Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera från USA, SV laddare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en ny D300s eftersom börjar bli less på ISO egenskaperna hos min gamla D200. Filmningen är ett stort plus också.

Eftersom jag jobbar på Amerikanskt terrirorium för tillfället kommer jag att köpa den i USA, det jag funderar på är hur det fungerar med laddare och såna grejer?

Kan jag köpa en nätkabel till laddaren för vettiga pengar eller måste jag köpa en ny laddare? Eller är det en vanlig apparatsladd till och med?

Hur gör alla ni som köper från USA?

Hur fungerar det med menyspråk och liknande?

Jag kan ju tillägga att jag tyvärr inte har någon återförsäljare att gå till, jag är tvungen att beställa den. Jag kommer att vara här ett bra tag, så det är inte frågan om någon moms-smitning eller liknande.

Har någon tips om bra internetåterförsäljare är det också intressant!

Det jag hittills tittat på är B&H och Amazon, de tar båda $1499. Billigare är inte fel, men det ska vara seriösa kända företag!

Tacksam för alla funderingar och tips på vad jag behöver tänka på!
 

Walle

Aktiv medlem
Jag kan inte svara för hur det är med just laddaren som följer med D300s, men antingen kan du byta nätsladd, alternativt köra med en adapter.

Jag har två laddare till Canon som kommer från B&H (I paket med kameror), den ena har nätsladdsanslutning, vanlig "radiosladd"/apparatsladd (uttaget som ser ut ungefär som en 8a). Den andra har amerikansk stickpropp inbyggd, så till den måste jag använda adapter.

Laddarna är idag i princip uteslutande av switchande typ, så varken nätspänning eller nätfrekvens är speciellt viktiga. Det går alltså alldeles utmärkt att köra dem på både 115V@60Hz och 230V@50Hz. Fast det visste du säkert redan (men någon annan som intresserar sig för frågan kanske inte gör det :))

Edit: Laddaren som följer med D300s verkar vara MH-18a, och den har nätsladdsanslutning.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Om det är samma laddare som till D300 så behöver du bara byta nätsladd, finns hos Classe i Sjön för ett par tior, laddaren funkar både för 110/230v.

/kent
 

lofling

Aktiv medlem
Laddaren är som sagt gjord så att sladden går att byta ut. Har köpt tre kameror i USA och tagit hem dem. Sladden ser ut som en åtta i änden.

Menyerna går ju att ställa om så språket ska inte vara några problem hoppas jag.

B&H, e-photocraft, Berger Bros, Amazon, i den ordningen, är hur jag rankar företagen jag handlade från när jag bodde i USA. Det går att söka på t.ex. resellerratings.com (e. dyl) för att få en fingervisning om företagen är seriösa. Brooklyn-baserade e-företag kan innebära mycket problem, speciellt om priserna är för bra för att vara sanna.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Tack för de svaren!

Det verkar om att det blir B&H, fast de har ju regeln att de (nästan) bara skickar till folks fasta adresser...

Amazon skickar, det vet jag men B&H känns bättre om de skickar alls.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa till en extern mikrofon för att kunna spela in video bättre efter att ha pratat med en videointresserad kollega, vad säger ni om det?

kan ni hjälpa mig att välja en bra mick? Gärna hos B&H eller Amazon eftersom jag hoppas kunna köpa alltihop tillsammans.

Det behöver inte vara någon värsting, bara så jag ska slippa använda den inbyggda micken och få med alla ljud från kameran. Den bör vara hyfsat kompakt och inte överdrivet dyr också.

Tacksam för tips!
 

larsten

Aktiv medlem
Det är bara att byta sladden

Hej

Det är bra att byta sladden till laddaren. Nemas problemas. Sladden kan säkert köpas för c:a 30 sek på Clas Ohlson. Så var det på den D300s jag sett.

Rekommenderar att du tittar in hos www.adorama.com. De är oftast lite billigare än B&H på just kamror...men samma bra service. De skickar även till förtagsadresser.

När det gäller Canon så verkar de ha andra typer av laddare för USA marknadet...sådana med integrerade kontakter. Där finns ingen kabel att byta ut utan man måste ha en adaptor...som man tyvärr måste hålla reda på

Lars
 
Senast ändrad:

jpp

Aktiv medlem
B&H skickar till de flesta av USA's militärbaser, jag tror till och med att de har något specialavtal. Det enklaste vore väl att fråga den som är postansvarig på basen, eller direkt till B&H.

B&H's hjälp om vart de skickar:

http://www.bhphotovideo.com/find/HelpCenter/Shipping.jsp#shippingDest

Shipping Destinations

US Customers

We ship to:
Any residential address
Your place of business
APO addresses
US territories and possessions
We do not ship to hotels, motels or resorts.
Så en amerikansk militärbas på Sydpoolen borde räknas dit då en "APO adress" torde finnas.
APO --> Armed forces Postal Adress om jag kommer ihåg rätt.
 

Walle

Aktiv medlem
Rickard: Jävligt OT:

Får man fråga hur/varför du har en militär address på sydpolen?

För en annan som har gått och drömt om att få chansen att spendera ett halvår på sydpolen, inkl fotograferande, så blir ju resultatet att man blir jäkligt nyfiken :)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
B&H skickar till de flesta av USA's militärbaser, jag tror till och med att de har något specialavtal. Det enklaste vore väl att fråga den som är postansvarig på basen, eller direkt till B&H.

