Annons

D300s, Auto-ISO och blixt, dilemma

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas_j

Medlem
Mors

Som ny D300s-ägare (tomten var väldigt snäll i år) så har jag börjat labba runt och har insett att auto iso inte är optimalt när jag fotar med blixt. T.ex så väljer kameran ISO3200 utan blixt för ett motiv men kör jag samma motiv med blixt kan den ligga kvar på lika högt eller nästan lika högt ISO. Känns onödigt! Blixten ska ju naturligtvis ge det ljus som behövs i normalfallet. Även om bruset är ok på denna kamera vill jag inte ha det så. Har googlat runt lite men blir inte riktig klok på hur jag ska komma runt detta. Finns det nån möjlighet att stänga av Auto ISO vid blixtfotografering som default? Dvs ha ISO ställt på t.ex 200 för blixtfoto. Blixten i fråga är en SB600. Har inte testat ännu att om den beter sig likadant med den inbyggda blixten. (ska göra det)

Hur gör ni andra med D3/D300/s osv?

/J
 

jonas_j

Medlem
Google i all ära; vad säger handboken i ämnet?

Per.
Hmm... har inte postat mycket i detta forum men läst en hel del. Har man inget svar att ge bör man inte posta - enkel forumdisciplin, enligt mig. Tycker mig inte ha sett något utav denna typ av svar tidigare... men men. Strunt i det, jag tänker inte bråka!

Jag har naturligtvis läst manualen även om jag inte lusläst i detalj. Den är ju ändå på 400sidor :) Jag är delvis nybörjare (tidigare D40-användare) och har lite småsvårt att ta till mig allt som sägs i manualen för denna betydligt mer avancerade kamera. Jag har inte hittat något klockrent svar på min fråga så därför googlade jag. När jag inte heller där tyckte mig finna något riktigt bra så postar jag frågan på ett forum som jag upplevt innehålla en hel del kunniga personer. Hoppas nån kan tipsa lite.
 

erro.se

Aktiv medlem
Nu har jag iofs en D700 och SB900, men...

Min kamera fixar det där med auto-ISO och blixt bra tycker jag. Den använder den ISO som behövs, med hänsyn tagen till blixtens förmåga att lysa upp motivet.

Jag testade just i mitt mörka kontor. Utan blixt och med auto-ISO på 200-6400 så väljer kameran ISO 6400. Med blixt så blir det ISO 200 eftersom blixten orkar lysa upp rummet även på bas-ISO. Ett större rum, eller utomhus, så höjer kameran ISO varefter blixten inte längre orkar på bas-ISO.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Hmm... har inte postat mycket i detta forum men läst en hel del. Har man inget svar att ge bör man inte posta - enkel forumdisciplin, enligt mig.
Om du läst mycket här vet du hur oerhört irriterande det är när folk postar frågor vars svar står i handboken. Jag gav dig bara chansen att berätta att du faktiskt läst handboken, vilket hedrar dig.

Ett enkelt "Handboken ger inget på den här punkten" hade räckt.

On with the show.

Per.
 

OscarM

Aktiv medlem
Nu har jag iofs en D700 och SB900, men...

Min kamera fixar det där med auto-ISO och blixt bra tycker jag. Den använder den ISO som behövs, med hänsyn tagen till blixtens förmåga att lysa upp motivet.

Jag testade just i mitt mörka kontor. Utan blixt och med auto-ISO på 200-6400 så väljer kameran ISO 6400. Med blixt så blir det ISO 200 eftersom blixten orkar lysa upp rummet även på bas-ISO. Ett större rum, eller utomhus, så höjer kameran ISO varefter blixten inte längre orkar på bas-ISO.
jag har för mig att mina erfarenheter av D300 + SB-600 säger samma sak.

jonas: du har iso inställt på 200, och ändå kickar auto-iso igång eller? så du inte har råkat ändra iso-inställning på kameran t.ex.
Jag använder inte blixt speciellt mycket (17-50/2.8, 20/1.8, 30/1.4 klarar det mesta...) men har du testat om det blir olika resultat med olika ljusmätningslägen och olika inställningar på blixten?
 

