Annons

Världsgaranti

Produkter
(logga in för att koppla)

larsten

Aktiv medlem
Ingen garanti

Nikon kör ingen världsgaranti på sina kameror. Så kareror behöver skickas till den region de köpts. Kameror köpta inom EU borde de ta. Dessutom säger de att de inte garanterar att de kommer ta emot kameror köpta utanför för reperation alls. De förbehåller sig rätten att säga nej till att överhuvudtaget befatta sig med andra kameror än de köpta inom EU.

När det gäller objektiv tror jag de har världsgaranti...om de säljs med sådant. Det är dock ofta så att man väljer bort den näär man köper i USA eller Asien. Det är ju sällan man får problem med objektiv.

Canon har ingen världsgaranti heller på sina digitalkameror men jag vet att det tidigare stod tydligt att de har servicegaranti (dvs tar emot kameror).

Det kostar ju en hel del att sätta upp även en service organisation så det är säkert anledningen till att Nikon Sverige inte väljer att inte säkert ta emot...


Lars
 

Bokeh

Aktiv medlem
För digitalkameror gäller områdesgaranti, dvs innom EU så gäller garantin som om du hade köpt kameran i Sverige, med den skillnaden att du får bekosta frakten själv till närmaste service ställe.
För analogkameror, objektiv och tillbehör gäller däremot världsgaranti.

/kent
 

lofling

Aktiv medlem
När det gäller objektiv tror jag de har världsgaranti...om de säljs med sådant. Det är dock ofta så att man väljer bort den näär man köper i USA eller Asien. Det är ju sällan man får problem med objektiv.
Nej, vad jag vet så är det inte världsgaranti på objektiv heller.

Det jag förstått är att det hela bottnar i att Nikon USA och Nikon övriga världen är två separata företag och de kommunicerar tydligen inte med varandra för att kunna ha en bra garanti...
 

Roger Eriksson

Ny medlem
Dessutom är det så att det är den fösta köparen som får garanti, om sedan produkten säljs vidare under garanttiden så faller den.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Nej, vad jag vet så är det inte världsgaranti på objektiv heller.

Det jag förstått är att det hela bottnar i att Nikon USA och Nikon övriga världen är två separata företag och de kommunicerar tydligen inte med varandra för att kunna ha en bra garanti...
För digitala produkter är det regionsgaranti, dvs produkt köpt inom europa har garanti inom europa.

För övriga saker som blixtar, analoga hus och optik så är har Nikon Internationell garanti.

Däremot är garantin 'personlig' och går inte att överföra. Brukar inte vara något problem även om det står någon annans namn på fakturan, men egentligen gäller den då inte. Det är inget problem i alla fall när det gäller vanliga kvitton utan namn förstås

Här går mera att läsa.

http://www.europe-nikon.com/en_GB/service_support/Support_Manufacturers_Warranty.page?lid=1&lidsub1=0&lidsub2=0&lidsub3=0&lidsub4=0&sParamValueLbl=&sParamValue=&dcr=



"International Warranty
This applies to conventional equipment (lenses, film based cameras, Speedlights)

• Your Nikon equipment is guaranteed against any manufacturing defects for one year from the date of purchase.
• The warranty card is issued only at the time of original purchase; it is non-transferable.
• The warranty card must be presented to the Nikon Service Facility before any repair can be made under warranty.
• Establishing the original purchase date should be made by the original consumer purchase via the sales slips, or other evidence.
• Damage caused by accident, misuse, do-it-yourself repairs, sand, grit or water is not covered by this warranty, which is only valid at a Nikon Service Centre.
• All mail or transportation costs including insurance are at the expense of the owner. All other claims of any nature are not covered*. "
 
ANNONS