Annons

Lightroom; Färger ändras då jag spar som jpeg

Produkter
(logga in för att koppla)

mimasan

Avslutat medlemskap
Hej,

efter att jag gjort alla korrigeringar av en bild i Lightroom så då jag sen spar bilden i Jpeg så ändras färgerna rejält. Jag upplever det som att det blir mer mättnad i färgerna som bara blir fult.

Är det nån annan som upplevt detsamma och finns det nåt jag gör fel som jag kan ändra på?

Henrik
 

larjo

Aktiv medlem
Hej,

efter att jag gjort alla korrigeringar av en bild i Lightroom så då jag sen spar bilden i Jpeg så ändras färgerna rejält. Jag upplever det som att det blir mer mättnad i färgerna som bara blir fult.

Är det nån annan som upplevt detsamma och finns det nåt jag gör fel som jag kan ändra på?

Henrik
Kan bli knas om man inte ändrar till "rätt" färgrymd när man exporterar bilden i LR. Använd sRGB när exporterar till jpeg. I PS måste man konverterar till sRGB innan man sparar till jpeg.

//Lars
 

JanAlex

Medlem
Hej,

efter att jag gjort alla korrigeringar av en bild i Lightroom så då jag sen spar bilden i Jpeg så ändras färgerna rejält. Jag upplever det som att det blir mer mättnad i färgerna som bara blir fult.

Är det nån annan som upplevt detsamma och finns det nåt jag gör fel som jag kan ändra på?

Henrik
Har samma upplevelse som du. Nytt fenomen som inte funnits tidigare under många år med LR. Sätter som alltid sRGB vid jpg-export. Har ingen lösning/förklaring. Gjorde för ett tag sedan en ny kalibrering av skärmen och har funderat på att något gick galet där. Har inte hunnit testa igen. Ny dator dessutom. Har inte haft möjlighet att ringa in problemet.

Jan A
 

Mats G

Aktiv medlem
Hej,

efter att jag gjort alla korrigeringar av en bild i Lightroom så då jag sen spar bilden i Jpeg så ändras färgerna rejält. Jag upplever det som att det blir mer mättnad i färgerna som bara blir fult.

Är det nån annan som upplevt detsamma och finns det nåt jag gör fel som jag kan ändra på?

Henrik
Du gör inget "fel" LR arbetsfärgrymd är "proRGB" som är STOR. När du sedan exporterar ut från LR "jämkas" den samman till en mindre som då får dessa effekter. Det går att "sopftprofa" i LR så du kan kompensera för slutresultatet.
Här är en artikel som kanske förklarar en del: https://digital-photography-school.com/everything-need-know-lightroom-colour-space/
 

Mats G

Aktiv medlem
Fotovisare?

Kom att tänka på...
Är du "PC" och använder Windows egna fotovisare så har du en förklaring där.
Den är dokumenterat usel på att visa rätt färger. Även om bilderna har rätt sRGB profil, så blir dom helt knas.
 

mimasan

Avslutat medlemskap
Kom att tänka på...
Är du "PC" och använder Windows egna fotovisare så har du en förklaring där.
Den är dokumenterat usel på att visa rätt färger. Även om bilderna har rätt sRGB profil, så blir dom helt knas.
Hej och tack,

ja jag har pc och har använt windows egen bildvisare. Ska ikväll testa byta till ett annat program och även se på det med soft proofing. Tack för flera bra tips :) Har bara tänkt att det var nåt fel i inställningarna i LR men självklart så kan det vara nåt med programmet jag använder i nästa steg :)

Har för övrigt en kallibrerad skärm men den är ju lika kallibrerad för både LR och senare Jpeg så det tror jag inte är felet. Jag exporterar också alltid Jpeg i sRGB.

Vet någon om ett bra program att visa Jpeg bilder med?


Henrik
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Windows program är inte färghanterade.
Du kan kalibrera tills du dör men det kommer ändå inte bli rätt.

Ja du kan titta i LR självt med en återimport tex o sen fimpa filen.

