Annons

Antal bilder per bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)

dloow

Avslutat medlemskap
Hej
Jag undrar vad ni tycker. När jag klickar runt på olika bröllopsfotografer så erbjuder de ganska många bilder. För 8-12 timmar så blir det 600-1000 bilder.. ibland ännu fler. Tycker ni att detta är kanonbra, och fullt rimligt?

Jag tycker personligen nämligen att det nästan känns som en "megapixel"-stress. Det känns som att ett av de enklaste försäljningsknepen är att erbjuda kunden en hög kvantitet. Att "ju fler bilder desto bättre". Jag får en sån där känsla att "Herre Gud! Vad ska ni göra med alla bilderna?!" När sitter man och klickar/bläddrar igenom 1000 bilder - hellre än 300 st? Men det kanske bara är jag som känner så?

Jag fotar själv en del bröllop. Visst kan jag leverera fler bilder, av tillräckligt bra kvalité, men varför ska man ha så många bilder? Hur många bilder krävs det för att dokumentera en hel bröllopsdag tycker ni?

På ett sätt känns det en smula utstuderat. Istället för att leverera ett vackert, påkostat album (album kostar ju en hel del), med några hundra fina bilder, så levererar man 1000 st digitala bilder (som rent logiskt dessutom måste vara ha sämre medelkvalité).

Bör jag tänka om? Är det 1000 digitala bilder som folk hellre vill ha än 200 bilder i ett album. Vad tror ni? Ni som är bröllopsfotografer får gärna komma med era erfarenheter och tankar.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
jag är bara amatör.
Men jag håller med dig.
Känns som att en hel del fotografer inte sållar tillräckligt.
Att de liksom lämnar sorteringen till kunden.
 

reboot81

Aktiv medlem
Jag tror iden med 1000 bilder på en dag innebär att en del är ur fokus, en del där någon blinkar, en del där någon gör en konstig min, en del där någon kommer ivägen osv. Tio tagna bilder när hen skär tårtan ger oftast någon som är felfri.
Men ingen ger paret 1000 bilder, det är fotografen som har dessa att utgå från.
En fotograf som kan sitt yrke behöver självklart inte skjuta kulspruta, men visst kan det vara bra med ett par i reserv, eller ett par där man kan plocka ut det som är allra bäst ur en serie?
 

dloow

Avslutat medlemskap
Jag tror iden med 1000 bilder på en dag innebär att en del är ur fokus, en del där någon blinkar, en del där någon gör en konstig min, en del där någon kommer ivägen osv. Tio tagna bilder när hen skär tårtan ger oftast någon som är felfri.
Men ingen ger paret 1000 bilder, det är fotografen som har dessa att utgå från.
En fotograf som kan sitt yrke behöver självklart inte skjuta kulspruta, men visst kan det vara bra med ett par i reserv, eller ett par där man kan plocka ut det som är allra bäst ur en serie?
Men här är min bedömning att det är duktiga fotografer. Här är det ju jag som är amatören i sammanhanget. Och som tittar på "proffsen" när jag försöker slå mig i i konkurrensen. Jag skulle kunna tänka mig att det visst är helt ok bilder som levereras. 600-1000 bilder på 12h+ är väl inte så otroligt att skjuta av. Men är det bara jag som just tänker att "Vem orkar titta igenom så många bilder?" Ska de själva sitta och titta igenom eller ska någon släkting få titta igenom ett 1000 bilders bildspel? Det måste vara mycket bättre att bara få några hundra bilder, även om det är "premium-paketet på 15h" man köper. Men så kanske inte kunderna tänker. (Eller blir lurade att tänka)
 

moderskeppet

Aktiv medlem
Begreppet är Loss Aversion. Känslan att förlora 100 kronor är kraftfullare än att få samma summa.

Att förlora något du hade möjligheten att använda, men faktiskt aldrig använde, är en kraftfull känsla.

Kunden är förstås orolig att du i din professionalitet ska göra ett beslut som i framtiden visade sig fel. Och därför låter maximalt med bilder attraktivt.

Du kan istället se det som: Att erbjuda många bilder är ett smidigt försäljningsknep som inte kostar dig något. och som samtidigt ger kunden exakt det de vill ha. Det de vill ha är inte "fler bilder" utan "lugn och ro i sinnet".
 

dloow

Avslutat medlemskap
Begreppet är Loss Aversion. Känslan att förlora 100 kronor är kraftfullare än att få samma summa.

