Annons

Objektiv på bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Jag fotar mest med min Canon 5d III.
Till det använder jag ett 24-70 f2.8 & ett 70-200 1.4.
Jag funderar nu på att skaffa ett 85 f 1.2
Är det någon som har ett 85 objektiv som kan berätta vad ni tycker om det?
Bästa ever? Tungt? Skarpt? Överreklamerat?
Ja berätta gärna.
Har ni något annat objektiv ni tycker är outstanding för bröllop/porträtt?
 

horvendile

Aktiv medlem
Om du frågar om åttifemmor i allmänhet: jag har Sigma 85/1,4, det som fanns före Art-versionen. Det är ett jättebra objektiv. Inte så bra som Art, men ändå jättebra.
Ändå är det numera sällan jag använder det för bröllop/event. Varför? Mitt 70-200/2,8 är så mycket mer flexibelt. Ja, jag tappar teoretiskt två steg ljusstyrka, men i praktiken inte alls lika mycket, eftersom jag ändå ofta vill blända ned från f/1,4 för att vara säker på att få rätt saker i fokus.
Vidare har åttifemman förvånansvärt bra AF (iaf på Nikon som jag använder), men den på 70-200 är fenomenal. Det spelar också roll när det inte är jag som styr händelseförloppen - till exempel vid en vigsel. Vid samma bländare är mitt fasta 85 skarpare än 70-200 (som dock fortfarande är bra), men det hjälper inte om fokus hamnat fel.

För rent porträttfoto med gott om tid hamnar saken i ett annat läge. Då är inte blixtrande autofokus av samma vikt och man kan kosta på sig att laborera mer med tunnare skärpedjup. Då föredrar jag ofta något fast.
 

Brix

Aktiv medlem
Jag fotar mest med min Canon 5d III.
Till det använder jag ett 24-70 f2.8 & ett 70-200 1.4.
Jag funderar nu på att skaffa ett 85 f 1.2
Är det någon som har ett 85 objektiv som kan berätta vad ni tycker om det?
Bästa ever? Tungt? Skarpt? Överreklamerat?
Ja berätta gärna.
Har ni något annat objektiv ni tycker är outstanding för bröllop/porträtt?
Om ett 85/1.2 är bästa ever, tungt, skarp eller överreklamerat beror väl ändå på vilket 85/1.2 du syftar på? :p Men antar att du syftar på Canons egna? :) Annars har ju både t.ex Mitakon och Samyang betydligt billigare 85/1.2-objektiv som kan vara värda att kolla in.
Sen finns ju också t.ex som horvendile nämnde Sigma 85/1.4 art. Sigmas art-objektiv har generellt sett mycket fin bildkvalité.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Jag fotar mest med min Canon 5d III.
Är det någon som har ett 85 objektiv som kan berätta vad ni tycker om det?
Jag har jobbat med 85L (mk2) i många år på i princip varenda bröllop. Sedan något år tillbaka så har jag dock ersatt det med ett 85/1.8 pga en skada i armen vilket tvingade mig att banta lite på kameravikterna i största allmänhet. Dock har skadan repat sig så jag överväger nu 85/1.4 IS inför nästa säsong.

Kort om 85L. Den gamla klyschan om magisk stämmer fortfarande. Rätt använd vid de tillfällen som ges så får du porträtt som helt enkelt inte går att uppbringa med annan optik. Det är en kombination av dess korta skärpedjup, släppet och färgerna som gör att den här sticker ut i Canons objektivpark.

Baksidan är att den är tung, långsam AF (dock ganska pricksäker) och förstås att det krävs en del slantar för att lägga vantarna på ett ex. Sedan så märker man kanske att konstruktionen inte är dagsfärsk eftersom det går att se en del CA på full bländare. Men inget som är en dealbreaker. Långt ifrån.

