Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batch processing

Produkter
(logga in för att koppla)

Iwanhoe

Medlem
Jag undrar om det finns något smidigt program för att konvertera flera bilder samtidigt från raw till jpg, tex om man vill skicka in alla bilder man tagit på semestern till fotolab och man vill konvertera dem smidigt till .jpg...
Lite drygt att använda sig av PS CS3 och camera raw för då måste man konvertera 1 i taget.

Går det kanske att konvertera flera st samtidigt med lightroom?
 

alfin

Aktiv medlem
De flesta RAW-konverterare idag kan köra i batch och konvertera ett stort antal bilder. Även Photoshop och ACR kan göra det med lite enkel actionsinspelning. Du har också Image Processor i CS3 under File>Scripts som kan användas.

Lightroom är kanske ett av de bättre alternativen, där du kan göra dina justeringar, ställa in per bild och konvertera alla i batch, men du har än så länge inte samma möjligheter som i PS.

Vill du tex skärpa bilderna för utskrift innan du mailar dem till labbet, så funkar det mindre bra i Lightroom jmft med Photoshop. Om du redan har CS3 och kan programmet i allmänhet, bör du kanske lära dig hur det fungerar med actions och batchkörningar innan du byter program. Det är ganska enkelt och många böcker finns det...
 

AFJ

Aktiv medlem
Iwanhoe skrev:

Går det kanske att konvertera flera st samtidigt med lightroom?
Ja, Lightroom är mycket lämpligt för den typen av arbete. Mycket enkelt att exportera en uppsättnig för t ex fotolabbet och en annan för t ex webben.

Men som Lars påpekar, LR kan inte allt.

Mvh
Anders
 

Trilobiten

Medlem
Iwanhoe skrev:
Jag undrar om det finns något smidigt program för att konvertera flera bilder samtidigt från raw till jpg, tex om man vill skicka in alla bilder man tagit på semestern till fotolab och man vill konvertera dem smidigt till .jpg...
Lite drygt att använda sig av PS CS3 och camera raw för då måste man konvertera 1 i taget.

Går det kanske att konvertera flera st samtidigt med lightroom?
Det går bra att göra alla på ett bräde i PS CS3. Nu har jag engelsk version, men det är lätt att översätta.

1. File>Scripts>Image Processor...
2. Antingen väjer du de bilder du har öppnat, eller en hel mapp på hårddisken.
3. Välj om du vill spara på samma plats dina RAW-filer ligger, eller någon annanstans.
3. Klicka i Spara som JPEG
4. Välj kvalite (12 är max)
5. Klicka Run (Kör på svensk version?)

Klart! :)
 

Jerker Dahlblom

Aktiv medlem
Re: Re: Batch processing

Trilobiten skrev:
Det går bra att göra alla på ett bräde i PS CS3. Nu har jag engelsk version, men det är lätt att översätta.

1. File>Scripts>Image Processor...
*klipp*
Men hur gör jag när jag samtidigt vill styra de specifika RAW inställningarna i Camera RAW? T.ex. sätta vitbalansen till auto och höja exponeringen några snäpp? Jag har försökt göra en action men jag vete tusan om det är möjligt.

Har provat detta men får det inte att fungera. Får meddelandet "Sorry but could not process image xxxx"
1 Skapa action X (sätter igång inspelningen)
2 Öppna NEF filen, Camera RAW fönstret öppnas, justerar inställningarna
3 Klickar i Camera RAW fönstret "Open Image" för att öppna det i CS3
4 Sparar filen såsom PSD
5 Stoppar inspelningen av action X
6 Använder denna action via "Scripts" -> "Image processor"

Provade göra Droplet också men den funktionen förstår jag inte alls ärligt talat. Tårta på tårta känns det som.
 

Jerker Dahlblom

Aktiv medlem
Såg att det är möjligt om man gör såhär.

1 Från CS3 öppna multipla NEF filer.
2 Välj de som skall justeras i listan till vänster. De skall alltså vara valda samtidigt och sedan gör justeringarna.
3 Du kan göra snabba individuella justeringar genom att bläddra igenom de enskilda filerna.
4 Välj de filer du vill spara och klicka "Save images"
5 Spara var dem var du vill och i vilket format du vill. Helt suveränt!

