,0 med ett FF objektiv på 35/2,8. Man tappar alltså ett ekvivalent steg i skärpedjup och ljusstyrka jf med RX1/R. I gengäld finns inbyggd sökare som är ett tillbehör till RX1/R. Sökare finns inbyggd i A7 men då måste ju objektivet köpas till istället - en 35/2,8 - hoppsan det var visst en direkt ekvivalent till Fujis 23/2,0.

Skämt åsida, alla tre är bra. Behövs sökare? Vill du kunna byta objektiv?

Kan tillägga att Sonys inbyggda 35/2,0 i RX1 förmodligen är skarpast. Fujis tappar ffa nära full glugg och närmre håll.
 

jonasandersson

Aktiv medlem
Som budgetalternativ till RX1 kan FujiFilm X100(S/T) vara ett alternativ.
Jag har själv precis gått från en 5D MkII med en 35 1.4L till en Fuji X100T och är supernöjd. En sak jag verkligen tycker är grymt bra med Fujin är hybridsökaren och filmsimuleringen. Ja, förutom att kameran nu alltid är med såklart och inte blev liggande oanvänd i väskan som låg hemma!

Jag kikade på RX1 också men avsaknaden av en riktig sökare och att det kändes som om den har för stort objektiv till det lilla huset gjorde att valet var enkelt. X100an har en bra balans och är tillräckligt bra för min del. Att kunna ha en riktig sökare är för mig värt massor, att sedan enkelt kunna växla till en digital och faktiskt se resultatet, även av t.ex. en svart/vit film, är något jag numera älskar. Hade inte trott jag skulle använda det så mycket men det är superbra. Att kameran ger grymt bra jpeg filer är också bra, fast jag fotograferar alltid jpg+raw för att vara så flexibel som möjligt.

Lycka till med ditt val!
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Jag har själv precis gått från en 5D MkII med en 35 1.4L till en Fuji X100T och är supernöjd. En sak jag verkligen tycker är grymt bra med Fujin är hybridsökaren och filmsimuleringen. Ja, förutom att kameran nu alltid är med såklart och inte blev liggande oanvänd i väskan som låg hemma!
Håller med, min gamla X100 (fattigmansLeica) levererar än idag. Somliga lämnar sin fetDSLR hemma och stoppar ner en X100(S/T) i fickan på resan.
Jag kikade på RX1 också men avsaknaden av en riktig sökare...
Senaste RX1R II har inbyggd EVF. Pratade med en Sonyrepresentant som sa' att en stor kundgrupp är profolket med fetDSLR som har RX1R som reserv(backup) i fickan utifall fetDSLR-chabraket skulle klappa igenom.
 

jonasandersson

Aktiv medlem
Senaste RX1R II har inbyggd EVF.
Det är sant men den saknar en traditionell sökare som X100 (S/T) också har, jag tycker att den är överlägsen när det är lite mörkare ute, och det är extremt enkelt att bara trycka på tumhjulet på baksidan för att snabbt se en inzoomad digital bild, perfekt om man fokuserar manuellt.

Nu är såklart RX1RII en modernare och bättre kamera, den sensorn verkar helt makalös, men det är också ett helt annat pris.
 

nicotin

Aktiv medlem
Det är sant men den saknar en traditionell sökare som X100 (S/T) också har, jag tycker att den är överlägsen när det är lite mörkare ute, och det är extremt enkelt att bara trycka på tumhjulet på baksidan för att snabbt se en inzoomad digital bild, perfekt om man fokuserar manuellt.

Nu är såklart RX1RII en modernare och bättre kamera, den sensorn verkar helt makalös, men det är också ett helt annat pris.
Om amn tittar på nypriset på RX1RII så ligger dom på strax över 30.000 och då kan jag lika gärna släpa på min 5DMK3 och köpa lite mer glas till den för dom pengarna !
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Ja den är ruskigt dyr - men billigare än Leicas alternativ.
Som sagt, ett prisvärt alternativ kan vara beggad FujiFilm X100S för <5papp.

