Annons

Tisdagsbilden #12

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Tisdagsbilden uppmuntrar till att titta och prata om bilder, men framför allt att regelbundet gå ut och fotografera.

Reglerna är enkla:

1. Publicera en bild tagen den senaste veckan och numrera den

2. Berätta gärna kortfattat om din bild. Var, när, varför? Kamera, objektiv, bländare, slutartid och ISO

3. På torsdag, på min signal, slutar vi publicera bilder och nu är det dags för kommentarer.

4. På söndag får alla som vill välja sina favoriter och sedan korar jag veckans vinnare

Har du haft en stressig vecka så är det ok med en lite äldre bild, men andan bör vara relativt nytagna bilder.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Går ut med första bidraget denna vecka också då:)

Besviken.jpg

#1 Besviken.

Historien bakom denna bild var att jag ofta följer med min dotter på olika Thailändska tillställningar eftersom hon dansar traditionell Thaidans på speciella dagar. Den här gången som andra gånger då dom ofta har något slags event så har dom även något slags "skönhetstävlingar" för de dansande men också för andra som ställer upp i detta. Det är en tradition i Thailand och do ser dom här sakerna på andra sätt än oss svenskar.
Själv får jag alltid en klump i magen när jag ser dom små eller stora stå där och ska få rosor för att samla poäng och bli bedömda. Dom ser ofta glada ut, men jag har sett tillräckligt för att se sprickan i fasaden ibland iaf för vissa av deltagarna som jag antar ställer upp för att blidka sina föräldrar och släktingar.
Den här gången fick jag en glimt av den sprickan då den här lilla tjejen som var otroligt söt precis som de andra och vackert uppklädda inte vann och några av de andra fick fler rosor.
Man kunde se besvikelsen i hennes ansikte och i hela hennes hållning för ett kort ögonblick. jag tog några snabba bilder och fastnade frö denna där man också som kontrast kan se det nästan maniska leendet hos utroparen med mikrofonen uppe i vänster hörnet över flickan.

Fuji X-T3, 90mm f2,0 och 1/1250 ISO160

/martin.
 

gamleJ

Aktiv medlem
#2 Black and White

Canon 5dsr Canon 70-200 4l is ii 70mm f4 125/s

Detta känns nästan lite skräckbetonat efter en bild på en söt flicka men hoppas ni klarar kontrasten;)

Efter 12 veckor börjar det bli svårt att hitta något att fota, men så kom jag på att jag tidigare funderat kring just denna ljussättning och undrat om det kan bli snyggt, kul eller åtminstone lite ovanligt. Har en svag aning om att jag sett något liknande tidigare. Fast tror inte det var ett porträtt på någon människa utan snarare på några produkter. Vet ni något exempel som påminner så länka gärna om det går.
 

Bilagor

FiCa1

Aktiv medlem
Tisdagsbilden #12: Bild #3 The Dead Tree

#3 The Dead Tree
Leica M Monochrom CCD + Summicron 35:2.0 asph.
f : 10, 1/500s, ISO 320.
2019/05/07

Gick runt i ett industriområde i Uppsala idag på morgonen , och hittade detta döda träd intill ett upplag med sand och liknade material.

/ FiCa1

PS. Bilden blir mörkare i tråden.
 

Bilagor

Hrafne

Aktiv medlem
#4 - Hound of Tindalos

Här kommer mitt bidrag för veckan. Ett annat perspektiv på ett av Uppsalas tydligaste byggnadsverk.

Canon EOS 5D mk II med Canon EF 50mm f/1,2L USM.
F/5 med 1/125 exponeringstid med IOS-100.
 

Bilagor

janc

Aktiv medlem
#5 Ny cykel

Svårt med tid just nu men här är ett bidrag till Tisdagsbilden #12
Ett snapshot för att försöka fånga entusiasmen hos den den som just fått en ny cykel

Kamera: Fuji X-Pro 2
Objektiv XF23 mm f2
Exponering 1/800 sek vid f5,6
 

Bilagor

pdahlen

Aktiv medlem
#6 Färsk fisk

Tog denna vid vägen mellan Helsingör och Hilleröd på Själland i söndags. Har även bilder utan bil i bakgrunden, men valde denna för att visa samspel mellan oss och naturen. Samt få in lite färg i tävlingen :). Det är en fiskgjuse ifall någon undrar eller kanske bättre Fiskeørn eftersom den är dansk

D500 Nikon 200-500, ISO800 f/6,3 1/2000
 

Bilagor

gamleJ

Aktiv medlem
#1 Du efterbehandlar snyggt, flickan är söt i fin klänning och kontexten är intressant. Jag skulle möjligen önska att du använt ett steg mindre bländare så bakgrunden kommit fram något mer.

