Annons

Bränna bildspel från Iphoto

Produkter
(logga in för att koppla)

slideshowbob

Aktiv medlem
Det verkar som bilkvalliten blir riktigt dålig i Idvd, någon som har nåt tips på hur man bränner från Iphoto, eller något annat program att göra och bränna bildspel med?
 

slideshowbob

Aktiv medlem
Nu har jag hittat Photomagico, det verkar riktigt bra, men samma problem där som Iphoto när man ska bränna,bildkvalliten blir dålig. Går det att bränna med samma kvallite som man ser i bildspelsprogrammet?
 

stinneli

Aktiv medlem
Här har du en helt egen tråd! Hoppades hitta lite svar här på mina frågor men ingen har ju svarat :)
Har du hittat någon lösning på egen hand? Använder du iPhoto för bildspel eller har du hittat något annat?
 

Fredsson

Aktiv medlem
"Bumpar" denna tråd. Samma undran har jag. Kvalitén blir ju minst sagt usel på tv'n. Mac ska ju var så bra på detta då måste det väl gå att få en kvalitet så man kan titta på bildspelen också annars är det ju inte stor mening.

Thomas
 

JOLidman

Aktiv medlem
Den dåliga kvaliten beror antagligen inte på iPhoto utan på TVns dåliga upplösning, om du inte har en HD-tv.
 

Hans-C

Avslutat medlemskap
Jag tycker kvaliteten blir bättre om man gör bildspelen direkt i iDVD istället för att exportera från iphoto till iDVD.
 

Fredsson

Aktiv medlem
Hej Hans.

Kan du beskriva lite mer hur du gör då?. I iPhoto och iDVD kan man ju inte spara "projektet" man håller på med. Det sker ju automatiskt. Det är ju först om man exporterar som man måste välja upplösning och i iPhoto är den högsta valbara 640x480. Men på datorn kan man ju se bildspelet i full upplösning. Finns inte det som en fil som man kan komma åt och bränna på DVD?

Thomas
 

Fredsson

Aktiv medlem
Alternativ fråga är naturligtvis vad finns det för program att köpa som är användbara? På Windows PC använder jag ProShow Gold och jag vill gärna ha något som fungerar lika som det.

Thomas
 

Hans-C

Avslutat medlemskap
Thomas: Kan du beskriva lite mer hur du gör då?

- Skapa ett nytt projekt och sedan lägger du till ett bildspel.

Thomas: I iPhoto och iDVD kan man ju inte spara "projektet" man håller på med. Det sker ju automatiskt. Det är ju först om man exporterar som man måste välja upplösning och i iPhoto är den högsta valbara 640x480. Men på datorn kan man ju se bildspelet i full upplösning. Finns inte det som en fil som man kan komma åt och bränna på DVD?

- Har inte hittat det i iphoto heller. Och skulle själv också föredra en "Proshow-variant". Men i iDVD går det att spara olika projekt som filer på HD samt skivavbild.
 

dentasinned

Avslutat medlemskap
Keynote skulle jag rekomendera, gör alla minna bildspel där och sedan bränner jag dom som Quicktime-fil med en upplösning på 1680-1050 men det går även och exportera dom till 1920-1080.
 

Fredsson

Aktiv medlem
Hans-C skrev:
Thomas: Kan du beskriva lite mer hur du gör då?

- Skapa ett nytt projekt och sedan lägger du till ett bildspel.
I iPhoto har jag skapat ett bildspel. Sedan väljer jag Arkiv > Exportera och då är det bästa möjliga valet 640x480. Då skapas en fil i formatet xxx.mov. I iDVD skapar jag ett nytt projekt och väljer att lägga till bildspel och väljer då den exporterade filen.

I iPhoto finns det dessutom en inställning när man gör bildspelet under Inställningar där man kan välja Bildspelsformat mellan Aktuellt visningsläge, 4:3 iDVD TV läge och 16:9 Widescreen. Där har jag valt Widescreen men det kanske är fel om jag ska bränna det i iDVD. Då ska jag nog välja 4:3 iDVD, TV. Men det känns som om de i så fall inte utnyttjar HD TV'ns möjligheter.

Thomas
 

iBoat

Aktiv medlem
Kan inte komma med konkreta tips här. Men de bildspel jah gjort i iPhoto/iDVD har blivit bra. Jag är rätt kräsen när det gäller bildkvalitét , och vad jag förstår innehåller en högupplöst bild långt mer information än vad en TV kan visa, HD eller ej.
Jag sparar mina bilder i format 1080 px breda, sedan importeras de till iPhoto.
 

Fredsson

Aktiv medlem
iBoat skrev:
Kan inte komma med konkreta tips här. Men de bildspel jah gjort i iPhoto/iDVD har blivit bra. Jag är rätt kräsen när det gäller bildkvalitét , och vad jag förstår innehåller en högupplöst bild långt mer information än vad en TV kan visa, HD eller ej.
Jag sparar mina bilder i format 1080 px breda, sedan importeras de till iPhoto.
Mats. Kan du berätta hur du gör sedan? Exporterar du bildspelet från iPhoto till en .mov fil och startar iDVD och lägger till samma fil där? Eller finns det något annat sätt att få över bildspelet till en DVD skiva som går att spela upp i en vanlig DVD spelare kopplad till TV'n?
 

Fredsson

Aktiv medlem
dentasinned skrev:
Keynote skulle jag rekomendera, gör alla minna bildspel där och sedan bränner jag dom som Quicktime-fil med en upplösning på 1680-1050 men det går även och exportera dom till 1920-1080.
Keynote är om jag förstår rätt Apples motsvarighet till Microsoft PowerPoint. Jag har köpt Office 2008 så jag har PowerPoint i stället i så fall. Det går ju att göra bildspel där men det är ju knappast vad programmet i första hand är designat för. Det känns lite jobbigt att använda för bildspel.
Thomas
 

dentasinned

Avslutat medlemskap
....keynote är alldeles förträffligt, en massa olika effekter och lätt jobbat när man väl har fått kläm på det. Det man inte har är den "Ken Burne effekten" men den klarar man sig verkligen utan.
 
ANNONS