Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

little_mac

Aktiv medlem
Rättvisa, vilken rättvisa är du ute efter. Fängelse ? Böter ? Känslan av att sätta dit honom ?
Som tidigare bevisat så händer det inte mycket fast ett stort antal personer anmäler samma person tyvärr.
Att personligen sätta dit honom eller brännmärka honom är att gå utanför lagen och det vill inte alla. Men vad ska du göra när lgens långa arm inte bryr sig, för det är det vad det handlar om. Prioriteringar och resursbrist gör att bedragare kommer att fortsätta att blåsa er OM ni inte gör något åt saken.
Att lägga ut namn, orter, tel nummer etc etc kommer alltid att hjälpa. Att ta personlig kontakt med honom/familj/jobb etc kommer definitivt att sätta press så att ni får tillbaka era pengar.
Så jag undrar - Vilken rättvisa vill du ha eller vill du ha tillbaka dina pengar ?
Om brott kan styrkas så är fängelse det straff som lagen dömer för grovt bedrägeri, som i det här fallet. Personen i fråga blir också skadeståndsskyldig (men ingen av oss förväntar sig någon ekonomisk ersättning). Det är rättvisa. Vi är nu många målsägande och jag är övertygad om att personen i fråga kommer att få fängelse. Ingen har talat om att brännmärka någon. Dock så lurar dessa bedragare förr eller senare "fel" person. Din uppfattning om att lagens långa arm inte bryr sig delar jag inte med dig. Vi har kanske olika erfarenheter. Jag ställer mig slutligen lite frågande till din formulering "bedragare kommer att fortsätta att blåsa er OM ni inte gör något åt saken". Vem som helst kan bli bedragen.
 

clawfinger

Aktiv medlem
Om brott kan styrkas så är fängelse det straff som lagen dömer för grovt bedrägeri, som i det här fallet. Personen i fråga blir också skadeståndsskyldig (men ingen av oss förväntar sig någon ekonomisk ersättning). Det är rättvisa. Vi är nu många målsägande och jag är övertygad om att personen i fråga kommer att få fängelse. Ingen har talat om att brännmärka någon. Dock så lurar dessa bedragare förr eller senare "fel" person. Din uppfattning om att lagens långa arm inte bryr sig delar jag inte med dig. Vi har kanske olika erfarenheter. Jag ställer mig slutligen lite frågande till din formulering "bedragare kommer att fortsätta att blåsa er OM ni inte gör något åt saken". Vem som helst kan bli bedragen.
Nej, jag håller inte med.
Vem som helst kan inte bli bedragen om man följer vissa självklara riktlinjer.
1- Betala aldrig i förskott.
2- Träffas personligen, ta med en eller 2 vänner på ett fik, forum, mässa etc etc.
3- Kontrollera id innan, kolla upp familj, ref etc etc.

Om man gör detta och ändå blir bedragen hur ska det då gå till. Rån, dåliga varor som går sönder efter en vecka ?
Njae, brännmärka är inte det jag gör däremot visar jag att det kommer att gå illa om man inte är försiktig.

Du pratar om fängelse, personen som denna forumtråd mest har handlat om har begått 2 ytterligare bedrägerier trots poliaanmälan och trots att hans namn funits i forumet. Det är ändå personer som är medlemmar på FS. Hur många andra har då inte blivit lurade ?
Hotet om polisanmälan och ett eventuellt fängelsestraff har inte fått denna kille att sluta.
Däremot har en person fått tillbaka sin pengar efter att ha kontaktat jobb, familj och vänner.
Det gav resultat mer än alla polisanmälningarna tillsammans och han bröt INTE mot lagen.

Åter, jag tycker synd om er och hoppas att ni alla får tillbaka era pengar.
 

Haraldus

Aktiv medlem
Om någon, till äventyrs, skulle vara intresserad av att få tillbaka sina pengar så kan man alltså använda sig av Kronofogden. Det kostar 600 kr och man måste då följa de s.k. inkassoreglerna. Vad detta innebär framgår av Kronofogdens hemsida.
Jag har polisanmält ett antal bedragare och har kunnat informera om bedragarens namn och adress och bindande bevis men alla dessa fall har polisen lagt till handlingarna med motiveringen att inga bevis finns. I flera fall har jag lyckats få vissa säljsiter att agera när jag hotat med att offentliggöra hur de agerat och skyddat bedragare. Men givetvis ska man polisanmäla och i detta fall kanske det leder till att förundersökning startar och åtal väcks.
/Harald
 

little_mac

Aktiv medlem
Nej, jag håller inte med.
Vem som helst kan inte bli bedragen om man följer vissa självklara riktlinjer.
1- Betala aldrig i förskott.
2- Träffas personligen, ta med en eller 2 vänner på ett fik, forum, mässa etc etc.
3- Kontrollera id innan, kolla upp familj, ref etc etc.