När allt detta är ur vägen så har du ett porträttobjektiv som du knappast vill göra dig av med i första taget.
 

hne

Aktiv medlem
85/1.4L IS är ett fantastiskt objektiv.
Lika snabb AF som 85/1.8, men träffsäker på ett helt annat sätt. Kanske inte fullt lika skarp som 85/1.4 Art och kanske inte fullt lika magisk som 85/1.2. Men i allt väsentligt en väldigt bra kompromiss mellan alla bra egenskaper hos dess alternativ. Plus bildstabilisator.
 

knobloch

Aktiv medlem
Kanske även ska hålla ögonen på Sigmas nya 105mm f/1,4 Art? Har väl inte direkt publicerats några tester på det ännu, men man kan ju tänka sig att det skulle kunna fungera ganska bra i bröllopssammanhang.

EDIT: Väger dock drygt 1,6 kilo, så det är ju en klump att släpa på.
 

snap01

Aktiv medlem
Förut så körde jag den (klassiska) uppsättningen till bröllop 24-70 2,8L o 70-200 2,8L men har övergett den. Är för ljussvaga o med 70-200 får man för långt avstånd till brudparet. Idag använder jag mest en fast 50 mm och en 85mm 1,4 (Nikon).
Har kört canon förut med deras 50mm o 85mm 1,2. Visst det är lite magiskt med dom inte skarpast men ändå fin optik fast nu har sigma art kommit o du får faktiskt en 50mm o en 85mm samt kan köpa en 30mm art för samma peng som för en canon 85 1,2L II.
Min grunduppsättning för bröllop är 50mm, 85mm samt en 35mm sedan har jag som komplement en macro o en kraftig vidvinkel zoom.Tar mest bilder med 50mm för jag kör mycket halv/helkropp o tycker att 85mm mer är till för rena porträtt, du kommer helt enkelt för nära med den. Något jag börjar köra mycket vid mingel etc är 35mm.

priset för en sigma art 85mm 1,4 är 9990kr en 50 mm 1,4 art 6190 kr.
canons ljusstarka 85mm kostar 20690. Jag tar betydligt mer bilder med 50mm än 85mm men allt beror på hur du fotar, men idag skulle jag säga att en grunduppsättning för bröllop är följande objektiv 50mm 85mm samt 35mm. Dom sigma jag har är jag riktigt nöjd med har inte 85mm däremot 4 andra sigma art.
Jag hade kikat på sigma om jag vore dig. Canons nya 85mm 1,4 verkar vara lovande du får prova dig fram.
 

Melmis

Aktiv medlem
Jag har jobbat med 85L (mk2) i många år på i princip varenda bröllop. Sedan något år tillbaka så har jag dock ersatt det med ett 85/1.8 pga en skada i armen vilket tvingade mig att banta lite på kameravikterna i största allmänhet. Dock har skadan repat sig så jag överväger nu 85/1.4 IS inför nästa säsong.

Kort om 85L. Den gamla klyschan om magisk stämmer fortfarande. Rätt använd vid de tillfällen som ges så får du porträtt som helt enkelt inte går att uppbringa med annan optik. Det är en kombination av dess korta skärpedjup, släppet och färgerna som gör att den här sticker ut i Canons objektivpark.

Baksidan är att den är tung, långsam AF (dock ganska pricksäker) och förstås att det krävs en del slantar för att lägga vantarna på ett ex. Sedan så märker man kanske att konstruktionen inte är dagsfärsk eftersom det går att se en del CA på full bländare. Men inget som är en dealbreaker. Långt ifrån.

När allt detta är ur vägen så har du ett porträttobjektiv som du knappast vill göra dig av med i första taget.
Är det 85L II du har arbetat med. Eller har du någon tidigare version?
Har läst att fokuseringen är lite långsam. Vad säger du?
Allt låter ju så bra med detta objektiv förutom just den biten. Vill ju inte missa fotomoment pga att fokuseringen var långsam.
Har du köpt ett 1,4 IS?

Jag har kollat lite på Sigmas 1,4 art också...
Skitsvårt att välja!!

Har du nå mer tips?
 

