Annons

Fotobok vilken leverantör?

Produkter
(logga in för att koppla)

--Micke--

Aktiv medlem
Om texten i fotobok

Sökte i trådarna angående fotobok och har nyligen bekantat mig med Lightrooms funktion samt att man där kan skicka direkt till Blurb. Av det jag läst i trådarna blir resultatet också bra och man tydligen viss rabatt då det kommer från Lightroom. Har inte hunnit kolla prisbilden mot andra konkurrenter men en spontan fråga som jag inte ser avhandlad i någon tråd handlar om den text man förser boksidorna med.

Eftersom det är utländsk leverantör får jag onda aningar gällande svenska åäö-tecknen. Någon som fått levererat från Blurb och kan intyga att alla tecken blir rätt per automatik?

Hälsar
Micke
 

robert nordin

Aktiv medlem
Kollade priserna lite snabbt, ska man ha en lite större bok (28x28) kostar den typ 50% mer än motsvarande från blurb (30x30 cm). Det var inte konkurrenskraftigt.
Förvisso är Saalboken dyrare, men dels är bildkvaliteten vassare samt att Saal är layflat, dvs ingen mittskarv.
Jag har använt mig av bägge. Blurb har fördelen av att dels stöds indesign samt att det finns mycket hjälp att hämta på dess hemsida. En del, som bläddrar i mina böcker brukar irritera sig på saals tjocka sidor.

Jag har även att använt cewe några gånger, men då måste iaf jag använda deras jobbiga program.
Plus i kanten för möjligheten att använda kartor. Böckernas finish är dock inte något vidare i mitt tycke.
Ett annat plus är att man kan hämta böckerna hos japan photos butiker, om man använt dem som ÅF.

Det jag retar mig på hos blurb är att de tar betalt för pdfen, som man dels kan spara själv helt gratis, samt bilderna inte ligger i rätt ordning. Dock brukar bilderna ligga rätt i den beställda boken.

Saal och cewe är vad fotoboksbranschen kallar framkallade, medan bl a burb är digitaltryck.

Andra fördelar med blurb är att man kan välja om man vill ha skyddsomslag eller ej samt det finns möjlighet att sälja sina alster via deras site om man vill.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det jag retar mig på hos blurb är att de tar betalt för pdfen, som man dels kan spara själv helt gratis, samt bilderna inte ligger i rätt ordning. Dock brukar bilderna ligga rätt i den beställda boken.
Fattade inte det riktigt.
Tar de betalt för att du laddar upp en pdf eller för publisera eller ngt annat?
Bilderna i fel ordning? Hur menar du?
 

micke80

Aktiv medlem
+1 på fotobok.com!
Böckerna håller professionell kvalitet och samma företag är även en av sveriges absolut första och största leverantörer av fotoböcker till yrkesfotografer och har därigenom ett grymt kunnande och bra service.

Rekommenderas alla dagar!

/Micke
www.fotograf-hudiksvall.se
 

robert nordin

Aktiv medlem
Fattade inte det riktigt.
Tar de betalt för att du laddar upp en pdf eller för publisera eller ngt annat?
Bilderna i fel ordning? Hur menar du?

sorry var nog lite otydlig.

När man skapat sin fotobok i indesign, dvs blurbs insticksmodul, visas en pdf-preview, som en möjlighet för en sista kontroll. Denna pdf-fil kan man få köpa för typ USD 5. Man kan spara ned den i samband med previewen. , åtminstone kunde man det när jag testade.

Bilderna i pdf:en har varit förskjutna 1 sida, när jag tittat nämnda pdf och detta tar blurb betalt för.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ah förstår! Den blädderbara pdfen.
Fast förskjutningen, är inte det pga omslaget? Kommer inte ihåg så noga.
 

djungel

Aktiv medlem
Som TS får jag säga att jag valde Crimson och kan inte hitta något att anmärka på. Omöjligt att veta om någon annan är bättre om man inte lägger dessa sida vid sida och jämför.
 

--Micke--

Aktiv medlem
...och texten?

Skulle vara mycket tacksam om någon kunde lugna mig angående frågan ovan. Klarar t.ex. Blurb att ta emot manus med svenska tecken?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Maila Blurb o fråga. Deras mailsupport är ypperlig. Men du måste nog veta vilket program du kommer att producera boken i.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Jag har beställt några böcker från Blurb, och det har funkat bra med svenska tecken. Vad jag förstår är något annat inte möjligt heller, man gör ju färdiga sidor i till exempel Blurbs eget program, eller LR alternativt InDesign. Då arbetar man ju med den teckenuppsättning man har inställd i datorn, och sedan skickar man alltihop som PDF till Blurb. Alltså som bild, både texten och bilden. Så det är inga problem.
 