Att förlora något du hade möjligheten att använda, men faktiskt aldrig använde, är en kraftfull känsla.

Kunden är förstås orolig att du i din professionalitet ska göra ett beslut som i framtiden visade sig fel. Och därför låter maximalt med bilder attraktivt.

Du kan istället se det som: Att erbjuda många bilder är ett smidigt försäljningsknep som inte kostar dig något. och som samtidigt ger kunden exakt det de vill ha. Det de vill ha är inte "fler bilder" utan "lugn och ro i sinnet".
Hej Mattias! Vad roligt att du är här och svarar. Tack för både ett bra svar, men också för ert fantastiska moderskeppsarbete.

Betyder det att jag borde rätta mig i ledet? Dels för att det är vad "kunderna önskar" och dels för att kunna hävda sig i konkurrensen? Det kanske är svårt att få genomslag med "less i more" filosofin?
 

moderskeppet

Aktiv medlem
Hej Mattias! Vad roligt att du är här och svarar. Tack för både ett bra svar, men också för ert fantastiska moderskeppsarbete.

Betyder det att jag borde rätta mig i ledet? Dels för att det är vad "kunderna önskar" och dels för att kunna hävda sig i konkurrensen? Det kanske är svårt att få genomslag med "less i more" filosofin?
Svårt att svara på. För Less is more fungerar i många former. Men om din pitch är: "Jag gör exakt som alla andra fotografer och tar samma betalt men du får färre bilder." Ja, då har du en uppförsbacke.

Å andra sidan om pitchen är: "Jag gör exakt som alla andra fotografer och tar samma betalt." har du en annan uppförsbacke. Endast den fotograf som är först ut på en marknad (och kanske tvåan) överlever när alla gör likadant.

Att hävda dig i konkurrensen gör du genom att göra något som är distinkt annorlunda och som är efterfrågat av kunderna. Jag har en liten inspelad grej om det här. http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/marknadsforing-vaga-starta-eget-som-fotograf/

Min mag-gropkänsla är att "färre bilder genom hårdare urval" inte är efterfrågat. Men att det kan vara en del av en profil hos en fotograf. Lite luddigt men tänk så här: "Jag är annorlunda för jag är ... och ett sätt det märks på är att jag arbetar med kunden kring bildurval, så att de slipper."

Dvs: Du kan leverera färre bilder om du gör det på ett kundfokuserat sätt. Exempelvis genom att de först får fylla i en snabb enkät eller svara på några frågor som ger dem tryggheten att du söker och väljer bilder de påverkat.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej Mattias! Vad roligt att du är här och svarar. Tack för både ett bra svar, men också för ert fantastiska moderskeppsarbete.

Betyder det att jag borde rätta mig i ledet? Dels för att det är vad "kunderna önskar" och dels för att kunna hävda sig i konkurrensen? Det kanske är svårt att få genomslag med "less i more" filosofin?
Du kan ju låta kunden välja
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Imorgon levererar jag drygt 500 bilder som sträcker sig från morgon till natt, 16 timmar på plats. Delmomenten är kvinnorna gör sig redo, männen gör sig redo, porträtt, vigselakt, gruppbilder, parbilder, fest med 60 st gäster.
Jag tycker inte det är många bilder levererade. Sen kan man göra ett album med urvalda visningsbilder som representerar helheten.

/Stefan
 

dloow

Avslutat medlemskap
Imorgon levererar jag drygt 500 bilder som sträcker sig från morgon till natt, 16 timmar på plats. Delmomenten är kvinnorna gör sig redo, männen gör sig redo, porträtt, vigselakt, gruppbilder, parbilder, fest med 60 st gäster.
Jag tycker inte det är många bilder levererade. Sen kan man göra ett album med urvalda visningsbilder som representerar helheten.

/Stefan
Ganska många bilder. Dock bara hälften av antal bilder som många andra levererar för samma tid. Eller kortare tid.
 

pemrby

Aktiv medlem
Varför inte göra både och?

