Annons

Länka från miniatyrer

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans-C

Avslutat medlemskap
Är det någon som vet vad lagen (eller allmän web-etik) säger om detta. Jag lägger in en miniatyrbild med en länk till den riktiga bilden och stället där fotografen har publicerat den. Jag har alltså inte tagit bilden själv, vill visa bilden/var den finns att tiita på, utan att publicera den själv. Men en miniatyr hur liten den är, kanske också är en publicering?
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Jag tror de flesta anser att det är en publicering som kräver tillåtelse av fotografen, oberoende av hur liten bilden är.
 

millhouse

Aktiv medlem
Är det någon som vet vad lagen (eller allmän web-etik) säger om detta. Jag lägger in en miniatyrbild med en länk till den riktiga bilden och stället där fotografen har publicerat den. Jag har alltså inte tagit bilden själv, vill visa bilden/var den finns att tiita på, utan att publicera den själv. Men en miniatyr hur liten den är, kanske också är en publicering?
Hej Hans!
I juridisk mening så är det ingen skillnad på en "stor" eller "liten=miniatyr" bild.När du använder en bild utan en fotografs medgivande så är det ett lagbrott.Ett medgivnade,och då skrifligt, löser frågan.Så mitt råd är kontakta fotografen och förklara vad du vill.Om du får ett medgivande glöm inte att klart skriva ut vem fotografen är.
 
ANNONS