Annons

Nikon AF-D till D90 - Fel fokusering?

Produkter
(logga in för att koppla)

JMikaelH

Ny medlem
Hej. Har köpt ett Nikon D90-hus för att använda till mina gamla AF-D objektiv (till en 35-mm kamera). Det verkar inte som att det går att fokusera på "långa" avstånd, typ landskap. Fokuseringsringen bottnar innan jag har nått skärpan. Närbelägna motiv tycks gå bra. Jag har inte velat testa med autofokus och batteriet insatt i kameran för då går den knappast att lämna tillbaka. Jag har försökt justera dioptriratten men det hjälper inte. Möjligen kan min åldersrelaterade närsynthet spela mig ett spratt, men med min gamla 35-mm kamera ser det betydligt skarpare ut på långa avstånd. Har jag tänkt fel?
 

jpp

Aktiv medlem
Det borde inte vara några problem med att fokusera, däremot kan sökaren i D90'n upplevas som lite mörk, speciellt om du inte bländar upp objektiven. Men som inlägget innan föreslog, ladda och sätt i batteriet, så kommer nog optiken att fokusera rätt. Dioptriinställningen påverkar inte skärpan och fokuseringen hos optiken, utan det är bara mellan mattskivan och okularet. Vissa objektivexemplar har lite front eller bakfokus, och det går att justera direkt i några kameror, jag tror att så även är fallet med D90. Detta är endast en liten finjustering, är det riktigt illa, så får man lämna optik och kamera till en serviceverkstad och be dem kalibrera optiken mot kameran.
Hoppas att detta bringade lite klarhet i frågan utan att sätta allt för mycket griller i huvudet på dig. :)

//Patrik
 

Bokeh

Aktiv medlem
Ett AF-D objektiv kan inte fokusera fel eftersom det inte har någon egen fokusmotor, får du felfokus med ett objektiv utan egen motor så är det kamerahuset som fokuserar fel, förutsatt att det inte är något mekaniskt fel på objektivet.

/kent
 

mats.r

Ny medlem
Det är antagligen mycket svårt att se hur skärpan ligger om inte batteriet sitter i eftersom sökaren blir så mörk och grynig då.
 
ANNONS