Mansor

Medlem
Gammal tråd men jag testar ändå! Börja bli hög tid att beställa några fotoböcker, är det fortfarande Blurb, Myfujifilm samt Crimson som gäller? Letar efter en lista men de flesta tester är flera år gamla..
 

--Micke--

Aktiv medlem
Själv har jag främst använt mig av Blurb, men även CEWE, dock inte budgetalternativen. Jag har varit nöjd med dessa.
Har är det med leveranstiden från Blurb? Och det är väl fortfarande så att kopplingen till LR finns? En stor fördel är ju att man i så fall kan hantera hela urvalet grån LR och slipper göra en massa mellanexporter för att få in dem i annan levernatörs moduler,
 

FiCa1

Aktiv medlem
Crimson / Blurb

Jag har beställt en STOR bok från Crimson och två i mindre. Största kvadratformatet, 200 sidor, dom mindre 60–100 sidor, alla med högsta papperskvalitet, och hårda pärmar med skyddsomslag. MYCKET bra kvalitet rakt igenom. Foton (färg & s/v blandat) återgavs exakt så som jag ville ha dom. Snabb leverans är ett plus. Designprogrammet är enkelt, men funkar bra för okomplicerade layouter. Begränsade textfunktioner. Jag beställde 10 ex + förvaringsbox med magnetlås = 1850.- / bok (STORA boken). En nackdel (som jag upptäckte för sent) var att boken "försvann" efter ett tag, så några ytterligare ex kan jag inte beställa, tyvärr.

Jag har beställt fyra böcker från Blurb. Tre med tryck på högsta papperskvalitet och en på billigaste fotobokspapper. Tre med enbart s/v-bilder och en med färg & s/v blandat. Billigaste fotobokspappret rekommenderar jag egentligen inte, men för just min produkt funkade det ok. Övriga böcker mycket bra kvalitet. En fördel med Blurb är möjligehten att arbeta med deras färdiga mallar i InDesign, något som jag har gjort. Man kan alltså skapa hur komplicerade layouter man vill. Konvertering till PDF går problemfritt, liksom uppladdning och beställning. Har ALLTID fått mina beställningar levererade flera dagar tidigare än den garanterade leveranstiden. Min första beställning av två bokex (2010) var emellertid felaktig. Sidor lossnade så fort böckerna öppnades. Inte så kul. Kontaktade Blurb via mejl och fick svar inom ett halvt dygn. Man beklagade det inträffade och bad mig skicka några bilder på felet. Fotade och skickade tillbaka. Inom ett dygn hade jag svar från Blurb som bad mig göra ytterligare en beställning och då "betala" med en bifogad kod. Gjorde så, och inom en vecka fick jag två felfria exemplar levererade. Snyggt jobbat, tycker jag.

Jag kan alltså rekommendera båda dessa företag. Övriga har jag ingen som helst erfarenhet av.

/ mvh, Fica1
https://www.sawantphotography.com/

PS. Du kan kolla på förhandsvisning av mina Blurb-böcker på http://www.blurb.com/search/site_search?search=finn+calander
 

--Micke--

Aktiv medlem
Jag kan alltså rekommendera båda dessa företag. Övriga har jag ingen som helst erfarenhet av.
Tusen tack Finn. Föredömlig sammanfattning som ger perfekt vägledning. Kan ju InDesign och visste inte om den kopplingen. Intressant. Kvaliteten är avgörande. I det fallet är de likvärdiga som jag tolkar det. Du har sparat lite tid för undertecknad.

PS. Har tittat lite på dina böcker. Inspirerande.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Tusen tack Finn. Föredömlig sammanfattning som ger perfekt vägledning. Kan ju InDesign och visste inte om den kopplingen. Intressant. Kvaliteten är avgörande. I det fallet är de likvärdiga som jag tolkar det. Du har sparat lite tid för undertecknad.

PS. Har tittat lite på dina böcker. Inspirerande.
Hoppas du blir nöjd. InDesign-mallarna och uppladdningsfunktionen laddar du ner från Blurb.Som lägger sig som en plug-in i InDesign.

/ mvh FiCa1
 

Bilagor

ANNONS