#2 Egen

#3 Tycker om både kompositionen och gråskalorna. Känns som att trädet får ligga där på fula sidan men att det inte är välkommet på den fina sidan med vita huset. Här får du i mitt tycke fram både det sköna och det tråkiga hos motivet vilket skapar intresse.

#4 Bra motivval med mycket potential. Tycker dock ljuset är lite platt. Tycker också du kunnat skippa första nedre delen och lilla himmelsbiten längst upp men det är ju jag det :). Låter mer negativt än positivt fast bilden är helt ok. Det är känslan av att det finns så mycket mer att plocka ut som påverkar. Jag hoppas verkligen du går tillbaka och gör lite nya tester. Gärna i lite kvällssol.

#5 Nöjd och koncentrerad på sin cykel på en gata med Bullerby känsla. Kompositionen är bra och den kvadratiska formen fungerar här. Mysig.

#6 Bra att du lyckades fånga ögonblicket.
 

pdahlen

Aktiv medlem
#1, berättelsen till bilden gav mig mer än själva bilden. Bilden är annars helt OK, på en vacker flicka, men inte med det där extra

#2, spännande idé och det blev riktigt bra.

#3, denna säger mig tyvärr ingenting

#4, gillar bilden men hade beskurit den så enbart fasaden är med, men tagen i en bra vinkel

#5, gillar själva kompositionen och kvadratiska formatet fungerar, kom att tänka på mina första instamaticbilder

#6, min
 

Hrafne

Aktiv medlem
Här kommer lite kommentarer för veckan.

#1: Jag fastnar inte för bilden. Jag skulle vilja ha med hela huvudet på flickan så det inte blir beskuret som nu. Historien gör lite för att göra bilden intressantare men jag tycker det behövs mer för att jag ska fastna i bilden.

#2: Jag har inte testat på så mycket porträtt själv så jag vet inte riktigt vad man ska titta efter. Jag tycker det ser ut som ett bra porträtt men tycker ljussättningen gör den högra sidan lite för mörk.

#3: Spännande bild med många bildelement som lyfter bilden. Jag tycker den känns lite i mörkaste laget men som du skriver så blir bilden lite mörkare i tråden. Jag skulle ha velat se hur bilden hade blivit ifall du tagit några steg längre bak så du hade fått med lite mer av omgivningen runt omkring trädet. Jag gillar känslan i bilden.

#4: Min egen. Jag funderade på om jag skulle ha med himlen eller inte och valde att ta med den. Visste inte riktigt vart jag skulle beskära den och gillade det vita i överkanten.

#5: Snygg bild som fångar känslan i en vardagssituation perfekt. Bra positionering i bilden som ger en känsla av fart och närhet. Bra djup i bilden som man leds in i med husets fasad.

#6: Läcker bild. Riktigt häftigt att se hur fiskgjusen kniper om sitt byte. Jag tycker det var ett bra val att välja bakgrunden med bilen. Färgerna tycker jag höjer bilden, speciellt efter den här veckans gråskalor.
 

janc

Aktiv medlem
Några snabba kommentarer i sista stund…

#1 Besviken

Ser en allvarlig / fundersam flicka vars uttryck kontrasterar mot personen bakom. Som den är beskuren (och delvis även p.g.a. skärpedjupet) är det klart vem av personerna som är huvudmotiv.
För mig förmedlar bilden att flickan är väldigt allvarlig trots uttrycket hos personer bakom. Inte nödvändigtvis ledsen dock. Utan personen bakom hade bilden absolut inte berättat lika mycket.

#2 Black and White

Ljussättning och porträtt är inte min starka sida så jag avstår från kommentar

#3 The Dead Tree

Förmedlar känslan av "skräpmiljö" och trädet förhöjer den. Möjligen tycker jag det vita huset i bakgrunden spelar för stor roll i och med att den innehåller det som verkligen har kontrast / "vithet" (skulle hellre sett mer kontrast i huvudmotiven) men med tanke på forumets begränsningar så...

#4 Hounds of Tindalos

Man kan ha olika synpunkter vad gäller denna byggnads förtjänster i stadsmiljön men fasaden är "bildmässig". Möjligen skulle den tjäna på att beskäras i överkant. Sedna tror jag det finns situationer där ljuset gör fasaden (än) mer bildmässig.

#6 Färsk fisk

Väl fångat ögonblick
 

gamleJ

Aktiv medlem
Här kommer lite kommentarer för veckan.

#1: Jag fastnar inte för bilden. Jag skulle vilja ha med hela huvudet på flickan så det inte blir beskuret som nu. Historien gör lite för att göra bilden intressantare men jag tycker det behövs mer för att jag ska fastna i bilden.