Melmis

Aktiv medlem
85/1.4L IS är ett fantastiskt objektiv.
Lika snabb AF som 85/1.8, men träffsäker på ett helt annat sätt. Kanske inte fullt lika skarp som 85/1.4 Art och kanske inte fullt lika magisk som 85/1.2. Men i allt väsentligt en väldigt bra kompromiss mellan alla bra egenskaper hos dess alternativ. Plus bildstabilisator.
Om jag tycker att en snabb fokusering är viktig, vilket av dem skulle du då rekommendera?
Eftersom alla dessa tar väl ändå väldigt fina bilder (bröllop)
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag brukar inte fotografera bröllop, men Canons nya EF 85 mm f/1,4L IS USM är snabb nog för att fotografera sport med.

Till skillnad från EF 85 mm f/1,2L II USM, så har nya versionen med f/1,4 internfokusering. Därför är den avsevärt snabbare när det gäller att flytta de linser som behöver flyttas för att fokusera.
 

kiwi

Aktiv medlem
Plötsligt började tråden att leva igen. :)

Jag kan säga så här: Jag hade 85/1,2L II förut och älskade objektivet. Man kunde fotografera i otroligt lite ljus (såklart) och det var nästan magiska färger som kom ur det i vanliga fall. Nackdelarna var att det inte fanns någon bildstabilisering, fokuseringen var långsam och jag kunde sällan använda största bländaren ändå, eftersom det blev ett så otroligt kort skärpedjup.

Jag bytte in den mot 1,4 IS och blev ungefär lika nöjd. Det är inte samma känsla och jag tycker att färgerna är inte lika magiska, men bildstabiliseringen är verkligen guld värd plus att fokuseringen går mycket snabbare. Bra att ha när jag filmar (jag använder den på min C200) också.

Hade jag fått välja idag, så hade jag valt 1,4:an – just pga det jag skrev i stycket ovan. Men det är för att det passar mina behov. Hade jag velat ha kvar lite mer av magin och behövt ha det där lite mer ljusstarka objektivet, så hade jag lätt tagit 1,2:an igen. Båda två är underbara, så köp på! ;)


/ Kiwi
 

Melmis

Aktiv medlem
Plötsligt började tråden att leva igen. :)

Jag kan säga så här: Jag hade 85/1,2L II förut och älskade objektivet. Man kunde fotografera i otroligt lite ljus (såklart) och det var nästan magiska färger som kom ur det i vanliga fall. Nackdelarna var att det inte fanns någon bildstabilisering, fokuseringen var långsam och jag kunde sällan använda största bländaren ändå, eftersom det blev ett så otroligt kort skärpedjup.

Jag bytte in den mot 1,4 IS och blev ungefär lika nöjd. Det är inte samma känsla och jag tycker att färgerna är inte lika magiska, men bildstabiliseringen är verkligen guld värd plus att fokuseringen går mycket snabbare. Bra att ha när jag filmar (jag använder den på min C200) också.

Hade jag fått välja idag, så hade jag valt 1,4:an – just pga det jag skrev i stycket ovan. Men det är för att det passar mina behov. Hade jag velat ha kvar lite mer av magin och behövt ha det där lite mer ljusstarka objektivet, så hade jag lätt tagit 1,2:an igen. Båda två är underbara, så köp på! ;)


/ Kiwi
Ja, nu fick tråden liv igen :O)

Men är bilderna som kommer ur 1,2 lite mer krämiga? Alltså inte lika skarpa som de andra 85:eek:rna?
Och märkte du att det var lätt att vara lite ostadig på handen så bilden tyvärr blev lite suddig då det inte finns IS?
Och framför allt, fokuseringen. Var den märkbart långsam? Alltså att den var så långsam att du lätt hade gått miste om att fnga en häftig ögonblicksbild?

Många funderingar...
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Objektiv med f/1.2 köper man inte för att blända ner eller pga knivskarpa bilder. Såna här använder jag pga skärpedjupet och oskärpan (bokeh) de kan göra.
Jag kör t.o.m. manuellt på 85an (Mitakon).
Helt suverän sköna bilder. Kör även 50/0.95 och den renderar helt annan känsla än min 50/1.4 art. Använder dom lite när jag känner för det.
Tror knappast en kund hade lagt märke till det eller ens fotografer i blindtester, men för mig är det min självkänsla jag alltid prioriterar.

