Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

PMD

Aktiv medlem
Det sedervanliga rekommendationen räcker egentligen. Betala aldrig i förväg.
Det är kanske en lite väl drastisk begränsning att tillämpa generellt. I många fall är den dock rimlig.

Om priset på den utannonserade varan är osedvanligt lågt så ska man nog tänka efter både en och tre gånger innan man väljer att betala i förskott. För små summor kan man ta större risker än för stora.

Min princip är att göra upp affären öga mot öga om det går, och om det inte går så ska jag vara mycket säker på säljaren. T.ex. att det är en person som jag har haft något slags mellanhavande med tidigare med gott resultat, eller en person som jag har fått ett bra intryck av på annat sätt.

På Tradera är det lite annorlunda. Omdömessystemet där gör att jag tycker mig kunna lita på för mig okända personer om de generellt har fått goda omdömen. Hittills har det gått bra.

Ovanstående är förstås inte mycket till tröst för de två(?) personer som tycks ha lurats av Näsström, men det kanske hjälper någon i framtiden.

Huruvida Näsström är en skurk eller inte är väl å andra sidan inte helt klarlagt. Vi får väl se hur fallet utvecklar sig. Jag hoppas på det bästa, men befarar det värsta.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Lår säga att du vill köpa blixt jag säljer:

Du: Skickar du med blocketpaket?
Jag: Absolut.

Du får blixt och har en viss tid att bekräfta att allt är okay och därefter får jag mina pengar av blocket.
MEN en ev slump har du en likadan blixt där hemma som du skickar tillbaka till mig och kräver dina pengar tillbaka eftersom blixten inte fungerar, blixten som egentligen är din och du behåller min blixt som fungerar och får dina pengar tillbaka... En annan scenario är att du tappar blixt/kamera/objektiv och hävdar att den kom trasig...
Precis. Blocketpaket skyddar mest köparen. Och man skyddar sig genom att fotografera/filma skicket innan man packar med serienr. Märker på nåt sätt varan så den blir unik och dokumentaterar detta.
Om man får tillbaka paketet så ska man filma hos ombudet så man får vittnen. Sen blir det enklare att få igenom en anmälan.
Men detta scenario är väldigt riskabelt för den som utför den.

......och ytterligare en variant är att personen säger att det var en tegelsten, eller något annat i paketet. Då får han saken som är skickad, och får tillbaka pengarna från Blocket. Det känner jag en som råkat ut för. Ord mot ord och Blocket duckar.
Enkelt. Jag öppnar alltid paketen hos ombudet. Fotar eller filmar om jag är osäkert på motparten. Men oftast har man gjort en grundligt omdöme om personen.
Då står inte ord mot ord längre för det finns dokumenterat och vittnen.

Nu är dessa inte så vanliga. Det vanligaste är att folk går på niten av betala först. Då finns inte lika mkt bevisning tyvärr.
 

Mike H

Aktiv medlem
Precis. Blocketpaket skyddar mest köparen. Och man skyddar sig genom att fotografera/filma skicket innan man packar med serienr. Märker på nåt sätt varan så den blir unik och dokumentaterar detta.
Om man får tillbaka paketet så ska man filma hos ombudet så man får vittnen. Sen blir det enklare att få igenom en anmälan.
Men detta scenario är väldigt riskabelt för den som utför den.



Enkelt. Jag öppnar alltid paketen hos ombudet. Fotar eller filmar om jag är osäkert på motparten. Men oftast har man gjort en grundligt omdöme om personen.
Då står inte ord mot ord längre för det finns dokumenterat och vittnen.

Nu är dessa inte så vanliga. Det vanligaste är att folk går på niten av betala först. Då finns inte lika mkt bevisning tyvärr.
Nu hängde du nog inte med riktigt, Så här menar jag:
Min gode vän skickade iväg ett paket. Mottagaren säger till blocket att han fått en tegelsten. Då spelar det ingen roll vad du filmat där hemma, har serienummer eller gjort något speciellt med produkten.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Nu hängde du nog inte med riktigt, Så här menar jag:
Min gode vän skickade iväg ett paket. Mottagaren säger till blocket att han fått en tegelsten. Då spelar det ingen roll vad du filmat där hemma, har serienummer eller gjort något speciellt med produkten.
Filmar man paketet med dess innehåll precis innan man lämnar in den och får den registrerad så har du både filmbevis och minst 1 vittne vad som skickats iväg. Blir det strul skickar man filmen till Schenkers kundtjänst och hänvisar till deras serviceställ där vittnet jobbar. Öppnandet av returen sker också hos servicestället. Här kan man också dokumentera innehållet, men fortfarande har du minst 1 vittne som ser på. Du vet väl om att returen också måste godkännas innan pengarna släpps?