Fredsson

Aktiv medlem
Jag har också noterat samma sak och skrivit om det i tråden som heter D300s
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=111725&page=4

Jag har löst det på så sätt att jag har skapat två "fotograferingsmenybanker", den ena med Auto-ISO på och den andra med av. Om jag vill fotografera med blixt utan att kameran höjer ISO värdet så byter jag snabbt mellan dessa banker. Tycker i alla fall själv att det går snabbare än att gå djupare in i menyerna och koppla bort Auto-ISO. Kan väl också säga till Jonas försvar att det är väldigt svårt att hitta något i manualen om exakt hur detta fungerar och till vilka ISO-värden kameran höjer. Kanske beror det också på vilken blixt man använder?

Thomas
 

keckax

Aktiv medlem
Hmm. Jag har inte läst så mycket om saken, men jag har precis samma problem med auto-iso + blixt som du (D700 och sb-800). Undrar om uppdateringen av firmware (som jag inte har gjort) grejar biffen? Har du provat?

Och jag håller med -det är småirriterande med folk som spelar bror duktig med onödiga motfrågor om man tex läst manualen när man har en fundering.

/K
 

Teodorian

Aktiv medlem
Mors

Som ny D300s-ägare (tomten var väldigt snäll i år) så har jag börjat labba runt och har insett att auto iso inte är optimalt när jag fotar med blixt. T.ex så väljer kameran ISO3200 utan blixt för ett motiv men kör jag samma motiv med blixt kan den ligga kvar på lika högt eller nästan lika högt ISO. Känns onödigt! Blixten ska ju naturligtvis ge det ljus som behövs i normalfallet. Även om bruset är ok på denna kamera vill jag inte ha det så. Har googlat runt lite men blir inte riktig klok på hur jag ska komma runt detta. Finns det nån möjlighet att stänga av Auto ISO vid blixtfotografering som default? Dvs ha ISO ställt på t.ex 200 för blixtfoto. Blixten i fråga är en SB600. Har inte testat ännu att om den beter sig likadant med den inbyggda blixten. (ska göra det)

Hur gör ni andra med D3/D300/s osv?

/J
Jag har testat en hel del med Auto ISO och blixt både tidigare (med D300 och D3)

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=87741

och nu med D3s. Min slutsats är att funktionen är nyckfull och att det tar tid att lära sig att förstå hur den fungerar. I många fall, om ljusförhållandena är någorlunda konstanta, är det bättre att mäta ISO talet utan blixt och sedan sänka ISO-värdet 1-2 steg och kombinera med blixt.

Som jag förstår det är det bara på D300s och D3s som Auto ISO fungerar genom att ISO-talet höjs direkt om det behövs samtidigt med att blixt används. På tidigare modeller fungerar Auto ISO med blixt genom att hela ljusbehovet i en scen tillgodoses genom att blixtljuset höjs innan ISO-värdet ökas.

På D3s fungerar Auto-ISO och blixt enbart i TTL läget på SB-900/SB-800. I övriga blixtlägen tex M-läget fungerar Auto-ISO och blixt som på tidigare kameror. På SB-900 står det Auto-ISO på displayen medan det står justerat ISO-tal på SB-800. Ställer jag in ISO-värdet på ISO 400 för fotografering inomhus ställer Auto-ISO in värdet två steg upp dvs ISO 1600. Minskar eller ökar jag värdet på blixten respektive exponeringskompensationen kommer det faktiska ISO-värdet och blixtnivån att påverkas. Det verkar som det krävs rejält mörka motiv för att de två stegen upp skall gås förbi.

Vid normala motiv kan man alltså räkna med att få ISO 800 vid Auto-ISO och blixt om kameran står inställd på ISO 200. Är det däremot för ljust för kombinationen bländare, slutartid och ISO 800 kommer kameran att välja som lägst ISO 200.

