Annons

Canon Eos 5D Mark IV

rronnbac

Aktiv medlem
Ni som är experter ;)

Har jag fel som tolkar dpreviews vertyg som att 5d4 är betydligt bättre på dr än konkurenterna när man skruvar upp iso lite. Jag fotar oftare vid 400-800 än 100 och då ser ju Canon mycket bättre ut i mina ögon när man behöver ljusa upp skuggorna lite. Eller tänker jag fel?

Visa bilaga 142369
Det är ju, som alltid på DPreview, vilda diskussioner med argument och motargument blandat med förolämpningar och personangrepp.

Av det som syns än så länge så förefaller frågan om DR-skillnader vara en non-issue numera. Skillnaderna tycks mig så små att det är bara vid såna där gränsfall som det tippar över för den ena eller andra sensorn.

För mig är kameran för dyr, jag kan inte försvara att byta ut min 6D (som jag för uppskattar den lägre vikten på) och dessutom skulle jag vilja ha en utfällbar skärm. Jag hoppas 6D mk ii, när den nu kommer blir som 80D, fast i fullformat, då vore det den perfekta kameran för mig. Hoppas också att den får samma ökning av DR, för det ÄR en viktig sak.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
För mig är kameran för dyr, jag kan inte försvara att byta ut min 6D (som jag för uppskattar den lägre vikten på) och dessutom skulle jag vilja ha en utfällbar skärm. Jag hoppas 6D mk ii, när den nu kommer blir som 80D, fast i fullformat, då vore det den perfekta kameran för mig. Hoppas också att den får samma ökning av DR, för det ÄR en viktig sak.
Vi kan nog räkna med sensorer med on-chip A/D-converter framöver. Låt oss säga att 6D Mark II får 24 megapixel, 5 bilder/s och blir ännu lättare än idag. Det är räcker för att särskilja den från 5D Mark IV. De behöver ha lägre DR för att förhindra intern kanibalism
 

AFJ

Aktiv medlem
Vi kan nog räkna med sensorer med on-chip A/D-converter framöver. Låt oss säga att 6D Mark II får 24 megapixel, 5 bilder/s och blir ännu lättare än idag. Det är räcker för att särskilja den från 5D Mark IV. De behöver ha lägre DR för att förhindra intern kanibalism
Idag har väl 6D samma (eller t o m bättre) bildkvalité än 5D så jag tror nog 6Dmk2 kommer få samma DR som 5DmkIV. Det räcker att särskilja dem åt med AF, bilder/s och lite allmänt lull-lull.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag undrar vad eventuellt FW kan göra med dom stora filmfiler som 5D4 ger, behövs det inte någon from av komprimering där, Tony Northrup länken visade på rejäla skillnader mot andra kameror. Vad kan fixas med FW. 40 tusen och nästa modell om 4 år, lite synd där med 4K i alla fall, när man vet att Canon kan.
Motion JPEG är i princip vad det låter som, dvs. en massa JPEG-filer i rad, det gör att varje bild komprimeras för sig själv så att säga, bra för kvalitet, men dåligt för filstorlek. De flesta andra videoformat komprimerar också mellan bildrutorna, dvs. jämför vad som är likartat mellan bilderna, varigenom de kan uppnå mycket högre kompressionsgrad, även om det sker på viss bekostnad av kvalitet i den enskilda bildrutan.

Om jag skulle gissa varför de valt att gå med Motion JPEG så har det nog med att det är mycket processorkrävande att komprimera, vilket ger hög värme och förmodligen är de rädda för överhettning etc.

Observera att det är spekulation, men jag tycker det är en rimlig spekulation.

Jag kan tänka mig att Canons resonemang går att målgruppen hellre tar stora filer med hög bildkvalitet än överhettning. Nu fotar jag inte t.ex. bröllop etc men det måste ju vara en mardröm att ha en kamera som helt plötsligt kan lägga av och dö. Vad säger man till brudparet då liksom?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Idag har väl 6D samma (eller t o m bättre) bildkvalité än 5D så jag tror nog 6Dmk2 kommer få samma DR som 5DmkIV. Det räcker att särskilja dem åt med AF, bilder/s och lite allmänt lull-lull.
Skulle inte förvåna mig om den till och med blir lite bättre. DEt har fta varit så att när de fått lite mer tid har de kunnat trimma det hela lite till.
Så är det också med Fuji. Här kommer deras X-PRO2 som är top of the art. Sedan kommer X_T2 som ahr samma sensor men en hel del förbättringar ett halv år senare.