Sen finns det en browser som kan hantera färgprofiler.... hmmm va va det nu.... JO Firefox.
Firefox kan men jag vet inte hur man ställer in det.
 

alfin

Aktiv medlem
Har för övrigt en kallibrerad skärm men den är ju lika kallibrerad för både LR och senare Jpeg så det tror jag inte är felet. Jag exporterar också alltid Jpeg i sRGB.

Vet någon om ett bra program att visa Jpeg bilder med?
Nej, så fungerar det inte. En färghanterad applikation som LR läser bildens inbäddade profil och konverterar färgerna till din skärmprofil.

Beroende på vilken Windows bildläsare du använder blir det olika. Den gamla från Windows 7 är färghanterad, den nya från Windows 10 är det inte.

Firefox är annars en webbläsare som är färghanterad. Kräver dock att bilden har en inbäddad profil eller att man ställer om färghanteringen i Firefox.
 

mimasan

Avslutat medlemskap
Nej, så fungerar det inte. En färghanterad applikation som LR läser bildens inbäddade profil och konverterar färgerna till din skärmprofil.

Beroende på vilken Windows bildläsare du använder blir det olika. Den gamla från Windows 7 är färghanterad, den nya från Windows 10 är det inte.

Firefox är annars en webbläsare som är färghanterad. Kräver dock att bilden har en inbäddad profil eller att man ställer om färghanteringen i Firefox.
Det jag menade är att jag inte tror att det kan vara nåt fel på själva skörmkallibreringen.


Henrik
 

alfin

Aktiv medlem
Ja, precis. Men vad är anledningen till att W10 inte använder det, så nytt är det ju inte idag?
Kolla om du inte har den gamla bildläsaren i Windows 10. I början var man tvungen att ändra registret och greja för att få fram den, men jag undrar om den inte finns där numera. Jag kan tyvärr inte kolla på denna datorn för den kör fortfarande Windows 7.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Personligen bryr jag mig inte.
Jag använder endast Windows photo viewer de ggr jag snabbt vill se vad som är på bilder för att flytta/skicka rätt bilder.
Annars är det LR & PS & PP som gäller o de är rätt.
 

mimasan

Avslutat medlemskap
Personligen bryr jag mig inte.
Jag använder endast Windows photo viewer de ggr jag snabbt vill se vad som är på bilder för att flytta/skicka rätt bilder.
Annars är det LR & PS & PP som gäller o de är rätt.
ok, problemet är väl att jag och säkert många fler bryr mig(även om just du inte gör det) om hur andra som man sänder bilder till ser dem.
 

alfin

Aktiv medlem
Det var väl bra! Firefox visar rätt så länge bilden har en inbäddad profil. Alla bilder du exporterar från Lightroom har det. Vill du att alla bilder ska färghanteras, alltså även dem som inte har någon inbäddad profil, gör du så här:

Skriv about:config i länkrutan där uppe. (Du får en varningstext som du accepterar.)
Skriv gfx.color
Dubbelklicka på gfx.color_management.mode och ändra värde från 2 till 1
Starta om Firefox

Firefox kommer nu att utgå från att bilder som visas utan inbäddad profil är i sRGB och konvertera dem till din skärmprofil. Om du skulle stöta på en bild i Adobe RGB eller annan färgrymd som saknar inbäddad profil, blir det fel eftersom Firefox inte vet vilken profil som gäller.
 

Björn_J

Medlem
Foton i Windows 10 hanterar inte inbäddade färgprofiler på så sätt är Bildvisaren (fotovisaren) från Windows 7 och 8 bättre då den visar färgprofiler.

Bildvisaren finns kvar i Windows 10 OM du gjort en uppgradering men försvinner om du gjort en ren installation. Men den finns faktiskt kvar även efter ren installation. Väljer du att öppna en tif. fil finns den som ett alternativ under menyn höger klick Öppna med.

För er som verkligen föredrar Bildvisaren framför Foton går det att få tillbaka Bildvisaren. Följ länken för att se hur.

http://www.tenforums.com/software-apps/8930-windows-photo-viewer-gone-2.html#post290818
 
ANNONS