Annons

En förbryllad D90-ägare

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Naturligtvis har du rätt i sak, Martin, men kan det inte det du kommenterade vara ett bra sätt att initialt försöka utröna om det är fel på kameran eller på fotografen?
Jovisst. Men att auto-ISO skulle vara något dåligt har jag svårt att förstå. Man kan ju själv bestämma vid vilken slutartid kameran ska höja ISO.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Börja med att lära dig grunderna i fotoskolan, det är ingen ide att hålla på och fiffla med kamerans inställningar innan du vet grunderna i allafall, alla har vi varit barn i början, så ta det lungt och läs in grunderna först, ett tipps är att låna böcker på bibloteket, det spelar ingen roll om dom är gamla, grunderna är dom samma även på dagens digital kameror, börja sedan exprimetera med att köra kamerans slutartider och bländare helt manuellt efter det resultat du eftersträvar så lär du dig troligen snabbare.

God Jul och lycka till...
/kent
 

KristianV3

Avslutat medlemskap
Så vad ska man göra när det blir mörkt då? Sluta fotografera? Auto-ISO är en utmärkt funktion som inte är någon "bov" om man vet hur den fungerar. Det blir inte brusigare för att kameran höjer ISO-talet istället för att du själv gör det manuellt.
Sluta fotografera när det blir mörkt??? Då tar man fram stativet.
Auto-ISO behöver inte vara boven. Men allt för ofta är den det i alla fall. Den går ju att slå på igen om man vill ha den.

Det "måste" man inte alls. Det beror helt på hur stadig man är på handen.
Klart man kan skjuta på lägre slutartider än fokal längden. Jag gör det själv hela tiden. Men, tråden existerar för att bilderna blir dåliga. Och en etablerad grund regel inom foto är just att man bör hålla slutartiden kortare än fokallängden. Reglerna är mera riktlinjer. De är inte huggna i sten. Men vid problem, kan det ju vara lämpligt att hålla sig till etablerade regler, så har man i alla fall uteslutit en möjlig felorsak.
 

lofling

Aktiv medlem
Men vid problem, kan det ju vara lämpligt att hålla sig till etablerade regler, så har man i alla fall uteslutit en möjlig felorsak.
I så fall är "regeln" att testa med kameran på ett stativ till att börja med.

Auto-ISO är inte ett problem för mig heller. Men det handlar ju bara om att hålla koll på exponeringen helt enkelt.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Ta några bilder med blixten på (i kombination med lågt iso i relativt svagt ljus) och se om du ser någon skillnad i skärpan. Blixten simulerar en extremt kort slutartid som ger bästa tänkbara skärpa.

Jag har märkt att för handhållet foto är slutartiden den enskilt mest avgörande faktorn för hur skarpa mina bilder blir. Jag rekommenderar varmt att använda tumregeln slutartid = 1/brännvidden (på FX). Använd alltå inte längre slutartid än 1/75s på 50mm brännvidd. Personligen försöker jag hålla mig på 1/80s eller under på mitt fasta 35mm objektiv (DX), det ger skarpare bilder än 1/60s, speciellt om jag fotar människor som rör sig. Jag höjer (oftast) hellre isotalet ett steg än sänker slutartiden.

Denna TUMregel kan ju diskuteras, men jag anser i varje fall att det är av högsta vikt att man har koll på slutartidens inverkan på skärpan innan man dömer ut ett objektiv eller en kamera.

Sen ska man inte heller glömma bort att bilder ofta bör skärpas upp i efterbearbetningen, speciellt efter förminskning och om man jobbar i raw (jpeg i kameran skärps normalt upp lite, men inte raw). Det gör en enorm skillnad, men är inte skärpan bra på originalbilden blir den inte det heller med mer bearbetning. Skärpning är inget annat än en höjning av den lokala kontrasten. Inget magiskt verktyg alltså.
 

lofling

Aktiv medlem
speciellt om jag fotar människor som rör sig. Jag höjer (oftast) hellre isotalet ett steg än sänker slutartiden.
Jag måste påpeka att brännvidden inte spelar någon stor roll om objektet fyller större delen av sökaren. Det är viktigt med en kort slutartid pga rörelse hos det man fotar, inte huvudsakligen för att man skakar kameran. Det är två olika saker.
 
ANNONS