Om man gör detta och ändå blir bedragen hur ska det då gå till. Rån, dåliga varor som går sönder efter en vecka ?
Njae, brännmärka är inte det jag gör däremot visar jag att det kommer att gå illa om man inte är försiktig.

Du pratar om fängelse, personen som denna forumtråd mest har handlat om har begått 2 ytterligare bedrägerier trots poliaanmälan och trots att hans namn funits i forumet. Det är ändå personer som är medlemmar på FS. Hur många andra har då inte blivit lurade ?
Hotet om polisanmälan och ett eventuellt fängelsestraff har inte fått denna kille att sluta.
Däremot har en person fått tillbaka sin pengar efter att ha kontaktat jobb, familj och vänner.
Det gav resultat mer än alla polisanmälningarna tillsammans och han bröt INTE mot lagen.

Åter, jag tycker synd om er och hoppas att ni alla får tillbaka era pengar.
Till att börja med: ta i trä gällande vem som kan bli bedragen, men du har rätt i att man självklart kan minimera risken genom diverse åtgärder. Det förekommer två olika grupper som blivit bedragna i denna tråd. I mitt och många andras fall handlar det om en liga och förfalskade identiteter så att kontakta någons mamma, arbetsplats eller liknande fungerar tyvärr inte. Detta är större än så. Jag tänker inte gå in på detaljer eftersom bedragarna med största sannolikhet följer denna tråd, men du har inte all information du behöver för att göra en korrekt bedömning.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Som jag skrivit tidigare så har jag och drygt 50 personer till blivit bedragna i aug/sep 2010. Jag har checkat med Polisen denna veckan om status i det ärendet. Status är att det nu är 3:e eller 4:e utredare i ordningen som driver detta från Polisens sida. Detta ärende är fortfarande öppet och har således inte hamnat hos åklagare ännu. Det är bara att konstatera att tillgängliga resurser är få och att ärenden likt detta antagligen inte kan ha så väldigt hög prioritet.
 

clawfinger

Aktiv medlem
Till att börja med: ta i trä gällande vem som kan bli bedragen, men du har rätt i att man självklart kan minimera risken genom diverse åtgärder. Det förekommer två olika grupper som blivit bedragna i denna tråd. I mitt och många andras fall handlar det om en liga och förfalskade identiteter så att kontakta någons mamma, arbetsplats eller liknande fungerar tyvärr inte. Detta är större än så. Jag tänker inte gå in på detaljer eftersom bedragarna med största sannolikhet följer denna tråd, men du har inte all information du behöver för att göra en korrekt bedömning.
Du har mail.
 

joadoa

Aktiv medlem
Som alla säger i tråden är köp mellan 4 eller fler ögon att föredra. Man ska ALDRIG betala i förskott osv.

Att polisen i vissa län inte prioriterar bedrägerier är inte konstigt då det 1. Är Många våldsbrott i rören och 2. Lite personal. Men, går man ihop flera drabbade så att ett ärende växer så kommer det troligtvis behandlas snabbare. Kom ihåg att en utredare har massor av öppna ärenden igång samtidigt.

Det viktigaste är om/när man blir drabbad. 1. Dokumentera allt. 2. Polisanmäl, och redogör exakt vad som har hänt med all historik. 3. Kontakta ditt försäkringsbolag och redör för händelsen och fråga vad dom kan göra för att hjälpa dig.

Att ta tag i saken själv kan vara en 50/50 situation. Det kan gå bra. Dvs förövaren lämnar tillbaka pengarna i hopp om att du inte ska göra en anmälan och att han kan fortsätta sitt bedrägliga beteende. Eller så åker du dit och det blir någon situation som han (förövaren) kan dra nytta av.

Hoppas att detta kan hjälpa någon som blivit drabbad.

Mvh/Joakim
 

AskeHolst

Ny medlem
Jag har anmäld bägge två och jag kan tänka mig att andra har gjort det också, så det är nog anledningen. Jag tror inte de gör något utan anmälan.
 