Hur har jag missat detta!?
 
Senast ändrad:

Canalog

Avslutat medlemskap
Hur gör man detta i Photoshop CC??

Men hur gör jag när jag samtidigt vill styra de specifika RAW inställningarna i Camera RAW? T.ex. sätta vitbalansen till auto och höja exponeringen några snäpp? Jag har försökt göra en action men jag vete tusan om det är möjligt.

Har provat detta men får det inte att fungera. Får meddelandet "Sorry but could not process image xxxx"
1 Skapa action X (sätter igång inspelningen)
2 Öppna NEF filen, Camera RAW fönstret öppnas, justerar inställningarna
3 Klickar i Camera RAW fönstret "Open Image" för att öppna det i CS3
4 Sparar filen såsom PSD
5 Stoppar inspelningen av action X
6 Använder denna action via "Scripts" -> "Image processor"
Jag har 2 bilder tagna med min iPhone 6 och dom är också i raw-format (dng) tack vare Lightroom Mobile-appen, men båda helt "åt fanders" exponerade (och båda precis lika illa)...men jag lyckas få till ett hellt acceptabelt resultat genom att bildbehandla en av bilderna i Camera raw + Photoshop cc...men hur får jag till båda bilderna lika? (Jag har både min MacBook Pro men också en PC med Windows 7 med båda dessa programvaror att jobba på...)

Hur gör man för att applicera den sammanlagda bildbehandlingen i flera steg på den andra bilden?? Går det? Jag har ju LIghtroom oxå, men har just inte lärt mej nån bildbehandling i LR än...
 
Senast ändrad:

joakim d

Aktiv medlem
Jag har 2 bilder tagna med min iPhone 6 och dom är också i raw-format (dng) tack vare Lightroom Mobile-appen, men båda helt "åt fanders" exponerade (och båda precis lika illa)...men jag lyckas få till ett hellt acceptabelt resultat genom att bildbehandla en av bilderna i Camera raw + Photoshop cc...men hur får jag till båda bilderna lika? (Jag har både min MacBook Pro men också en PC med Windows 7 med båda dessa programvaror att jobba på...)

Hur gör man för att applicera den sammanlagda bildbehandlingen i flera steg på den andra bilden?? Går det? Jag har ju LIghtroom oxå, men har just inte lärt mej nån bildbehandling i LR än...
Öppna båda bilderna i Camera Raw samtidigt, klicka först på den bild du ändrat i Filmstrip kolumnen till vänster och välj sedan Select All från menyn i Filmstrip. Sedan kan du välja Sync Settings... från samma meny för att kopiera över de ändringar du gjort i originalet (enklast kanske är att synka allt).
Vad jag vet kan du inte återskapa och applicera de ändringar du gjort i Photoshop från en bild till en annan i efterhand så det får du nog göra manuellt.

Lightroom fungerar på sammma sätt som Camera Raw i stort sett så du kan göra det jag beskrev också i Lightroom.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Tack!!

Öppna båda bilderna i Camera Raw samtidigt, klicka först på den bild du ändrat i Filmstrip kolumnen till vänster och välj sedan Select All från menyn i Filmstrip. Sedan kan du välja Sync Settings... från samma meny för att kopiera över de ändringar du gjort i originalet (enklast kanske är att synka allt)..
Stort tack för ditt snabba svar Joakim!! Då har jag lärt mej nåt nytt idag oxå!!
mvh
/B
 

iSolen.se

Guest
...Vad jag vet kan du inte återskapa och applicera de ändringar du gjort i Photoshop från en bild till en annan i efterhand så det får du nog göra manuellt.
....
Om man jobbar med lager och har jobbat med "hela bilden" kan det gå bra genom att bara byta bottenlagret. Klonar man etc så är det förstås svårt men att förlora lite kloning kanske inte gör så mycket?
 

joakim d

Aktiv medlem
Om man jobbar med lager och har jobbat med "hela bilden" kan det gå bra genom att bara byta bottenlagret. Klonar man etc så är det förstås svårt men att förlora lite kloning kanske inte gör så mycket?
Det har du naturligtvis rätt i, jag jobbar så sällan med lager nuförtiden så jag har tappat en del av tänket kring lagerhantering.
 
ANNONS