Annons

Köpråd på Fotosidan Köp&Sälj

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Startar denna tråden för att varna för skumma annonser på Fotosidan Köp&Sälj. Använd tråden med varsamhet och tänk på att inte peka ut oskyldiga.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har blivit lurad en gång av en som var spelberoende. Fast det var länge sedan. I stutändan fick jag honom att betala tillbaka.
Mitt råd är att aldrig betala något i förskott. Det är för ensidigt till fördel för någon som vill lura dig.De som vill sälja prylar med de villkoren måste alltid misstros.

Så varför David går du ut och varnar just nu? .Att det förekommer skumma typer också på fotosidan är ju inget nytt.
Kan du ge oss lite mer information?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ingen speciella anledning. Bara för att sätta lite struktur.
Har ni någonsin funderat på att koppla era annonser till mer säkra metoder.
Det finns ju sådana som är bättre. Det finns ju sådana som är mer säkra både för säljare och köpare.
Speciellt när man inte kan träffas på grund av avståndet.
Jag har väl mest sålt och inte på länge köpt något.
Fast mina erfarenhet är att de som köpt något eller som jag köpt mest skett lokalt.
Jag tror att ni kan hitta bättre lösningar där både köpare kan känna sig säkrare-
 

martinot

Aktiv medlem
Dessutom så saknar den betygssystem som är viktigt (se tex. på stora som Tradera och eBay, men även många små "hobbysajter" har det). En sak som borde vara extrem billigt och lätt att få på plats.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Dessutom så saknar den betygssystem som är viktigt (se tex. på stora som Tradera och eBay, men även många små "hobbysajter" har det). En sak som borde vara extrem billigt och lätt att få på plats.
Varför skulle det vara extremt billigt? :) Det är ju vilket kodprojekt som helst. Vi har prioriterat annat och vi har också sett att de som verkligen vill blåsa folk överlistar de där systemen.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Har ni någonsin funderat på att koppla era annonser till mer säkra metoder.
Det finns ju sådana som är bättre. Det finns ju sådana som är mer säkra både för säljare och köpare.
Speciellt när man inte kan träffas på grund av avståndet.
Jag har väl mest sålt och inte på länge köpt något.
Fast mina erfarenhet är att de som köpt något eller som jag köpt mest skett lokalt.
Jag tror att ni kan hitta bättre lösningar där både köpare kan känna sig säkrare-
Vi tycker Swish är en bra metod. Men framförallt ses. Det senaste vi kikat på är https://swiftcourt.com/en. Det skulle innebära en viss kostnad för köparen/säljaren men det skall skapa mer säkerhet.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Det tog hela sju timmar och 9 minuter innan tråden spårade ur och då med det första svaret. Imponerande!

Eftersom tråden inte kom att varna för skummisar på FS så dristar jag mig till att svara på påståendet att ebays betygssystem skulle vara något att förlita sig på.
Efter personlig erfarenhet anser jag att så inte är fallet.

För ett par år sedan köpte jag en NAS från en privatperson i UK på engelska ebay. Han hade satt ut ett fast pris och en fraktkostnad till Sverige. Jag köpte varan och betalade via PayPal. Efter någon dag fick jag bekräftelse på att varan var på väg och ett kollinummer. Jag kunde då se att varan lämnats in och transporterats ett par steg.

Plötsligt fick jag ett meddelande från säljaren som beklagade sig över att frakten kostade mer än han skrivit och tagit betalt för och ville nu har mer betalt. Jag vägrade detta med hänvisning till att det var säljaren som själv satt pris på varan och transporten och jag hade betalt detta pris. Han drog då tillbaka försäljningen, lyckades på något sått stoppa frakten och returnerade betalningen. Jag skrev då ett negativt omdöme om säljaren med beskrivning av vad som hänt samt öppnade upp ett ärende hos ebay.

Ärendet lades ner och omdömet försvann från säljarens betygsstatistik. Så mycket för detta betygssystem!

Men viss vore det bra med något sorts betygssystem här på FS om det inte manipulerades. Själv brukar jag redigera mina annonser när jag sålt något från att ha en rubrik som börjar med "Säljes:" till "Såld" och låta annonsen vara kvar till tidsgränsen uppnåtts och den raderas. Min förhoppning är att detta i viss mån kan visa på min ärlighet för de som funderar på någon annan av mina annonser i de fall där jag har flera. Skulle jag ha försökt bluffa tror jag det underlättar om den lurade köparen kan se annonsen och hänvisa till denna vid klagomål och varningar till andra medlemmar här. Ingen bra metod men kanske bättre än inget är min tanke.
 

martinot

Aktiv medlem
Varför skulle det vara extremt billigt? :) Det är ju vilket kodprojekt som helst. Vi har prioriterat annat och vi har också sett att de som verkligen vill blåsa folk överlistar de där systemen.
Jämfört med att integrera ID-system, finanslösningar, och andra liknande saker så är det trivialt enkelt att bygga en simpel funktion och låta köparen klicka i 1-5 stjärnor (som bara visas lokalt på sidan).
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Man kan använda Blocket och blocketpaketet.
Om köparen inte vill betala i förskott så sätter man in en annons på Blocket och använder blocketpaketet.
Säljaren kan t.ex annonsera både på Blocket och här på FS samtidigt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Startar denna tråden för att varna för skumma annonser på Fotosidan Köp&Sälj. Använd tråden med varsamhet och tänk på att inte peka ut oskyldiga.
Det finns en bra tråd för detta som heter något i stil med: ”Bedragare på Blocket ...”
Där varnas för aktuella fall, och samtidigt är tråden lärorik genom att flertalet metoder för bedrägerier diskuteras.
 

joakim d

Aktiv medlem
Man kan ju sätta ett betyg på sig själv genom att ha varit medlem ett tag, lagt lite energi på sin hemsida (bilder) och/eller deltagit en del i forumdiskussioner och/eller varit aktiv i någon bildgrupp. Naturligtvis kan man då även bedöma andra presumtiva köpare eller säljare på samma sätt.

