Annons

GH4- val av objektiv?! hjälp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper13

Medlem
Hejsan, jag uppgraderat till en gh4 från gh3, jag valde att spara mitt objektiv som satt på gh3an som var lumix g vario 1:4-5.8/14-140, blev inte alls nöjd med bildkvaliteten eller skärpan, så har valt att skaffa ett nytt.. och eftersom jag är en nybörjare så vill jag gärna ha råd från kunniga vad jag borde välja för objektiv,

Jag kommer mestadels filma med min kamera, bland annat motorcross, mc stunt, och göra edits.
kan någon rekommendera mig nått bra objektiv till detta`? priset är max 5k men helst runt 4.


Mvh
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Då AF fungerar ganska dåligt vid filmning så skulle jag rekommendera ett par Samyang-gluggar, mycket bildkvalité för pengarna.

Själv sneglar jag rätt mycket på Samyang 50mm f/1.2 samt deras 85mm f/1.4. Men ett 35mm ger kanske lite mer flexibilitet. Bra, ljusstarka zoomar blir tyvärr bra mycket dyrare. Har du inte behov av stor bländare så ska 12-60/3,5-5,6 vara riktigt trevlig och hyggligt prissatt.

En av de vanligaste kombinationerna är annars Sigma 18-35 f/1.8 samt Metabones Speedbooster-adapter men det är nästan 10000:- över den tänkta budgeten.
 

martinot

Aktiv medlem
ingen?? som kan rekommendera nått objektiv för runt 3k?
Jag filmar för lite och för dåligt för att kunna ge någon vettig rekommendation (fotar dock en hel del med Panasonics m43-objektiv).

Hade jag dock bara filmat med kameran så hade jag gjort som Mattias rekommendation och fokuserat på främst manuella objektiv (eller att filma med AF-objektiv i MF-läge, men då betalar du ju för funktioner som du inte använder vid filmning).
 

Jesper13

Medlem
tack för svaret!

Då AF fungerar ganska dåligt vid filmning så skulle jag rekommendera ett par Samyang-gluggar, mycket bildkvalité för pengarna.

Själv sneglar jag rätt mycket på Samyang 50mm f/1.2 samt deras 85mm f/1.4. Men ett 35mm ger kanske lite mer flexibilitet. Bra, ljusstarka zoomar blir tyvärr bra mycket dyrare. Har du inte behov av stor bländare så ska 12-60/3,5-5,6 vara riktigt trevlig och hyggligt prissatt.

En av de vanligaste kombinationerna är annars Sigma 18-35 f/1.8 samt Metabones Speedbooster-adapter men det är nästan 10000:- över den tänkta budgeten.


Okey! är ute efter nått som liknar dehär!, är filmat med en gh4
https://www.youtube.com/watch?v=e3cD0L_-QyY&t=24s

är de bättre ljus insläpp osv med "stor bländare" är inte riktigt hajj på de :)
väldigt tacksam för svar, lite desperat här hehe :)
 
Senast ändrad:

j3n5

Aktiv medlem
Här finns en snubbe som säljer Panasonics 12-35/2.8 för 4700:-,

https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=280267

klockrent val till bra pris. Det går visst att filma OK med AF, det kan jaga fokus lite ibland men oftast gör det inte så mycket vid icke professionell filmning. Ska du filma bra med samyanggluggar behöver du rigg och follow focus. Ska du köra med peaking och justera fokus med handen funkar Panasonics zoom lika bra. Den är grymt skarp och räcker ju 12-35mm..
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Okey! är ute efter nått som liknar dehär!, är filmat med en gh4
https://www.youtube.com/watch?v=e3cD0L_-QyY&t=24s

är de bättre ljus insläpp osv med "stor bländare" är inte riktigt hajj på de :)
väldigt tacksam för svar, lite desperat här hehe :)
Ja, precis, ju större bländare desto mer ljusinsläpp. Siffrorna är dock "bakvända", stor bländare = låg siffra. Med stor bländare får du mer ljus och mer bakgrundsoskärpa (fler saker som påverkar dock).

Som Jens säger så visst går det att filma OK med autofokus också men resultaten kommer att bli blandade beroende på situation. Föremål som rör sig i djupled funkar dock sällan bra med GH4:an tycker jag. Med mycket rörelse tycker jag att den jagar för mycket för att det ska bli bra. Men du har ju ett autofokusobjektiv redan så du vet nog hur det blir. Och just ja, autofokus fungerar inte alls i VFR-läget (läget där du kan filma slow-motion i 96fps).

Men utifrån det och videon du länkade till, 14-140mm-gluggen borde inte vara så oskarp om fokus sitter. Däremot får du ju inte mycket till bakgrundsoskärpa tack vare liten bländare.
 

Jesper13

Medlem
Ja, precis, ju större bländare desto mer ljusinsläpp. Siffrorna är dock "bakvända", stor bländare = låg siffra. Med stor bländare får du mer ljus och mer bakgrundsoskärpa (fler saker som påverkar dock).

Som Jens säger så visst går det att filma OK med autofokus också men resultaten kommer att bli blandade beroende på situation. Föremål som rör sig i djupled funkar dock sällan bra med GH4:an tycker jag. Med mycket rörelse tycker jag att den jagar för mycket för att det ska bli bra. Men du har ju ett autofokusobjektiv redan så du vet nog hur det blir. Och just ja, autofokus fungerar inte alls i VFR-läget (läget där du kan filma slow-motion i 96fps).