Utvecklingen avstannar inte utan man kan lära av misstagen och även korrigera hårdvaran i senare och billigare modeller.
Det kostar att ligga i framkant på utveckligen. Både i form av pengar men också i att vara försörsökskanin för ny teknologi.
Time to market är superviktigt. Fast ibland går det fort men fel.
De felen rättas ofta när enklare modeller släpps senare.
Så det är inte alls osannolikt att 6DII kommer har bättre bildkvalité.
 

Xotabych

Aktiv medlem
Såg det på dpreview:

http://www.irentals.cn/
An chinese webside tested the 5D4,and measured the DR of raw is 13.19 stop(1/60 ISO100)
The competitors:Sony A7R2:14.28, pentax K1:14.27,Nikon D810:14.76(iso64)

Canon har lanserat den nyaste sensorn som har DR 15 EV, "global shutter CMOS sensor technology" och presenterade den i EOS C700.

Undrar om 6D II kommer att ha den typen av sensorn?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Idag har väl 6D samma (eller t o m bättre) bildkvalité än 5D så jag tror nog.
Klart bättre än 5D, men även lite bättre än 5D Mark III ;) 6D ger större dynamiskt omfång vid en bit upp i ISO-skalan. Canon låter även 80D ha tydligt bättre ISO på låga ISO än 7D Mark II. Så på vissa områden håller de inte igen. Jag tror Canon är rätt trötta på DR-debatten.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tror Canon är rätt trötta på DR-debatten.
Jag med! ;)

Jag firar 10 år som medlem på fotosidan och även om jag bara är en medioker amatörfotograf så älskar jag att debattera och följa diskussionerna i forumet. Det är slående hur mycket mode det går i olika egenskaper.

Ett tag handlade allt om megapixel. En annan period var det hetaste stabilisering i huset eller objektivet. Under en tid handlade allt om autofokusens snabbhet och pålitlighet. Ibland har bilder per sekund stått högst på dagordningen. Under nästan allt tid har brusnivåer varit ett hett ämne men de senaste åren har DR varit det som gällt i debatten.

Det lite märkliga med just DR debatten är att där har det ofta handlat om att de som använder Canon gärna säger att de inte upplever något problem och de som använder ett annat märket gjort allt för att tala om för Canon-ägarna att de har ett problem. ;)

Kanske kan debatten sansa sig något men säkert kommer väl Nikon och Sony ta nya kliv framåt och så är väl cirkusen igång igen...

Åter till 5DmkIV - när förväntas de första leveranserna till svenska kunder? Kommer det vara rena kamerahus som kommer först eller är det kit med nya 24-105?
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Jag med! ;)

Jag firar 10 år som medlem på fotosidan och även om jag bara är en medioker amatörfotograf så älskar jag att debattera och följa diskussionerna i forumet. Det är slående hur mycket mode det går i olika egenskaper.

Ett tag handlade allt om megapixel. En annan period var det hetaste stabilisering i huset eller objektivet. Under en tid handlade allt om autofokusens snabbhet och pålitlighet. Ibland har bilder per sekund stått högst på dagordningen. Under nästan allt tid har brusnivåer varit ett hett ämne men de senaste åren har DR varit det som gällt i debatten.

Det lite märkliga med just DR debatten är att där har det ofta handlat om att de som använder Canon gärna säger att de inte upplever något problem och de som använder ett annat märket gjort allt för att tala om för Canon-ägarna att de har ett problem. ;)

Kanske kan debatten sansa sig något men säkert kommer väl Nikon och Sony ta nya kliv framåt och så är väl cirkusen igång igen...

Åter till 5DmkIV - när förväntas de första leveranserna till svenska kunder? Kommer det vara rena kamerahus som kommer först eller är det kit med nya 24-105?
Scandinavian Photo skriver på sin hemsida att de skall börja leverera 8 sept huset och objektiv i oktober har jag för mig
 

Bengf

Aktiv medlem
.

Jag kan tänka mig att Canons resonemang går att målgruppen hellre tar stora filer med hög bildkvalitet än överhettning. Nu fotar jag inte t.ex. bröllop etc men det måste ju vara en mardröm att ha en kamera som helt plötsligt kan lägga av och dö. Vad säger man till brudparet då liksom?[/QUOTE]

Tidigare förklaringar gällande överhettning har handlat om när kamerorna blivit mindre, mindre kylande metall har varit en vanlig förklaring att skapa överhettning, 5D4 är ganska stor och borde klara sig bättre, den använder inte heller hela sensorn, 1,74 crop så den är ju mera lik en M/43 sensor som Pannans GH4, en mindre kamera än 5D4 som inte har värmeproblem och dessutom flera år på nacken, Kommer nog mera förklaringar när den väl kommer ut och blir använd bland alla kunder, det är så tidigt ännu.
 

