Annons

Första studiojobbet, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Terner

Medlem
Hej! har tagit på mig ett mindre studiojobb åt en bekant på en klädesbutik i Helsingborg.

Jag har bestämt mig för att köpa ett färdigt nybörjar studiopaket på kaffebrus
Studioset 2 x 110Ws för 2995kr samt vit pappersduk på cyberphoto.se

2st 110Ws studioblixtar
2st rejäla stativ med maxhöjd 3 meter, max belastning 6kg
2st 50 x 70 cm softbox med adapter
1st 84cm vitt paraply med svart utsida
1st radiosändare inkl. mottagare för trådlös användning av setet

Info om blixtarna:
110Ws
GN 32
Steglös effektinställning mellan 1/8 till full effekt
Färgtemperatur 5600K
Modelljus - 75W, kan ställas på 100%
Storlek - 100x180mm
http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-110ws-233.html

Mitt mål:
bilder med kritvit "oändlig" bakgrund,
utöver studiopaketet har jag en välbelyst lokal samt två lampset med 10 "dagsljus-lysrör" i varje.

Vad tror ni, duger detta för att uppnå mitt mål?

Tacksam för alla svar

MVH
Michael
 

nicrosoft

Aktiv medlem
För att få en helt vit bakgrund behöver du en eller två blixtar bara till den.

Är det inte speciella fotolysrör så skall du inte blanda in dem. Det vi tycker är gadljus från dem tror jag inte kameran tycker. Det brukar dessutom fattas färger i lysrörsljus så du kan få skumma resultat om de lyser igenom.
 

Terner

Medlem
Okay, är det möjligt att man gör om lite av det vita i photoshop då? Jag kommer inte kunna köpa mer blixtar

Tack för svaret
Micke
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Att ta på sig ett betaluppdrag utan att ha plåtat i studio innan och fått lite erfarenhet i studiomiljö ser jag som en aning järvt.
Men lycak till, förresten, ställ gärna din kamera på manuellt, 1/125 och F8. En bra start. Lysfören kan du glömma. Hur mycekt "vanligt ljus" du än använder i din studio så kommer det inte att bli någon skillnad alls.
Mats
 

pellepiano

Aktiv medlem
Testa med en blixt på bakgrunden , utan softbox. Och en blixt på plagget med softbox, och kanske till och med dra ned något på den blixten.
 

Terner

Medlem
pellepiano skrev:
Testa med en blixt på bakgrunden , utan softbox. Och en blixt på plagget med softbox, och kanske till och med dra ned något på den blixten.
Okej!
Ska den blixten till bakgrunden vara helt näck då ? Tack för svaret

MWPhoto skrev:
Att ta på sig ett betaluppdrag utan att ha plåtat i studio innan och fått lite erfarenhet i studiomiljö ser jag som en aning järvt.
Men lycak till, förresten, ställ gärna din kamera på manuellt, 1/125 och F8. En bra start. Lysfören kan du glömma. Hur mycekt "vanligt ljus" du än använder i din studio så kommer det inte att bli någon skillnad alls.
Mats
Jo jag är medveten om det, men jag ser det som en chans att lära mig lite också. Dessutom handlar det inte om ett jobb som tvunget ska utföras utan mer som en tjänst mellan vänner och det vore bra för hans del om jag fixade det! Okej ska tänka på det ! Ställer tillbaka lysrören då =) Tack!
 

Zioneer

Aktiv medlem
pellepiano skrev:
Ja, jag tänkte det så det blir mer kräm på bakgrunden. För den ska ju överexponeras.
Jag håller helt med om detta. Blås på med en naken blixt på bakgrunden, se till att ställa något i vägen mellan bakgrundsblixten och kameran (typ en skärm eller dyligt), annars blir det lätt strö-ljus som dassar till bilderna (denna skärm får ju naturligtvis inte heller synas i bild). Sedan softboxad blixt från sidan av dig mot objektet och en reflexskärm av något slag (stort vitt ark eller liknande) på andra sidan som studsar tillbaka lite ljus.

Om bakgrundsblixten ger en "kägla" på bakgrunden så prova flytta omkring den (oftast lite bakåt). Du vill undvika att göra för mycket efterarbete i PS, det kostar tid=pengar. Få det så rätt du kan vid fototillfället. T.ex. om bakgrunden ser lite grå ut så får den för lite ljus, vrid på mer.