Hej,

jag fotade nyligen ett bröllop - och det första där kameran var med hela dagen och in på festen. Jag hade bestämt mig för att ta det lugnt med antalet bilder för att inte få alltför mycket sortering. Resultatet blev lik förbaskat 2000 bilder... Efter en mycket snabb sortering där uppenbara dubbletter, oskarpa, blinkande är borta återstår 900 bilder som samtliga är tekniskt bra. Nu har jag sorterat fram de bästa bilderna där och när liknande bilder tagit bort återstår 250 bilder. Dessa har brudparet fått för urval av bilder till förstoringar, album etc. De är så att säga huvudleveransen. Men.... de kommer att få alla de 900 i en separat folder på ett usb minne där bara eventuell exponering justerats. Dvs. de får "utvalda" samt "samtliga". De 1100 övriga kommer jag att radera från mina diskar. Det tycker jag känns som ett vettigt upplägg.
 

casting

Aktiv medlem
Hej,

jag fotade nyligen ett bröllop - och det första där kameran var med hela dagen och in på festen. Jag hade bestämt mig för att ta det lugnt med antalet bilder för att inte få alltför mycket sortering. Resultatet blev lik förbaskat 2000 bilder... Efter en mycket snabb sortering där uppenbara dubbletter, oskarpa, blinkande är borta återstår 900 bilder som samtliga är tekniskt bra. Nu har jag sorterat fram de bästa bilderna där och när liknande bilder tagit bort återstår 250 bilder. Dessa har brudparet fått för urval av bilder till förstoringar, album etc. De är så att säga huvudleveransen. Men.... de kommer att få alla de 900 i en separat folder på ett usb minne där bara eventuell exponering justerats. Dvs. de får "utvalda" samt "samtliga". De 1100 övriga kommer jag att radera från mina diskar. Det tycker jag känns som ett vettigt upplägg.
Det upplägget brukar jag också köra.
Sen brukar jag exportera ut "de bra bilderna" i mappar med lägre upplösning för att kunna använda smidigt i mail, på webb etc. Det är inte alla som har koll på hur man minskar ner bilderna.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Ganska många bilder. Dock bara hälften av antal bilder som många andra levererar för samma tid. Eller kortare tid.
Det är ganska många bilder att titta igenom. Därför kan man göra ett album med färre bilder i. Det är många gäster att fotografera. Jag fotograferar inte enbart brudparet utan allt det roliga runt omkring som gäster, vyer, platsen, detaljer. Alla gäster ska dokumenteras hur roligt det haft på festen. Detta uppskattas oerhört mkt av kunderna. Ska jag bara ha brudparet i fokus så hade det blivit mkt färre. Kanske drygt 100 bilder inkl några detaljbilder.
 

dloow

Avslutat medlemskap
Jag tror att jag måste tänka mer på vad kunden "vill ha" och tycker låter bra. Som Mattias är inne på så vill kunden om inte annat ha "lugn och ro i sinnet". Även om kunden inte behöver de extra 700 bilderna som finns på USB-Stickan så kanske de tycker att det känns bra och kan skryta för andra om hur många bilder som de fick. Men personligen så känns det lite tråkigt att leverera hundratals extra bilder bara för att det ska låta häftigt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
...Det är många gäster att fotografera. Jag fotograferar inte enbart brudparet utan allt det roliga runt omkring som gäster, vyer, platsen, detaljer. Alla gäster ska dokumenteras hur roligt det haft på festen. Detta uppskattas oerhört mkt av kunderna. Ska jag bara ha brudparet i fokus så hade det blivit mkt färre. Kanske drygt 100 bilder inkl några detaljbilder.
Så är det ju, bilder på brudparet kommer det finnas en uppsjö av.
Men för att komma ihåg gästernas klädsel är det svårare...
 

lofling

Aktiv medlem
Hej,

jag fotade nyligen ett bröllop - och det första där kameran var med hela dagen och in på festen. Jag hade bestämt mig för att ta det lugnt med antalet bilder för att inte få alltför mycket sortering. Resultatet blev lik förbaskat 2000 bilder... Efter en mycket snabb sortering där uppenbara dubbletter, oskarpa, blinkande är borta återstår 900 bilder som samtliga är tekniskt bra. Nu har jag sorterat fram de bästa bilderna där och när liknande bilder tagit bort återstår 250 bilder. Dessa har brudparet fått för urval av bilder till förstoringar, album etc. De är så att säga huvudleveransen. Men.... de kommer att få alla de 900 i en separat folder på ett usb minne där bara eventuell exponering justerats. Dvs. de får "utvalda" samt "samtliga". De 1100 övriga kommer jag att radera från mina diskar. Det tycker jag känns som ett vettigt upplägg.
Men redigerar du alla 900 bilder då? Eller bara de bästa 250?
 

