Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bränna bildspel från Iphoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredsson

Aktiv medlem
Jag tittade lite snabbt på Powerpoint och där kan man spara bildspelet som en film och själv välja vilken upplösning den ska ha. Det blir att experimentera lite när tid finns.

Thomas
 

Hans-C

Avslutat medlemskap
Men det blir väl också en quicktime fil? Går dessa att spela upp i TV:n utan dator? Jag har två st. DVD-spelare och ingen vill spela upp "bildspel.mov".

Fredsson skrev:
Jag tittade lite snabbt på Powerpoint och där kan man spara bildspelet som en film och själv välja vilken upplösning den ska ha. Det blir att experimentera lite när tid finns.

Thomas
 

Fredsson

Aktiv medlem
Jag vet inte ännu. Min tanke är att den största kvalitetsförsämringen blir i iPhoto när jag exporterar bildspelet därifrån och måste välja 640x480 som maxupplösning. Om jag kan skapa bildspelet i Powerpoint i stället och spara det som en film i t ex 1920x1080 (full HD upplösning) så kanske inte iDVD har något emot att bränna detta på DVD med denna upplösning bibehållen. Förhoppningsvis blir det då bättre på TV skärmen.

Thomas
 

Fredsson

Aktiv medlem
Jag provade just att göra ett bildspel i Powerpoint och spara det som en .mov fil med 1920x1080 upplösning. Eftersom det formatet är mera avlångt än mina bilder så blev det lite konstiga proportioner i det läget men det kan man ju lösa. Dock gick det inte att bränna till DVD i iDVD när jag använde alternativet att skapa ett projekt med hjälp av menyer mm. Det blev något fel vid renderingen som stoppade alltihop.
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Fredsson skrev:
Jag provade just att göra ett bildspel i Powerpoint och spara det som en .mov fil med 1920x1080 upplösning ... bränna till DVD i iDVD ... något fel ...
Programmet iDVD används för att bränna en DVD från filmer mm som redan existerar till ett format som en vanlig DVD-spelare kan spela upp i en vanlig TV. Du kan inte få iDVD att skapa en DVD med HD-upplösning på en vanlig DVD-skiva då en vanlig DVD-spelare inte kan spela upp en sådan skiva.

Om du vill göra högupplösta bildspel direkt från bilder kanske iMovie kan vara lösningen? Bara att dra in bilderna, justera tider, Ken Burns-effekt, mm och exportera som en film. Den filmen måste dock spelas upp med något som klarar den upplösningen du har valt. Skickare du iMovie-filmen till iDVD är du tillbaks till den dåliga upplösningen på en DVD-skiva.

Om du tvunget vill ha en DVD med hög upplösning spelandes på en vanlig TV från en DVD-spelare får du nog titta på en BluRay-spelare och hitta en "iDVD HD".
 

Fredsson

Aktiv medlem
Jag börjar inse det. Det är säkert DVD standarden som är begränsningen. Jag har tidigare, med ProShow Gold och Windows, bara gjort körbara EXE filer som jag har visat på andra datorer och med digitalprojektor inser jag nu. Vore alltså bra med ett program där man kan skapa EXE filer.
 
ANNONS