Observera att det är den inställda minsta blixtslutartiden och inte minsta slutartiden för Auto-ISO som kommer att användas i A-läget om motivet är för mörkt. Är motivet för ljust för det inställda ISO-talet kommer kameran att justera slutartiden så att den blir kortare och inte sänka ISO-talet.

I M-läget, som jag vanligtvis använder vid blixtfotografering, är det givetvis den inställda manuella slutartiden som gäller. Är motivet för mörkt höjs ISO-talet normalt sett två steg och enbart om det inte är tillräckligt höjs ISO-talet mer. Är motivet för ljust för det inställda ISO-talet kommer kameran justera ner ISO-talet två steg. Räcker inte det blir motivet överexponerat.

För bäst resultat förordar jag att man ställer in kameran 1-2 steg under det förväntade nödvändiga ISO-talet utan blixt. Auto-ISO bör också maximeras till 2 eller 3 steg över det inställda ISO-talet.

Här är ett jämförande exempel mellan D3 och D3s med Auto-ISO och blixt. Båda kamerorna är inställda på ISO 400. I två av fallen med limit ISO 1600. D3:an ger ISO 400 (till vänster) medan D3s ger ISO 1600 dvs två steg upp (till höger). Ställs D3s in på limit 400 blir det ISO 400 (i mitten).
 

Bilagor

Senast ändrad:

Janne B

Aktiv medlem
I min D300 fungerar Auto ISO klockrent med SB800, men förutsättningen är att jag kör på bländarförval. Kan det vara någon förklaring?
Mvh
JB
 

Bokeh

Aktiv medlem
Smartast är väl om du ställer in en dedikerad bank för blixtfoto, så gjorde jag på min D300, sen hade jag en med auto iso, en utan, samt en för stativ fotografering.

/kent
 

lofling

Aktiv medlem
Jag använder nästan alltid Auto-ISO, och med blixt har jag inte ens funderat på hur det funkar. Men det jag har uppfattat är att kameran använder det ISO jag har ställt den på, och att Auto-ISO stängs av. Detta på både D300 och D700.
 

Fredsson

Aktiv medlem
Jag använder nästan alltid Auto-ISO, och med blixt har jag inte ens funderat på hur det funkar. Men det jag har uppfattat är att kameran använder det ISO jag har ställt den på, och att Auto-ISO stängs av. Detta på både D300 och D700.
Så fungerar min D80 med SB800 men inte D300s. Vet inte om det är en nyhet i och med s modellerna av D300 och D3 för enligt Teodorian så fungerar ju D3s lika som D300s.
 

Teodorian

Aktiv medlem
I min D300 fungerar Auto ISO klockrent med SB800, men förutsättningen är att jag kör på bländarförval. Kan det vara någon förklaring?
Mvh
JB
Det spelar ingen roll för resultatet om A-läget, M-läget eller S-läget används.

En av de få gånger jag fått Auto-ISO att höja ISO-talet med D300 och SB-800 var i en mycket stor lokal med högt i tak. Annars håller min D300 kvar vid det inställda ISO-talet eller sänker det ändå ner till ISO 200 i värsta fall med underexponering som följd.

En sak är i alla fall klar och det är att D3s fungerar mer som jag vill ha det ifråga om blixt och Auto-ISO dvs kombinationen ger i de flesta fall en lätt förhöjning av ISO-talet (upp till 2 steg i normalfallet) från inställt ISO-värde på kameran. Inomhus ställer jag vanligtvis in kameran på ISO 200 eller 400 och om det är mörkare ISO 800 eller mer.

Jag har även provat med FV-lås tillsammans med blixt och Auto-ISO och det verkar kunna ge lite kraftigare exponering.

Min erfarenhet är att Auto-ISO och blixt fungerar tillfyllest vid normalt kontrastrika motiv medan scener som är mörka och kontrastfattiga tycks fungera dåligt och ge underexponering.

TTL BL FP verkar ge något lägre exponering än TTL FP. Om FV-lås används tycks det kunna ge ännu lite rikligare exponering.
 
ANNONS