Annons

TV-skärm för bildbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)

Merlin

Aktiv medlem
QLED, OLED, 4k.... jag har rätt kass koll på vad det innebär. Men min fråga är, finns det någon led-tv idag som fixar att sitta och bildbehandla med? :)
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
QLED, OLED, 4k.... jag har rätt kass koll på vad det innebär. Men min fråga är, finns det någon led-tv idag som fixar att sitta och bildbehandla med? :)
Alla 4K TV jag sett saknar display-port men det har du på en monitor.
Med HDMI brukar det betyda max 4K/30 Hz. Med display-port går det fortare.
Datorns grafikkort måste då även ha display-port. Men det klarar många från Nvidia och AMD.
 

lonian

Aktiv medlem
När det gäller qled så kan du få mer ljus medan oled får bättre svärta.
Kollade själv på qled vs Oled inför ett tv köp. Tycker mer om hur Samsung får en platt baksida för montering på vägg och en smidig box för inkoppling av sladdar. Men jag hade inte valt tv för att redigera bilder på.

Nu har ju 6k skärmar börjat komma men de kräver dubbla displayports kablar så gäller att ha ett fint grafikkort.
 

Umi71

Aktiv medlem
Motsvarar dom IPS eller liknande så det inte är en TN skräp panel typ i TV'n. samt sen är frågan hur bra färg återgivningen är på en TV om man kan få den att visa exakta färger som motsvarar vad det ska vara.
 

pechblande

Aktiv medlem
Alla 4K TV jag sett saknar display-port men det har du på en monitor.
Med HDMI brukar det betyda max 4K/30 Hz. Med display-port går det fortare.
Finns väl knappast någon 4k-TV som har sämre än HDMI 2.0, vilket medger 4k@60Hz så det är inget vidare argument. (jo 24 av 454 4k-TV på prisjakt hade visst det, men det känns ändå ytterst maginellt...)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vil man redigera bilder seriöst skall man ha en skärm som klarar nära aRGB och den skall gå att kalibrera till att visa vad som kommer ut u en printer.
Nu har jag stora dataskärmar för detta och jag är skeptisk till om en TV går att få till så den verkligen når den nivå som krävs.
En dataskärm skall gå att kalibrera/profilera till delta 2000 runt 1 för att anses bra.
Sett att media mark nu erbjuder att profilera TV-skärmar för 1 000 kr.

Nu sitter jag med en 27 tums och en 30 tums skärm på en meters avstånd. iMacen med 6k upplösning.
Har svårt att se att en stor TV på 3 meters avstånd skulle vara bättre.

Till någon överbevisar mig tror jag inte en TV håller för seriös bildbehandling.
 

lonian

Aktiv medlem
Nu sitter jag med en 27 tums och en 30 tums skärm på en meters avstånd. iMacen med 6k upplösning.
Har svårt att se att en stor TV på 3 meters avstånd skulle vara bättre.

Till någon överbevisar mig tror jag inte en TV håller för seriös bildbehandling.
Hur upplever du 6k mot 4k? Är det noterbart skillnad i vardagligt datoranvändande eller enbart när man glottar på bilder och detaljer?

Har idag en benq 32 på 2560x1440 60hz men funderar på en benq 32 med 4k eller mer.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hur upplever du 6k mot 4k? Är det noterbart skillnad i vardagligt datoranvändande eller enbart när man glottar på bilder och detaljer?

Har idag en benq 32 på 2560x1440 60hz men funderar på en benq 32 med 4k eller mer.
Det är ingen större skillnad. Förutom när du skall zooma in 100% så händer det inte så mycket.
 

stefohl

Aktiv medlem
Hur upplever du 6k mot 4k? Är det noterbart skillnad i vardagligt datoranvändande eller enbart när man glottar på bilder och detaljer?

Har idag en benq 32 på 2560x1440 60hz men funderar på en benq 32 med 4k eller mer.
Du ska ha rätt stora skärmar för att du ska lägga märke till någon skillnad mellan 4K och 6K. Finns andra parametrar som är betydligt viktigare.

https://www.facebook.com/notes/projektor-utbildning-ab/stirra-dig-inte-blind-på-siffrorna/636855139757793/
 
ANNONS