Lysrör blinkar, men för fort för att våra ögon skall uppfatta det. Kameror på slöa slutartider ser dock detta bättre (leder till varierande ljusstyrka och temperaturer).

Nu blev det ett långt inlägg, hoppas det hjälper lite i alla fall...
 

xenon666

Aktiv medlem
Är själv nybörjare och har börjat fota i studio, det mesta har väl kommenterats redan men ett litet billigt tips för att lysa upp bakgrunden mer (eftersom blixtarna inte är så jättestarka) och få den vitare är att ställa en stor reflexskärm på motsvarande sida av blixten till bakgrunden som reflekterar tillbaka ljuset på bakgrunden, jag gjorde en hemmagjord stor reflexskärm av frigolitplatta, sen köpte jag ett silverfärgat vindruteskydd (Folie) till bilar, 49kr på Volvo som jag satte fast över frigolitplattan, billig och jättebra reflexskärm =)
 

Jacob vP

Aktiv medlem
Tjenare.
Om det är kläder eller textil som du ska plåta kan det vara en god ide att inte ha en softbox som huvudljus på "tyg-produkten". Det kan bli rätt dassigt och ingen struktur. Hårt ljus är svårare men med lite klurande bättre (tycker jag...) Använd softboxen till att lätta upp skuggsidan med i stället.
Ja, tipsen kan ju variera i oändlighet. Smaken är ju subjektiv.
Att få bakgrunden helt vit ÖVERALLT direkt vid plåtningen är nog extremt svårt om man inte använder sig av en fond som blir belyst underifrån och bakifrån. Försök komma så nära som möjligt så blir det inte så mycket efterarbete. Har du ljusmätare så du kan mäta upp blixtljuset? Underlättar en del. Skaffa gott om hyfsat stora frigolitskivor som kan hjälpa till att kasta runt ljuset på fonden.
Lycketill
/Jacob vP
 

Hans-C

Avslutat medlemskap
Förutom dom gåda råden ovan vill jag också lägga till en sak. Den där "käglan" är inte så farlig bara det är starkast ljus bakom huvudet på modellen. Det är som sagt bäst att få så mycket som möjligt rätt från början men går det inte, rikta ljuset från bakgrundsblixten så det kommer bakom huvudet. Det är lätt att fixa grått till vitt i PS när det är en övergång mellan t.ex en rak kjolkant och bakgrunden men ett rent h-e om det är en övergång mellan spretigt hår och bakgrunden.
 

Terner

Medlem
=)

Tack för alla svar, nu har jag massvis med bra tips! Redan börjat bygga min reflexskärm!

Tack för all hjälp!
 

ola-hansson

Aktiv medlem
Satsa på att få kläderna bra! Det är det som är vikigast. Skicka iväg bilderna till Thailand för friläggning för att få bort bakgrunden. www.frilagg.se

Har använt mig av det mycket och det funkar hur bra som helst. Inga problem


Utdrag från www.frilagg.se ´s web:
Våra priser är fasta per bild för att minimera vår och din administration.

Inga bindande avtal, du kan använda oss när du vill.

En gång per månad fakturerar vi dig för de tjänster vi utfört enligt följande:
Friläggning €2.8 EURO/bild
Maskning €5.0 EURO/bild
Damma bild €5.0 EURO/bild
Retusch €5.0 EURO/bild
Ingen annan kostnad tillkommer
 

bjornterring

Avslutat medlemskap
Ställ modellen nära den vita fonden. Köra två halv-silver parraplyer, ett medium och ett small på var sida om modellen , ställ blixtarna på samma styrka. Vi brukar kalla det "American catalogue ljus" men det blir snyggt om du gör det rätt...
 

Mattsen

Aktiv medlem
bjornterring skrev:
Ställ modellen nära den vita fonden. Köra två halv-silver parraplyer, ett medium och ett small på var sida om modellen , ställ blixtarna på samma styrka. Vi brukar kalla det "American catalogue ljus" men det blir snyggt om du gör det rätt...
Det lät avancerat...
Den här bilden har en bakgrund belyst med EN enkel o naken 230V slavblixt... Problem dock med vita klädesplagg som ju kan slukas upp bakgrunden.

Dancer
 
ANNONS