Detta är en långtifrån perfekt metod men inte med fler brister än ett betygsättningssystem och det finns ju redan.
 

PMD

Aktiv medlem
Jämfört med att integrera ID-system, finanslösningar, och andra liknande saker så är det trivialt enkelt att bygga en simpel funktion och låta köparen klicka i 1-5 stjärnor (som bara visas lokalt på sidan).
OK, åtar du dig att införa denna funktion till ett lågt fast pris? :)
 

PMD

Aktiv medlem
Ett enstaka fall där en resultatet av en tvist på Ebay inte utföll till köparens belåtenhet säger inte så jättemycket om omdömessystem i allmänhet. Köparen fick dessutom, trots besvikelsen, tillbaka pengarna så något lureri som passerade omdömessystemet var det ju inte frågan om.

Jag kan bidra med min erfarenhet av Tradera. Jag har köpt flera hundra grejer där och brukar vara noga med att titta på omdömesstatistiken innan jag bjuder på en auktion. Om omdömesstatistiken för säljaren är lite skakig så avstår jag.

Det har hänt att jag har varit slarvig med att kolla detaljer med säljare och därför inte riktigt fått vad jag har trott att jag skulle få (vilket förstås var mitt eget fel). Det handlar om en handfull gånger.

En enda gång har en vara inte motsvarat beskrivningen i annonsen, och processen om den pågår. Om inte säljaren tar tillbaka den här grejen så ger jag negativt omdöme, vilket jag aldrig har behövt göra förut under de cirka 8 år jag har handlat av folk på Tradera.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Ett enstaka fall där en resultatet av en tvist på Ebay inte utföll till köparens belåtenhet säger inte så jättemycket om omdömessystem i allmänhet. Köparen fick dessutom, trots besvikelsen, tillbaka pengarna så något lureri som passerade omdömessystemet var det ju inte frågan om.

Jag kan bidra med min erfarenhet av Tradera. Jag har köpt flera hundra grejer där och brukar vara noga med att titta på omdömesstatistiken innan jag bjuder på en auktion. Om omdömesstatistiken för säljaren är lite skakig så avstår jag.

Det har hänt att jag har varit slarvig med att kolla detaljer med säljare och därför inte riktigt fått vad jag har trott att jag skulle få (vilket förstås var mitt eget fel). Det handlar om en handfull gånger.

En enda gång har en vara inte motsvarat beskrivningen i annonsen, och processen om den pågår. Om inte säljaren tar tillbaka den här grejen så ger jag negativt omdöme, vilket jag aldrig har behövt göra förut under de cirka 8 år jag har handlat av folk på Tradera.
-------------
Tvärt om tycker jag att det pekar på en stor osäkerhet i betygssystemet på ebay. Jag har varit medlem där sedan 2003 och har fått 326 omdömen. Uppskattningsvis skulle det motsvara minst 500 transaktioner eftersom de allra flesta säljarna inte skriver något omdöme om mig som köpare medan i stort sett alla som köpt av mig betygsatt mig som säljare. Att en säljare kan låta radera ett negativt omdöme anser jag vara betydligt allvarligare än om det gällt en köpare. En köpare kan ju inte göra så mycket mer än beställa och betala medan säljaren skall beskriva en vara, sätta ett pris på varan och frakten samt packa och få iväg varan i rimlig tid. Att avbryta en pågående leverans tycker jag är minst sagt anmärkningsvärt, speciellt om det beror på säljarens egna misstag över fraktkostnaden, ett misstag som jag tycker var tveksamt. Frakten var visserligen låg men inte extremt låg jämfört med andra varor jag köpt från UK. Med det påslag som säljaren ville ha i efterhand för att inte avbryta affären hade det däremot blivit väldigt hög fraktkostnad.

Nej, jag tar efter det alla omdömen på ebay med en stor nypa salt. Men det är ju upp till var och en att bedöma vad bedömningarna är värda och om det kan finnas icke redovisade omdömen.
 

PMD

Aktiv medlem
I 2 promille av dina transaktioner på Ebay har alltså omdömessystemet fallerat för dig. Det är väl ändå ett ganska gott betyg?
 

erdeljan

Aktiv medlem
...Mitt råd är att aldrig betala något i förskott...
Menar du på att du övertalar säljaren att denna skall skicka varor till dig dig som du sedan betalar?
Klart betalar jag i förskott, likaså vill jag att folk gör det om dem vill köpa av mig.

Som nån skrev, det finns "Bedragare på blocket/tradera" som har exakt samma syfte.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jämfört med att integrera ID-system, finanslösningar, och andra liknande saker så är det trivialt enkelt att bygga en simpel funktion och låta köparen klicka i 1-5 stjärnor (som bara visas lokalt på sidan).
Alla saker är vid första anblick simpelt. Men jag kan lova att om man börjar grotta och tänker till så kommer det vara mer än man tror. Nu är jag ett stort fan av MVP så man skulle kunna göra ngt basic som start. En trång sektor är kodtimmar så därför tar saker tid. Om ngn är sugen på att koda PHP/MySql/Html så är det bara att höra sig. :)
 
ANNONS