Annons

Fringe med Nikon 50/1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

Lurch

Avslutat medlemskap
Varför är det så lätt att få purple/blue fringe när jag fotar med bländare på 1,4? Objektivet är ett Nikon 50 1,4D och kameran en D300. ISO verkar inte spela någon roll.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Därför att LoCA är som sämst korrigerat på den största bländaröppningen? Man får en del fringe med så här stora bländaröppningar oberoende av vilket objektiv du använder (under 20kkr och 80mm). Leica's summilux asph 50 (a 30kkr sist jag tittade) är lite bättre, men knappast "bra". 50AFD är nog ingen av de bättre 50'orna på marknaden vad det gäller just detta, jag har ägt både AIS, AFD, AFS och Sigma 50F/1.4, och AIS/AFD som är samma optik är de sämsta i gruppen (på just denna punkt!)

Fringe har inte med ISO att göra, men det kan ibland hjälpa att underexponera lite (om man har möjlighet) för att lyfta bilden lite i post.

Nästa möjlighet man har är att skaffa ett ganska extremt UV-filter, både Hoya och Schott har dessa. De börjar skära redan inne i blått, tidigare än UV - detta minskar effekten en hel del. Filterna kostar dock en tusenlapp i 52mm-gänga.
 

keckax

Aktiv medlem
50/1,2 tycker jag är klart bättre, men både 35/1,4 och 50/1,4 är tråkiga på den punkten. 35:an har rent hemsk CA på största bländaren.

/K
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Objektivet är inte gjort för att kunna fokusera UV och IR på samma plats som det synliga ljuset, så ju längre ut förbi blått och rött man kommer, desto mer "fel" blir fokus på objektivet. Har man då en svart (eller mörk iaf) yta precis bredvid ett ljust område som avger mycker UV/IR - typ dagsljus då ;-) - så ser man att blått och rött blöder lite in mot det mörka. "Ytterkanterna" på det blå och det röda sensorn kan fånga ligger på gränserna mot UV/IR. Är då dessa starka kommer de med och blir tolkade som synligt ljus. Sensorn ser bara "blått" i sin blå kanal, den ser ingen skillnad på "nästan UV" och "grönblått".
 

Bokeh

Aktiv medlem
Om du kör i Raw och använder Capture NX2 vid editeringen så tas otyget bort automatiskt med din kamera, likaså om du fotar i Jpg.

/kent
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Det görs även i Adobe Camera Raw.
Om det görs automatiskt i ACR så är det nog nåt fel på mitt program, för det har aldrig försvunnit nån CA från mina bilder automatiskt.. Måste alltid ta bort den manuellt i photoshop.. Funktionen för att göra detta i ACR påverkar inte ens mina filer.. Konstigt är det..
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Inte alls konstigt, det CA-kontrollen i rawprogram gör är att försöka korrigera lateral CA, dvs "storleken" på de olika kanalerna. Det man ser som en förskjutning av RGB i förhållande till varandra när man kommer längre bort från mitten av bilden (det optiska centret).

Fringe är en helt annan sak, om vi säger att det som normalt sett kallas för bara "CA" är färgförskjutning i X-Y-led i kanterna av bilden, så är "fringe"-aberrationen riktad på ett håll vinkelrätt mot detta plan - DJUPET i bilden (Z-axeln?). Detta fel syns även exakt mitt i bilden, vilket inte lateral CA gör. LCA ser ut som tre skarpa versioner av respektive R-G-B-bild ovanpå varandra, men förskutna i förhållande till varandra. LoCA ser ut som "halos" runt om saker, de har ingen "riktning" utan är egentligen bara ett resultat av fokus-oskärpa av extrema våglängder.

Det finns ofta ett verktyd som heter "defringe" i raw-konverterare, men det är sällan effektivt. Man får arbeta lite manuellt med det.
 

j_s

Aktiv medlem
Om det görs automatiskt i ACR så är det nog nåt fel på mitt program, för det har aldrig försvunnit nån CA från mina bilder automatiskt.. Måste alltid ta bort den manuellt i photoshop.. Funktionen för att göra detta i ACR påverkar inte ens mina filer.. Konstigt är det..
Det görs nog inte automatiskt i ACR, det har du rätt i.
 
ANNONS