pemrby

Aktiv medlem
Men redigerar du alla 900 bilder då? Eller bara de bästa 250?
Jag fixar i princip bara eventuell exponering där det behövs på de 900 - dvs. tittar jag på bilderna i en "tumnagelvy" vill jag inte att någon bild sticker ut som dåligt exponerade. Har jag flera bilder från samma situation så kanske jag kopierar "development settings" i Lightroom till alla - men jag går inte in och gör lokala justeringar med pensel etc. Inte heller gör jag någon beskärning här.

Nu tycker jag inte jag kan göra stora redigeringar i "utvalda gruppen" heller, det är ju trots allt 250 stycken. Men de som ska i album är jag sedan noggrannare med, och de som skall printas stort ännu mer såklart. Men det är så jag tänkt, jobbar själv med att försöka få ett workflow som ger bra kvalitet men på hanterbar tid.
 

lofling

Aktiv medlem
Jag fixar i princip bara eventuell exponering där det behövs på de 900 - dvs. tittar jag på bilderna i en "tumnagelvy" vill jag inte att någon bild sticker ut som dåligt exponerade. Har jag flera bilder från samma situation så kanske jag kopierar "development settings" i Lightroom till alla - men jag går inte in och gör lokala justeringar med pensel etc. Inte heller gör jag någon beskärning här.

Nu tycker jag inte jag kan göra stora redigeringar i "utvalda gruppen" heller, det är ju trots allt 250 stycken. Men de som ska i album är jag sedan noggrannare med, och de som skall printas stort ännu mer såklart. Men det är så jag tänkt, jobbar själv med att försöka få ett workflow som ger bra kvalitet men på hanterbar tid.
Jag gissade det. Anledningen till att jag frågar är att det för mig om jag jobbade med att leverera bilder hellre skulle ge ut färre bra än att ge många som jag inte redigerat. Jag skulle tippa att TS också är inne lite på det när frågan gäller om leverans av många bilder kontra färre.
 

hornavan

Aktiv medlem
Jag tror att jag måste tänka mer på vad kunden "vill ha" och tycker låter bra. Som Mattias är inne på så vill kunden om inte annat ha "lugn och ro i sinnet". Även om kunden inte behöver de extra 700 bilderna som finns på USB-Stickan så kanske de tycker att det känns bra och kan skryta för andra om hur många bilder som de fick. Men personligen så känns det lite tråkigt att leverera hundratals extra bilder bara för att det ska låta häftigt.
Jag har fotat bröllop under 40 år och har lärt mig att jag ”bestämmer” vad kunden kunden vill ha. I början tog jag en rulle med tolv bilder och brudparet fick åtta i ett dragspel. Då var all nöja med det.
Sedan var det en period på 70-80 talet när brudparet fick en ask med 100 st 10x15 cm bilder, perfa, precis vad dom behövde.

Sedan har det rullat på och idag så tar jag kanske 1000 bilder och kunden får en färdig bok med 50-150 bilder, utan möjlighet att se resten av bilderna.Det passar de allra flesta utmärkt, lagom många bilder och inget extra arbete för de stressade nygifta.

När jag förklarar att jag är bättre på att välja ur ett konstnärligt, bildkvalitetsmässigt och innehållsmässigt perspektiv så köper dom det. Dom fattar att jag är experten som har erfarenhet, dom har ju (oftast) bara varit med en gång.
När jag förklarar att OM dom vill vara med och välja så betalar dom extra och det kommer att ta mycket mer tid i anspråk, både för mig och för dom, då viker sig nästan alla.
Det finns såklart också kunder som verkligen vill bestämma allt själva och då ger jag ett pris för detta. Kunden har alltid rätt, men behöver ofta få goda råd från ett proffs.
 
ANNONS