Men utifrån det och videon du länkade till, 14-140mm-gluggen borde inte vara så oskarp om fokus sitter. Däremot får du ju inte mycket till bakgrundsoskärpa tack vare liten bländare.

Så de är ingen bra ide att filma med AF objektiv?
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Så de är ingen bra ide att filma med AF objektiv?
Jodå, det är inga problem men om du har AF påslaget när du filmar och förlitar dig på att kameran ska sätta fokusering åt dig kan man många gånger stå med suddiga klipp. Det hänger på vilken typ av rörelse det är i ditt motiv, vilken brännvidd du använder och bländare. Om man kör med AFS-läget och använder pekskärmen för att sätta fokuspunkten fungerar det rätt skapligt tycker jag.

Du kan alltid slå av AF och köra med manuell fokusering, det fungerar på i princip alla Panasonic/Olympus-objektiv.
 

Rasmus M

Aktiv medlem
Vad är det du inte blev nöjd med vad gäller bildkvalitet eller skärpa? Var det vid filmande eller stillbildsfoto?

14-140 objektivet är i och för sig inte direkt något superobjektiv men inte heller helt kass. Framförallt inte för filmning som är lite mer förlåtande än vad stillbildsfoto är med tanke på lägre upplösning.

Då du säger att du är nybörjare samt frågar vad ljusinsläpp beroende på stor/liten bländare har för förhållande låter det nästan mer som du borde experimentera mer med det objektivet först, ta dig tid ett par veckor och lära dig både filma och fotografera med det, testa olika bländare, fokusera både med AF och manuellt med objektivet samt generellt lära dig mer om kameran.

Jag säger det inte för att vara elak utan för att om du lär dig mer om hur du använder kameran och objektivet som du har nu, i de situationer som du vill använda det, så kommer du även veta vad för objektiv du vill köpa sen. Du kanske upptäcker att du endast använder detta objektivet på 14mm brännvidd för att du tycker om att vara nära dina motiv, du kanske aldrig använder det på 20mm, eller 50, eller 140 för den delen. Då kan du i så fall välja att lägga din pengar på ett fast 14mm med bra mycket bättre kvalitet och mindre storlek. Eller så kanske du bara filmar mellan 100-140mm vilket innebär att, t.ex Panasonic 12-35mm som rekommenderat ovan (en riktigt fin optik) skulle vara helt värdelöst för dig.

Släng inte pengarna i sjön på något du inte vet du kommer att använda så länge du inte vet hur du fotograferar eller filmar. Försök ta reda på vad och hur du kommer använda det först och sen köp det du behöver och eller vill ha. Jag kan garantera att det inte är objektivet som sätter gränserna i början, det är endast fantasi och kunskap. (Fantasi och kunskap fortsätter för övrigt sätta gränserna väldigt många år).

Med det sagt.

Förhållandet bländare, ljusstyrka etc är som så, och kan tyckas lite omvänt när man börjar fota men:

Ett LÄGRE nummer på bländaren innebär en STÖRRE öppning. Det innebär också att du släpper in MER ljus och får snabbare slutartider. Dock innebär det också att du får KORTARE skärpedjup. Dvs om du fokuserar på en näsa kanske ögonen är i ofuks vid en porträttbild t.ex.

Ett HÖGRE nummer på bländaren innebär en MINDRE öppning. Detta innebär mindre ljus och längre slutartider. Detta innebär då också motvänt mot ett kort skärpedjup, dvs du får ett LÄNGRE skärpedjup och mer i fokus.

Det är jobbigt att komma ihåg i början men till slut sitter det.

Det bästa du kan göra att att gå ut med kameran och ditt nuvarande objektiv och ställa in kameran på manuellt, testa vad som händer om du ändrar bländaren, slutartider och ISO när du fotograferar. Fokusera på samma sak hela tiden och ändra bländaren från F4 och minska den (dvs ställ in högre nummer) och se vad som händer med skärpedjup samt ljusförhållanden.

Ge det ett par veckor, spara dina pengar och köp sedan det du behöver. Oavsett om det är objektiv eller kanske en kamerarigg för att kunna filma stabilare?

Mvh

Rasmus
 

Thomas Strandberg

Aktiv medlem
Hejsan, jag uppgraderat till en gh4 från gh3, jag valde att spara mitt objektiv som satt på gh3an som var lumix g vario 1:4-5.8/14-140, blev inte alls nöjd med bildkvaliteten eller skärpan, så har valt att skaffa ett nytt.. och eftersom jag är en nybörjare så vill jag gärna ha råd från kunniga vad jag borde välja för objektiv,

Jag kommer mestadels filma med min kamera, bland annat motorcross, mc stunt, och göra edits.
kan någon rekommendera mig nått bra objektiv till detta`? priset är max 5k men helst runt 4.


Mvh
Om du inte har eller har avsikt att skaffa en gimbal tror jag det är en god ide att köpa ett objektiv med inbyggd bildstabilisering då ju GH4:an saknar IBS, när du förmodligen kommer att filma mest handhållet. 12-60/3,5-5,6 är ett alternativ eller ett begagnat 12-35/2,8.
 

Jesper13

Medlem
Om du inte har eller har avsikt att skaffa en gimbal tror jag det är en god ide att köpa ett objektiv med inbyggd bildstabilisering då ju GH4:an saknar IBS, när du förmodligen kommer att filma mest handhållet. 12-60/3,5-5,6 är ett alternativ eller ett begagnat 12-35/2,8.
ett begagnat 12-35/2,8.blev de tillslut, hoppas jag blir nöjd!
tack för svaren!
 
ANNONS