Bengf

Aktiv medlem
Scandinavian Photo skriver på sin hemsida att de skall börja leverera 8 sept huset och objektiv i oktober har jag för mig
Nej senaste långa DR-debatten blev slutsummeringen att DR även under 12 var mer än tillräckligt, Canonägare har inte upplevt några som helst problem med låga DR, tråden fins väl kvar tror jag någonstans. En sensor kan inte eller göra hela kameran, utan ergonomi, hantering och tålighet är minst lika viktigt, det är några få utdrag från den debatten, Världens mest sålda kamera märke, och används av dom främsta fotografer som fins i hela världen, dom har aldrig haft problem med låga DR-tal.
 

rronnbac

Aktiv medlem
.

Titdigare förklaringar gällande överhettning har handlat om när kamerorna blivit mindre, mindre kylande metall har varit en vanlig förklaring att skapa överhettning, 5D4 är ganska stor och borde klara sig bättre, den använder inte heller hela sensorn, 1,74 crop så den är ju mera lik en M/43 sensor som Pannans GH4, en mindre kamera än 5D4 som inte har värmeproblem och dessutom flera år på nacken, Kommer nog mera förklaringar när den väl kommer ut och blir använd bland alla kunder, det är så tidigt ännu.
Som sagt, det är bara en spekulation, även om jag minns att jag läste en intervju med Canons VD, där han just framhöll värmeutveckling som en betydande utmaning. Det tråkiga med Canon är att de sällan eller aldrig släpper firmware som ger nya funktioner, de tenderar mest att ge buggfixar. Där önskar iaf jag att Canon var mer som t.ex. Fuji.
 

Pocca

Aktiv medlem
Som Canonist har jag följt tråden och lanseringen med spänning.

Konstaterar att Canon 5Dmk4 var väl rätt mycket som väntat. 5Dmk3 är väl antagligen den mest använda "proffskameran" (notera "antagligen") och 5Dmk4 kommer nog att fylla dess skor rätt bra.

Har sett en del stora ord i besvikelse i denna och liknande trådar. Kommer då osökt att tänka på en gammal vän till mig som varje gång han gick/går på bio förväntar sig att se den bästa film han någonsin sett. Någon som tvivlar på att han blir mäkta besviken varje gång?! Och då har han ändå sett på RIKTIGT bra filmer.

Så frågan är: Har Canon levererat en dålig kamera som inte når upp till de nivåer som man med lite nyktert seende kunde förvända sig (glöm bort vad ni hoppades på)? Om "ja": fortsätt gnäll och var besvikna. Vi andra konstaterar krasst: "Jaha, dessa specifikationer var ju rätt väntade. Nu får vi kalkylera om den är värd nästan 40papp för vårat ändamål".

Trevlig helg på er!
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Jag skulle nog påstå att den till och med är strax över min personliga förväntan, mycket tack vare den trevliga överraskningen med dual-pixel RAW. Jag plåtar ofta porträtt med 85L (och inte sällan fullt blås på 1.2) och även om objektivet är injusterat så är det alltid en risk att på en i övrigt bra bild zooma in ögonen och granska den så kritiska skärpan på dessa extrema bländare.

Och detta kanske är en av anledningarna till lösningen istället för att utveckla microjusteringen. Hur mycket du än mäter, granskar, kalibrerar, microjusterar och fokuserar om med ett sådant här objektiv så kommer det alltid ge avvikelser i en serie. Det är då man vill trolla lite och flytta skärpan i den tagna bilden.

Men hur allt detta fungerar i praktiken återstår förstås att se när man väl har den i bruk. Och jag har förstått att det INTE ersätter traditionell microjustering. Jag är dock förväntansfull. Bra Canon!
 

Xotabych

Aktiv medlem
Klart bättre än 5D, men även lite bättre än 5D Mark III ;) 6D ger större dynamiskt omfång vid en bit upp i ISO-skalan. Canon låter även 80D ha tydligt bättre ISO på låga ISO än 7D Mark II. Så på vissa områden håller de inte igen. Jag tror Canon är rätt trötta på DR-debatten.
Undrar man, ni är trötta på DR diskussionen innan ens värdena för DR är fastställda!
 

control87th

Aktiv medlem
För mig som iofs. egentligen bara ser denna som en hint av vad som kommer till 6DII så är den enda egentliga negativa överraskningen att det fortfarande finns en CF-kortläsarplats.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Undrar man, ni är trötta på DR diskussionen innan ens värdena för DR är fastställda!
Jag är inte trött på debatten. Men den ständiga kritiken mot dåligt dynamiskt omfång fick till slut Canon att investera i ny sensorteknik, om än baserad på gammal. De kan inte ha ett stående minus i alla tester år efter år hur länge som helst. Dessutom är det ju faktiskt en praktisk fördel med med större omfång.
 
ANNONS