Själv har jag en billig/enkel kompakt i bältesväska som alltid följer med. Om jag skall "finfota" blir det systemkamera i en ryggväska.
 

Trued

Aktiv medlem
RX1R är magisk...

Har både a7rII och a7s men efter att köpt en RX1R så är den en solklar ny favorit.
Känslan tystnaden och den ojämförbara kvaliteten på bilderna gör den till en vinner. Köpte dessutom en HX60 då har jag en extremt mini-fotosystem. Love it!
 

nicotin

Aktiv medlem
Har både a7rII och a7s men efter att köpt en RX1R så är den en solklar ny favorit.
Känslan tystnaden och den ojämförbara kvaliteten på bilderna gör den till en vinner. Köpte dessutom en HX60 då har jag en extremt mini-fotosystem. Love it!
Toppen tack Jörgen för infon !

Jag hållet på i detta nu att testa RX1r och är mer och mer nöjd med den !

På tal om annat du råkar inte vara släkt med Urban !?
 

martinot

Aktiv medlem
Efter ha släpat på en Canon 5Dmk3 med långzoom och annat har jag börjat kolla på andra hus som är lättare att ta med sig på resande fot men ändå ger bra bildkvalitet och då har jag läst lite om RX1 samt A7.

Vad jag är ute efter är en kamera som är lät att ta med, fotar RAW samt har bra optik.
Finns ju massor av kameror och optik att välja på. Tycker dina krav är väldigt vaga. Ange gärna vilka motiv och vilken typ av fotografering du skall göra så blir det enklare att ge vettiga rekommendationer.

I princip så klarar alla kameror och även mobiltelefoner RAW. Så den är klar.

I princip så är alla spegellösa och kompaktkameror lättare än din 5DMk3. Inga problem där heller.

Bra optik varierar ju inom alla system, och även vad som anses vara "bra". Lite luddigt. ;)

Vad har ni med erfarenhet att säga om detta ovan och finns det andra jag inte tänkt på ?
Du har ju helt missat alla andra kameratillverkare på marknaden förutom Sony. ;)

Gällande Sony så har du även missat deras APS-C-spegellösa som tex A6300.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Finns ju massor av kameror och optik att välja på. Tycker dina krav är väldigt vaga. Ange gärna vilka motiv och vilken typ av fotografering du skall göra så blir det enklare att ge vettiga rekommendationer.

I princip så klarar alla kameror och även mobiltelefoner RAW. Så den är klar.

I princip så är alla spegellösa och kompaktkameror lättare än din 5DMk3. Inga problem där heller.

Bra optik varierar ju inom alla system, och även vad som anses vara "bra". Lite luddigt. ;)



Du har ju helt missat alla andra kameratillverkare på marknaden förutom Sony. ;)

Gällande Sony så har du även missat deras APS-C-spegellösa som tex A6300.
Håller med dig! TS skriver ju i princip bara att han vill ha en mindre kamera och det finns det ju många även om man tar in att bildkvaliteten ska vara så pass bra att man inte saknar tjockkamerans.

RX-kamerorna är fantastiskt fina och har man ett bra fast objektiv kring 35-40mm med 24 MP plus på en FF så räcker det för mig också i 90% av fallen jag ställs inför. Det blir roligare foto dessutom än med zoomar tycker i alla fall jag.

Sonys A7:a av första generationen är idag väldigt billig men jag tycker inte man ska underskatta att IBIS saknas i jämförelse med A7 II-serien. Generation II är faktiskt ett lyft bl.a. av det skälet och mera. Köper man ändå en A7:a så glöm inte uppdatera firmware. Den gjuter nytt liv i även en gammal A7:a av först a generationen. Bland annat så blir EVF:en snabbare och hela kameran mer responsiv.

En del av de senare Sony-husen har även förbättrad AF-teknik i flera AF-relaterade funktioner, så jag tycker inte bara man ska stanna vid kamerornas yttre utan även titta lite på de mjuka funktionerna i kameran och det gäller självfallet inte bara Sony-husen.
 
ANNONS