/Stefan
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Jag har sett skyltar på hos flera ombud att de vägrar ställa upp som vittnen vid ev konflikt mellan sändaren och mottagaren. Funkar kanske på mindre orter, man knappast runt Stockholm.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag har sett skyltar på hos flera ombud att de vägrar ställa upp som vittnen vid ev konflikt mellan sändaren och mottagaren. Funkar kanske på mindre orter, man knappast runt Stockholm.
Man måste inte ha ett ombud iofs. Vem som helst kan ställa upp som vittne. Sen har man fortfarande dokumentationen. Man kan t.o.m. ställa sig så övervakningskamerorna ser det samtidigt och öppnar paketet på plats så blir de automatiskt vittnen oavsett de vill eller inte.
Men har man kommit så långt så är har man nog problem innan man ens gjort dealen och inte gjort sin hemläxa först.
Tegelstens historierna hände i början av blocketpaketets utformning. Innan man säljarens också behövde godkänna returen.

Jag bor iofs i en liten by. Så jag har aldrig sett såna skyltar. Posta gärna bilder på detta. vore faktiskt intressant om ombudet verkligen kan avsäga sig detta och hur texten är utformat. De är ändå ansvariga fram tills mottagaren godkänt varan och det gör man ju genom en okulär besiktning så emballaget inte är skaddat. Samt skaka den lite. Kan också bli konflikt med Schenker för påstår någon att det var en tegelstan man fick istället för en kamera så kan ju faktiskt de vara skyldiga med. Det står ju ett värde på paketet och det kan bli frestande att öppna och se om värdet är tillräckligt stor.

/stefan
 

Christer2

Aktiv medlem
Posta gärna bilder på detta. vore faktiskt intressant om ombudet verkligen kan avsäga sig detta och hur texten är utformat. De är ändå ansvariga fram tills mottagaren godkänt varan och det gör man ju genom en okulär besiktning så emballaget inte är skaddat. Samt skaka den lite. Kan också bli konflikt med Schenker för påstår någon att det var en tegelstan man fick istället för en kamera så kan ju faktiskt de vara skyldiga med. Det står ju ett värde på paketet och det kan bli frestande att öppna och se om värdet är tillräckligt stor.

/stefan
Nu börjar nog fantasin skena.

HUR skulle du kunna påstå att transportörer som Posten eller Schenker skulle kunna hållas ansvariga ifall ett paket inte innehåller det du TROR/HOPPAS det skall (enligt säljaren) innehålla?

Tror du att transportörerna öppnar och kontrollerar innehåll på det de transporterar och gör en bedömning ifall uppgivet värde ser ut att stämma?

Deras enda uppgift är att transporera varor från avsändare till mottagare.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Nu börjar nog fantasin skena.

HUR skulle du kunna påstå att transportörer som Posten eller Schenker skulle kunna hållas ansvariga ifall ett paket inte innehåller det du TROR/HOPPAS det skall (enligt säljaren) innehålla?

Tror du att transportörerna öppnar och kontrollerar innehåll på det de transporterar och gör en bedömning ifall uppgivet värde ser ut att stämma?

Deras enda uppgift är att transporera varor från avsändare till mottagare.
De ska stå för skador uppkommen under transport och det görs enklast genom att man öppnar paketet hos dom. Om det är en tegelsten så ser dom det och man får snabbt automatisk ett vittne. Fantasin är fantastisk. Den började med att någon tror att man blir lurad genom att använda sig av blocketpaket istället för att betala förskottsbetalning. Detta genom att få en tegelsten tillbaka eller någon råkar har en identiskt produkt som är söndrig och denna skickas som retur.
Jag kör alltid med att filma paketet hos ombudet innan den förseglas och tas emot. Jag filmar dock aldrig returen, men jag öppnar den hos ombudet för att bekräfta innehållet. Detta gör jag då jag faktiskt har haft en polare som fått en tegelsten när blocketpaketet var ungt. Vägrade länge blocketpaket då den då mest skyddade ena parten. Jag körde Postförskott istället fram tills de slutade med detta för privatpersoner. Jag kör blocketpaket åter igen, men låter mottagaren betala frakten i förskott.
Och som jag sagt innan, mottagaren ska också godkänna returen innan pengarna släpps.

Tillägg: Det står även vad det är för vara man fraktar och det överenskomna priset på blocketpaketet.


/Stefan
 

Christer2

Aktiv medlem
@stefan

Det jag hängde upp mig på var:

"Kan också bli konflikt med Schenker för påstår någon att det var en tegelstan man fick istället för en kamera så kan ju faktiskt de vara skyldiga med."

Hur menar du att Schenker skulle kunna vara medansvariga ifall en säljare skickar en tegelsten? Schenker, eller andra transportörer, undersöker inte godset för att se att det stämmer med vad säljare och köpare kommit överens om. För att göra detta måste du som köpare använda cargo-surveyors.

