Gammal 2020-01-05, 16:12
zosma

Nu ska jag få snart min D500, så har lite samma funderingar, ifall man behöver XQD kort. Har 90 mb kort just nu. Dom flesta i alla fall. Sen har jag en minneskortläsare för SD-kort, micro sd och compact flash. Klarar den av att läsa XQD-kort eller behövs det en ny kortläsare?
Fotar mest fågel, oftast är det inte jättelånga serier, nån sekund åt gången för det mesta.
Gammal 2020-01-05, 16:43
Falumas

zosma skrev: Nu ska jag få snart min D500, så har lite samma funderingar, ifall man behöver XQD kort. Har 90 mb kort just nu. Dom flesta i alla fall. Sen har jag en minneskortläsare för SD-kort, micro sd och compact flash. Klarar den av att läsa XQD-kort eller behövs det en ny kortläsare?
Fotar mest fågel, oftast är det inte jättelånga serier, nån sekund åt gången för det mesta.
XQD kräver en XQD-läsare. Det är inte kompatibelt med SD eller compact flash.
Gammal 2020-01-05, 17:01
pdahlen

zosma skrev: Nu ska jag få snart min D500, så har lite samma funderingar, ifall man behöver XQD kort. Har 90 mb kort just nu. Dom flesta i alla fall. Sen har jag en minneskortläsare för SD-kort, micro sd och compact flash. Klarar den av att läsa XQD-kort eller behövs det en ny kortläsare?
Jag hade nog D500 i ett år innan jag köpte ett XQD, om jag behövt det så är troligen svaret nej, men jag tyckte det var bra med ett kort till, man fyller ett kort på några timmar när man riktigt är på G. I hastighet hade jag säkert klarat mig med 2 SD kort istället
Gammal 2020-01-05, 18:04
zosma

Då väntar jag kanske lite med XQD får ju bli en sån lite senare, men eftersom jag behöver även byta kortläsaren, så blir det lite dyrare. Kameran var ju dyr nog :) hoppas få den i slutet på veckan.
Gammal 2020-01-05, 18:14
pdahlen

zosma skrev: Då väntar jag kanske lite med XQD får ju bli en sån lite senare, men eftersom jag behöver även byta kortläsaren, så blir det lite dyrare. Kameran var ju dyr nog :) hoppas få den i slutet på veckan.
Beror ju på hur du tömmer kortet, jag har ingen kortläsare men jag tömmer alltid korten från kameran. Jag köpte ett 32GB, det var runt 1000:-, det stora kortet sitter som SD, billigast så. Det är iaf en riktigt bra kamera. Utnyttja möjligheterna att ändra fokusområden genom att lägga detta på Fn knappar
Gammal 2020-01-05, 20:01
ztenlund

pdahlen skrev: Jag hade nog D500 i ett år innan jag köpte ett XQD, om jag behövt det så är troligen svaret nej, men jag tyckte det var bra med ett kort till, man fyller ett kort på några timmar när man riktigt är på G. I hastighet hade jag säkert klarat mig med 2 SD kort istället
Men det kan nog vara bra att sätta i ett snabbt UHS-II-kort om man vill ha så lite hinder för serietagningen som möjligt.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:32.

Miops Capsule360