B&H's hjälp om vart de skickar:

http://www.bhphotovideo.com/find/HelpCenter/Shipping.jsp#shippingDest



Så en amerikansk militärbas på Sydpoolen borde räknas dit då en "APO adress" torde finnas.
APO --> Armed forces Postal Adress om jag kommer ihåg rätt.
Ja, helt rätt :)

Hade inte sett det! Tack för tipset!

Då beställer jag en ny kamera! Tack för alla tips än en gång!

Det är mycket riktigt en APO adress, tillhör "Asia Pacific" för att vara mer exakt. Känns lite som ett hån :)

Militärbas är det inte, men Amerikanska flygvapnet sköter alla flygtransporter inklusive posten. Jag är på Amundsen-Scott base, en forskningsbas på geografiska Sydpolen som borroperatör för IceCube-projektet.

Ni kan ju kika på min blogg om ni är intresserade:

http://helmetrock.wordpress.com/

Jag har några bilder härifrån i mina bilder också.

Mer info om projektet:

http://icecube.wisc.edu/
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Nu är kameran på väg från Adorama till det facila priset av 11400 kr inklusive frakt (och inkl 30 kr för kabeln till laddaren)!
 

Walle

Aktiv medlem
Jag måste ju bara vara en nyfiken jävel och fråga hur du fick jobbet du har? För en annan är det ju bara en sån där långdragen dröm/fantasi att få möjlighet att spendera en längre tid (MED KAMERA) på sydpolen. Sjuk som jag är hade jag dock lätt velat spendera det andra halvåret där, trots problem med ljuset.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Klart man ska vara en nyfiken jävel :)

Jag är anställd av Stockholms universitet som samarbetar med Madison university i Wisconsin, vi är totalt 30 borroperatörer som kör en hetvattenborr, de flesta anställda direkt av Madison, ca sju svenskar varav tre anställda av Stockholm.

Jag pluggar i Uppsala, så jag såg anslag om att de sökte folk till ett jobb på Sydpolen, och det får man ju vara bra dum om man inte söker :)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jahapp, idag damp det ner ett paket här på polen :)

Min nya D300s kom bortåt en vecka tidigare än jag hade väntat mig, det tog totalt 15 dagar från bekräftelsen om att det skickats till att jag hade den i handen! Andra har fått vänta i över fyra veckor på grejer från USA. De som jobbar med posten här säger att sex veckor också förekommer. Laddaren hade mycket riktigt en apparatsladd, menyerna gick att ställa om till Svenska. Manualerna fanns på Engelska och Spanska.

ISO egenskaperna på min nya D300s är verkligen strået vassare än på min gamla D200, när jag visade en bild på 6400 för min kollega Tom blev han så impad att han spottade äpple över hela skärmen :p

Bilderna på bas-ISO är det dock som väntat ingen nämnvärd skillnad på förutom lite bättre upplösning på den nya. Fast så tog den gamla tog också sjukt bra bilder på ISO 100, men jag ville helst inte gå över 250 för annat än web-bilder. På den nya verkar ISO över 400 fortfarande vara användbart för finare bilder.

LivView verkar också vara en riktigt kul grej, speciellt med det inbyggda vattenpasset och allt annat!

Fast jag har några frågor ändå.

När jag ställer om fokusområdesväljaren till mittenläget verkar det fungera exakt likadant som understa läget, på min gamla syntes det en ram av fokuspunkter runt den i mitten som tog över om den mittersta inte kunde hitta fokus, här fokuserar bara den mittersta i båda lägena.

När jag flyttar fokuspunkten med multiväljaren flyttas den i sökaren men den visas fortfarande i mitten på den övre displayen, på min gamla visades positionen på den övre displayen.

Har jag missat något eller är det så? Jag har mest testat AF-S och inte AF-C, är det haken?

Ha tålamod, jag har bara den Engelska manualen och kan säkert ha missat något :)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Så efter 300 bilder med min nya kamera kan jag ju konstatera att den var väldigt olik min gamla D200! Jag hade trott att jag inte ens skulle behöva bläddra i instruktionsboken :)

Till exempel om jag exponerar helt manuellt efter histogrammet och lägger histogrammet på samma sätt som jag gjorde innan blir bilderna kraftigt överexponerade. Det är nästan som att lära sig fotografera från början igen, jag är tillbaka på 70-80% kasserade bilder på grund av att jag inte kan kameran :)

Dessutom vill jag ge nya minneskortsluckan FET-IG!! Jag slängde kameran över axeln och öppnade den med armbågen när jag gick... Som tur var hörde jag ett klick när den gick upp, annars hade nog kameran varit fylld med snö nu... Dock verkar tätningen vara rätt ok så länge den håller sig stängd.

För övrigt kan jag ju meddela att Sir David Attenborough är på stationen idag, en trevlig prick :)

BBC håller på att spela in en serie som ska heta Frozen Planet, de har varit och filmat allt vi har gjort här sen jul. Videofotografen hade ett superzoomobjektiv med ljusstyrka 1,9 rakt över. Kostade 20 000. Dollar.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Japp, då var min D300s köldtestad med bra resultat!

Jag var nere i tunnlarna under stationen i -52°C i 45 minuter och jag hade fortfarande ett streck kvar på batteriet och kameran funkade precis som om det varit rumstemperatur! Displayen klarade kylan mycket bättre och blev inte alls lika seg som på min gamla, fast det är klart att den blev en aning seg...
 
ANNONS