"Det står ju ett värde på paketet och det kan bli frestande att öppna och se om värdet är tillräckligt stor."
Transportörer tar inte ansvar för hur varor värderas mellan säljare och köpare.

Att "skicka tegelstenar" har till och med inträffat vad gäller containertransporter. En oärlig leverantör har skickat en container innehållande, låt säga tv-apparater sålda till ett "fördelaktigt pris", till en optimistisk köpare. Säljaren får sina lasthandlingar stämplade av fartygets kapten och med dessa handlingar kan säljaren gå till banken och få betalt för varorna (eftersom köparen, oftast, har ordnat betalningen via remburs). När köparen får containern upptäcker han att den innehåller tegelstenar och börjar jaga alla som är skyldiga - han försöker få tag i säljaren som för sex veckor sedan skickade iväg containern. Lönlöst - för säljaren har försvunnit, kontoret existerar inte osv. Köparen ger sig på transportföretaget och rederiet för dom är plötsligt ansvariga.
MEN MEN MEN
På lasthandlingen står bokstäverna "STC".
Kaptenen har stämplat mottagande och lastning av container "STC" = Said To Contain (=som påstås innehålla) TV-apparater.
Transportören har alltså kvitterat mottagande av en container som PÅSTÅS innehålla vissa varor MEN tar inget som helst ansvar för att så verkligen är fallet.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
@stefan

Det jag hängde upp mig på var:

"Kan också bli konflikt med Schenker för påstår någon att det var en tegelstan man fick istället för en kamera så kan ju faktiskt de vara skyldiga med."
.
Var bara så att allt skenade iväg om blir lurad av exakt likadana blixtar, tegelsten. Om man nu får tillbaka en tegelsten så är det faktiskt inte omöjligt att någon på vägen öppnat paketet lagt dit den. Jag menar inte på att man ska beskylla någon för något. Det jag är ute efter är att det är ganska enkelt att skaffa sig bevis och vittnen till händelser om man nu är så paranoid.
Nu har jag för vana att kolla upp det mesta om personer jag handlar ifrån så jag är inte i den sitsen. Men det finns uppebarligen enligt denna tråd sådana människor som skulle behöva backup ifall något händer.

För mig är n1, öga mot öga. För då kan köparen testa och ställa frågor. Förskottsbetalning ligger sist på listan. Sen finns det allt möjligt mitt i mellan. Exempelvis så för mig var Postförskott gynnande för mig som säljare, men inte för köparen.
Gör som ni vill. Är ni osäkra in i det sista så gör ingen deal.


/stefan
 

iSolen.se

Guest
Filmar man paketet med dess innehåll precis innan man lämnar in den och får den registrerad så har du både filmbevis och minst 1 vittne vad som skickats iväg. Blir det strul skickar man filmen till Schenkers kundtjänst och hänvisar till deras serviceställ där vittnet jobbar. Öppnandet av returen sker också hos servicestället. Här kan man också dokumentera innehållet, men fortfarande har du minst 1 vittne som ser på. Du vet väl om att returen också måste godkännas innan pengarna släpps?

/Stefan
Ombud brukar inte vilja vara inblandade i paketöppning och/eller vara vittnen.

Jag har sett skyltar på hos flera ombud att de vägrar ställa upp som vittnen vid ev konflikt mellan sändaren och mottagaren. Funkar kanske på mindre orter, man knappast runt Stockholm.


Precis.
 

Mike H

Aktiv medlem
Filmar man paketet med dess innehåll precis innan man lämnar in den och får den registrerad så har du både filmbevis och minst 1 vittne vad som skickats iväg. Blir det strul skickar man filmen till Schenkers kundtjänst och hänvisar till deras serviceställ där vittnet jobbar. Öppnandet av returen sker också hos servicestället. Här kan man också dokumentera innehållet, men fortfarande har du minst 1 vittne som ser på. Du vet väl om att returen också måste godkännas innan pengarna släpps?