/Stefan
 

Melmis

Aktiv medlem
Objektiv med f/1.2 köper man inte för att blända ner eller pga knivskarpa bilder. Såna här använder jag pga skärpedjupet och oskärpan (bokeh) de kan göra.
Jag kör t.o.m. manuellt på 85an (Mitakon).
Helt suverän sköna bilder. Kör även 50/0.95 och den renderar helt annan känsla än min 50/1.4 art. Använder dom lite när jag känner för det.
Tror knappast en kund hade lagt märke till det eller ens fotografer i blindtester, men för mig är det min självkänsla jag alltid prioriterar.

/Stefan
Tycker du att fokuseringen på 1,2:an är långsam.
Jag har ett 24-70 som fokuserar blixtsnabbt.
Och ett 70-100 som fokuserar snabbt, me inte lika som 24-70.
Vad tycker du om fokuseringen på 1,2?

Har du provat ett 1,4 Canons?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Tyvärr har jag inte testat någon Canon 85. Jag har haft Sigma 85/1.4 EX. Den var inte så bra i fokuseringen tyvärr.
Canon 50/1.2L har jag ägt, men den var slö.
Min Mitakon 85/1.2 är ju helmanuell så japp. Superslött :)

/Stefan
 

Melmis

Aktiv medlem
Tyvärr har jag inte testat någon Canon 85. Jag har haft Sigma 85/1.4 EX. Den var inte så bra i fokuseringen tyvärr.
Canon 50/1.2L har jag ägt, men den var slö.
Min Mitakon 85/1.2 är ju helmanuell så japp. Superslött :)

/Stefan
Haha, ja jag förstår att Mitakon är superslött när det gäller fokusering.....
Canon 85 1,4 IS USM börjar jag fundera på...
Har tittat & läst en hel del nu & även frågat er som har ägt ett & har "äkta" erfarenhet.
Läser man produktinfo på säljsidorna är ju ALLT bra. Inga slöa fokuseringar, bara toppklass på bildkvalitet osv.....
 

snap01

Aktiv medlem
Haha, ja jag förstår att Mitakon är superslött när det gäller fokusering.....
Canon 85 1,4 IS USM börjar jag fundera på...
Har tittat & läst en hel del nu & även frågat er som har ägt ett & har "äkta" erfarenhet.
Läser man produktinfo på säljsidorna är ju ALLT bra. Inga slöa fokuseringar, bara toppklass på bildkvalitet osv.....
Sigmas art 1,4 är en av dom absolut skarpaste 85mm du kan köpa. Känner flera välkända bröllopsfotografer som kör med den. Det finns mängder med tester på den bara att kolla. Jag hade inte valt canons 85mm 1,2 pga den är inte skarpare bara dubbelt så dyr. Sigmas bokeh är bra funkar utmärkt till bröllop.

Däremot hade jag valt mellan canons 85 mm 1,4 is men kör man bröllop med 85 så brukar jag i alla fall oftast köra den på större bländare så oftast är inte tiderna speciellt långsamma så is är inte supernödvändigt.
 

kiwi

Aktiv medlem
Men är bilderna som kommer ur 1,2 lite mer krämiga? Alltså inte lika skarpa som de andra 85:eek:rna? Och märkte du att det var lätt att vara lite ostadig på handen så bilden tyvärr blev lite suddig då det inte finns IS?
Jag kan iaf säga med säkerhet att bilderna från 1,2 var skarpa, väldigt skarpa. Om man såg till att ha ordentligt med ljus och/eller var stadig på handen. Så i kyrkor eller andra lite mer ljussvaga miljöer hade jag haft ett stativ (t.ex. ett enbensstativ) för att ge lite mer stabilitet.


Och framför allt, fokuseringen. Var den märkbart långsam? Alltså att den var så långsam att du lätt hade gått miste om att fnga en häftig ögonblicksbild?
Fokuseringen är nog det största problemet med objektivet. Är det »vanliga« motiv som inte rör sig så mycket, så fungerar det. Men så fort något rör sig lite utanför bekvämlighetszonen (så att säga) så går det för långsamt. Det var ren tur om man lyckades fånga något som rör sig snabbt, som ett barn eller ett husdjur.


/ Kiwi
 
ANNONS