#2: Jag har inte testat på så mycket porträtt själv så jag vet inte riktigt vad man ska titta efter. Jag tycker det ser ut som ett bra porträtt men tycker ljussättningen gör den högra sidan lite för mörk.

#3: Spännande bild med många bildelement som lyfter bilden. Jag tycker den känns lite i mörkaste laget men som du skriver så blir bilden lite mörkare i tråden. Jag skulle ha velat se hur bilden hade blivit ifall du tagit några steg längre bak så du hade fått med lite mer av omgivningen runt omkring trädet. Jag gillar känslan i bilden.

#4: Min egen. Jag funderade på om jag skulle ha med himlen eller inte och valde att ta med den. Visste inte riktigt vart jag skulle beskära den och gillade det vita i överkanten.

#5: Snygg bild som fångar känslan i en vardagssituation perfekt. Bra positionering i bilden som ger en känsla av fart och närhet. Bra djup i bilden som man leds in i med husets fasad.

#6: Läcker bild. Riktigt häftigt att se hur fiskgjusen kniper om sitt byte. Jag tycker det var ett bra val att välja bakgrunden med bilen. Färgerna tycker jag höjer bilden, speciellt efter den här veckans gråskalor.
Tanken är ju just att få ljus mot svart och svart mot vitt. Den mörka delen av ansiktet ska vara så mörk som möjligt utan att detaljer i ansiktet försvinner. Är skuggsidan för ljus försvinner själva poängen.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Lite kommentarer OCH de/den jag gillar bäst.

#1 Egen,
En snabb reflektion efter kommentarerna:) Utsnittet är precis så som jag ville ha det, ville ha en tight beskärning där jag är på samma nivå som flickan, runt om fanns för mycket annat som jag tyckte tog bort från känslan runt flickan och hennes intima uttryck. Hade varit fantastiskt med flera glada flickor runt om i perfekt formation runt om för att förstärka den besvikna flickans uttryck. Men hade några sekunder på mig och då blir det här det bästa, blev nöjd med att också få in kvinnans "maniska leende " över som jag tyckte också räckte för att få till någon kontrast till flickans besvikelse.
Men väldigt kul med alla kommentarerna, man får fundera och tänka över om man kunde ha gjort något annorlunda, och också kul att vi alla tänker så olika!

#2 Kul porträtt med stark kontrast. Skulle flesta ha skurit bort texten som jag inte tycker tillför något annat en fin bild på en glad snubbe :)

#3 Gillar stämningen i bilden, det dystra runt om kompletterar det döda trädet.

#4 Alltid kul med mönster och arkitektur i olika vinklar. Inte alltid så spännande, men gillar ändå tanken och att du valt en annorlunda vinkel, också kanske roligare om man är därifrån då man ytterligare kan uppskatta detaljen från ett känt byggnadsverk.

#5 Cykeln. Tidlös skön ögonblicksbild på cyklisten. En fin dokumentär bild. Kanske stolpen längst bak är lite överflödig och lite för nära kant, annars inget speciellt att säga.

#6 Feske bilden, Bra fångat! Kanske lite "rörig " bakgrund och ibland önskar man något som är omöjligt att få då ögonblicket är det viktigaste.


Gillar Fesken #6 och det döende trädet bäst #3

Men röstar för fesken! #6.

Tack för den här veckan!
/Martin.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
#1 - Besvikelsen. Starkt porträtt som berättar en historia med starka känslor (som står på egna ben utan din förklaring!). Kompositionen saknar samspel mellan flickan och övriga element i bilden. Mannen bakom och blomsterkvasten distraherar

#2 - Lite Yin&Yang mellan bakgrunden och belysningen. Ett bra och enkelt porträtt med ett avspänt uttryck. Min personliga preferens i porträtt är att ljuset faller in i båda ögonen, men nu var kanske iden att ena ögat skulle vara i skuggan

#3 - Trädet saknar separation med bakgrunden, vilket gör att det saknas ett tydligt motiv och en tydlig ide med bilden

#4 - Hounds of Tindalos - Det finns massor av spännande element i byggnadens arkitektur och jag tror att du har mycket mer att hämta om du jobbar lite med motivet. Lägg 15-30 min och försök utveckla motivet

#5 - Ny cykel - Bra berättat om känslan av att få en ny cykel på våren, något de flesta av oss kan identifierara oss med. Jag tycker det är synd att du beskurit framhjulet

#6 - Färsk fisk - Dramatisk bild, men jag köper inte riktigt din poäng du försöker sälja om konstrast mellan människa och natur. Kompositionen känns mest rörig med den gula bärgaren i bakgrunden
 
ANNONS