/Stefan
Och varför skulle han returnera en tegelsten? Det var ju bara vad mottagaren PÅSTOD att han fick. Att då returnera en PÅSTOD tegelsten (som han då själv har letat upp), gör man ju då inte. "Köparen" kontaktar blocket och säger att han fått en tegelsten.
Ord står mot ord. Vem tror du får pengarna? Min kompis fick då INTE tillbaka sina pengar. Troligen till "köparen", som ju fått en tegelsten.
Att stå och filma hos ombudet när man packar ner varan, försluter, klistrar på adresslapp, går fram till disken, registrerar paketet och får sin kvittens på inlämnandet, funkar inte. Ska man sedan stå kvar och filma så att det syns att speditören verkligen hämtar och lastar paketet?
Nä du, jag skulle ALDRIG skicka något med blocketpaket. Förskottsbetalning eller så får dom komma till mig och köpa. Då blir i alla fall inte jag lurad. Vill dom inte det så slipper dom. Fnns många som handlar där ute. Betalningen på plats ska vara Swish. Inga kontanter, om det inte rör sig om ett par hundra. Då går det bra med kontanter.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Och varför skulle han returnera en tegelsten? Det var ju bara vad mottagaren PÅSTOD att han fick. Att då returnera en PÅSTOD tegelsten (som han då själv har letat upp), gör man ju då inte. "Köparen" kontaktar blocket och säger att han fått en tegelsten.
Ord står mot ord. Vem tror du får pengarna? Min kompis fick då INTE tillbaka sina pengar. Troligen till "köparen", som ju fått en tegelsten.
.
Den som har bäst bevisföring och trovärdighet i en tvist har övertaget.

/Stefan
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Är det någon som blivit hjälpt i en tvist?

Finns det någon här som blivit hjälpt av Blocketpaketet när man fått en tvist om ett "tegelstenspaket"?
Någon har berättat om att de blivit lurade och att Blocket inte gjort något alls.
Vi kan ju spekulera om olika möjligheter men jag tycker det är intressant att veta om någon varit med om att de antingen som köpare eller säljare verkligen blivit hjälpta av att ha använt Blocket. Eller någon annan liknande tjänst.

Att man använt Blocketpaket och att det gått bra är ju ett svar utan värde. Det beror ju troligast på att både köpare och säljare är ärliga. Vilket de allra flesta är måste tilläggas.
Det beror nog inte på att någon part "tvingats" till att vara ärlig bara för att paketet går genom extratjänsten blocketpaketet.

Som säljare kräver jag att köparen betalar i förskott. Vill man inte det är det bättre att avstå.
Som köpare spelar jag enligt samma regler. Ska jag vara konsekvent så måste jag också våga betala hela beloppet i förskott.

Det har faktiskt hänt att folk har frågat om de kan betala hälften först och sedan resten sedan de fått varorna! Den har jag inte gått på men det finns säkert dom som gör det...
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Finns det någon här som blivit hjälpt av Blocketpaketet när man fått en tvist om ett "tegelstenspaket"?
Någon har berättat om att de blivit lurade och att Blocket inte gjort något alls.
Vi kan ju spekulera om olika möjligheter men jag tycker det är intressant att veta om någon varit med om att de antingen som köpare eller säljare verkligen blivit hjälpta av att ha använt Blocket. l
Misstänkta brott polisanmäls. Antar att Schenker fryser in pengarna tills utredningen är färdig. För de släpper inte pengarna ifall någon av parterna är oeniga.
Så jag tror inte blocket medlar utan man får lösa tvisten privat eller i rätten.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Det är ju därför jag hela tiden påpekar bevisföring och dokumentation om man nu är så paranoid och inte gjort sin hemläxa.

/Stefan
Min poäng är att det inte räcker med en videosnutt för att tekniskt räcka som bevis och det räcker inte med att ha bättre bevis än andra parten om du ska driva en tvist.

Att filma en paketpackning är inte 100% säkert bevis om det finns en chans att paketet kan öppnas efterråt.

Är man så paranoid ska man nog inte köpa och sälja saker på internet för sinnesfriden.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Min poäng är att det inte räcker med en videosnutt för att tekniskt räcka som bevis och det räcker inte med att ha bättre bevis än andra parten om du ska driva en tvist.

Att filma en paketpackning är inte 100% säkert bevis om det finns en chans att paketet kan öppnas efterråt.

.
Är ingen jurist så jag kan inte säga vad som är tillräckliga bevis. Men filma innehållet innan man tejpat den och lämnar in den hos ombud som registerar den ihop med minst ett vittne och en övervakningskamera känns för mig tryggt. Sen vad som händer med paketet efter man lämnat byggnaden är Schenkers ansvar fram tills mottagaren kvitterar ut paketet.
Så om det är ord mot ord så är det alltid den som är mest trovärdig som har övertaget. Det kan man alltså kolla upp både vad man för belägg för sina påstående och historiken om personerna som är iblandade.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Misstänkta brott polisanmäls. Antar att Schenker fryser in pengarna tills utredningen är färdig. För de släpper inte pengarna ifall någon av parterna är oeniga.
Så jag tror inte blocket medlar utan man får lösa tvisten privat eller i rätten.

/Stefan
Ditt svar är ju en illustration av problemet.
Som säljare vad har jag fått ut av detta? Pengarna är låsta och köparen har fått sitt gods.
Köparen är nöjd och jag får inget alls.

Som säljare kommer jag aldrig att sälja något utan förskottsbetalning. Enda undantaget är om jag känner personen sedan tidigare. Och det har hänt.
 
ANNONS