Haraldus

Aktiv medlem
Grundproblemet är ju att man, p.g.a. banksekretessen, inte kan få veta om det kontonummer man fått stämmer med angivet namn och adress. Banken får ju inte ens upplysa om en viss person har ett konto i banken. Frågan är vem denna banksekretesslag är till för? Tydligen är det viktigare att betala skatt eftersom Skatteverket har undantag från banksekretessen. En förundersökare kan bryta banksekretessen men förundersökningen blir offentlig först då åtal väcks.
Mitt förslag är att man ska kunna ringa en bank och fråga om ett visst konto ägs av en person med visst namn och adress. Banken borde kunna svara Ja eller Nej. Detta har jag föreslagit för Finansinspektionen.
Jag har även frågat om Finansinspektionen lyckats med sina arbetsuppgifter som de uttrycker så här:
Citat->
Finansinspektionen är en myndighet som övervakar företagen på finansmarknaden. Vårt uppdrag från allmänheten - riksdag och regering - är att bidra till att det finansiella systemet fungerar effektivt och uppfyller kravet på stabilitet. Vi ska också verka för ett gott konsumentskydd i finanssektorn.
<-Slut citat
I Wikipedia står detta:
Citat->
Banksekretess är en lagstiftning som reglerar hur mycket information om en bankkunds tillgångar i banken och transaktioner som är sekretessbelagd.
I Sverige regleras banksekretessen av "Lag om bank- och finansieringsrörelse". Den svenska banksekretessen omfattar alla uppgifter som rör en bankkunds mellanhavanden med banken oavsett om uppgiften är skriftlig eller muntlig. Även uppgiften att en viss person är kund i banken eller ej, omfattas av sekretessen. Banksekretessen omfattar även kundens tidigare förbindelser med banken d.v.s. sekretessen upphör inte i och med att någon upphör att vara kund i banken.[1
<-Slut citat
Jag tycker att detta att inte kunna få veta om en betalningsinformation är sann eller falsk är absurd. Frågan är om det går att ändra denna lag. Politikerna tycker tydligen att det är OK att det i genomsnitt genomförs ca 250 bedrägerier per dag mot privatpersoner. Kanske skulle man lobba för en ändring genom att informera riksdagsmän om hur illa det är…
/Harald
 

AskeHolst

Ny medlem
Ang. banksekretess (börjar att blir OT här) hade en lösning med "dold nummer" varit en bra kompromiss. Då kan man ha ett konto där ägaren kan kontrolleras som man t.ex. kan använda vid överförsel med okända motparter. Och man kan även välja ha ett dold konto om man vill det.
Banksekretessen kan då finnas kvar och man kan samtidigt nyttja den starka identitetskontroll bankerna har.
 

gissenkissen

Aktiv medlem
Vi ska också verka för ett gott konsumentskydd i finanssektorn.
<-Slut citat

Håller fullständigt med dig, men jag vet att det tyvärr är upp till myndigheten att tolka regeringsuppdraget.
Jag vet att även internationellt inom FN:s underorgan finns möjligheten att kunna få information i form av ett ja eller nej om man lämnar specifika uppgifter. ( Detta gäller IMO (Int. Maritime Organization). Om bara viljan finns skulle det säkerligen kunna åstadkommas nationellt även på det sätt du föreslår. Tyvärr är finanssektorn en helig ko där man använder silkesvantar och böjer sig för välbetalda lobbyister så konsumentskyddet kan vi tyvärr glömma i vår situation.
/rolf

borde kanske inflika att om bedrägerierna hade drabbat staten hade säkerligen åtgärder vidtagits.
 
Senast ändrad:

Haraldus

Aktiv medlem
Jag har gjort en del affärer med betaltjänster som använder denna typ av ”dolt nummer”. Man identifieras endast med sin mailadress och man adresserar betalningen till en annan mailadress. Betalningen görs till en betalningstjänst och först när köpare och säljare är överens så släpps pengarna till säljaren. Det kostar ca 5 % av köpesumman och vore ju en billig försäkring – om det fungerade. Om köpare och säljare inte är överens t ex p.g.a. att varan inte motsvarar beskrivningen etc. så låses pengarna och betaltjänsten hjälper inte alls till att lösa problemet. De hänvisar till villkoren där det står att pengarna låses tills parterna är överens eller tills dom avkunnats vid svensk domstol. Antag att varan inte alls fungerar. Vad göra? Ska man väcka talan vid svensk domstol? Det leder antagligen bara till rättegångskostnader på tiotusentals kronor… Vad händer om en av parterna inte bor i Sverige? Går det att väcka talan mot t ex en indier vid svensk domstol? Svaret är nej. Varför upplyser inte betaltjänsten om detta?
Jag har råkat ut för bedragare och det går inte ens att polisanmäla en betaltjänst som låst pengarna om man alltså använt sig av en betaltjänst som uppger sig ha s.k. säkra betalningar. Inget brott anses ha begåtts om pengarna finns kvar men är låsta. Ingen betaltjänst har någon tidsgräns för hur länge en låsning av pengarna kan pågå. Det som händer, om ingen lösning hittas, är att pengarna tillfaller betaltjänsten efter tio år…

Tradera uppger att de har goda kontakter med polisen. ”Off the record” har polisutredare uppgett till min tidning att Tradera och Blocket oftast vägrar samarbeta vid utredning av bedrägerier. Varför? Jo, de är uppenbarligen mer intresserade av att tjäna pengar på bedragare än att ägna en massa tid på att stoppa dessa… Betaltjänstföretagen är ju likadana. I vissa fall så stöder betaltjänstföretaget bedragarna och ser troligen fram emot att ta över pengarna efter tio år. Detta har en anställd på ett betaltjänstföretag meddelat mej som förtrolig information.

Dessa metoder med ”dolda nummer” ger uppenbarligen inte alls någon bättre säkerhet. Man betalar alltså ca 5 % extra för att inte kunna polisanmäla. Dessutom kan man ju inte göra någon koll hos Kronofogden huruvida säljaren/köparen har offentliga skulder. Min bedömning är alltså att dessa betaltjänster agerar som bedragare. Jag gjorde, för skojs skull, en personkontroll av VD och styrelsen för ett betaltjänstföretag och det visade sig att alla utom en person var dömda för ekonomisk brottslighet. Det var inte några små brott utan dessa personer var helt enkelt ekonomiska haverister…

Det finns alltså inga ”säkra betalningar”. Det är ju ren skandal att vissa säljsiter har avtal med dessa betaltjänsteföretag som har som affärsidé att tjäna pengar på de 99 % av affärerna som sköts av seriösa aktörer. För den procent där bedragare är inblandade drar sig betaltjänsten undan och hänvisar till villkor som aldrig kan följas…

Jag ska försöka att få svar från Finansinspektionen på frågan vad de gör för att se till att det tillkommer ett säkert betalsystem för internethandeln. Det enda svar jag hittills fått är att man aldrig ska betala i förskott. Min motfråga är då om man ska skicka varan ”i förskott” dvs innan man fått betalt eller vad menas.
/Harald


Ang. banksekretess (börjar att blir OT här) hade en lösning med "dold nummer" varit en bra kompromiss. Då kan man ha ett konto där ägaren kan kontrolleras som man t.ex. kan använda vid överförsel med okända motparter. Och man kan även välja ha ett dold konto om man vill det.
Banksekretessen kan då finnas kvar och man kan samtidigt nyttja den starka identitetskontroll bankerna har.
 
Kapad identitet för bedrägerier på blocket

Jag är Lars Mikael Källström som omtalas i denna tråden, dock inte den som blåst köpare på blocket.
MIn identitet har blivit stulen och bedragaren har registrerat telefonnummer i mitt namn på både eniro.se och hitta.se, en förfaslkning på körkort har använts där endast namn och personnummer stämmer, bilden är på någon helt annan, annan behörighet och körkortsnumret stämmer inte med mitt körkort.
Allt är polisanmält och ni som är drabbade måste komplettera min anmälan eller göra en egen anmälan, jag har anmält till både eniro och hitta som lovat att ta bort uppgifterna.
Det är inte kul att drabbas av detta då jag kommer få mycket svårt att bli av med stämpeln som kommer ligga kvar på nätet under lång tid.
Har inte läst hela tråden men det jag läst låter inte bra.
Att de använder dubbelnamn har nog inte att göra med att det ska låta helyllesvenskt utan att de helt enkelt inte vet vilket namn de ska använda, i mitt fall har bedragaren använt båda mina namn men inte som dubbelnamn.
Personnummer går att få tag och använda till bedrägerier tyvärr, för att vara helt säker bör man inte föra över pengar till ett konto som dessutom inte stämmer överens med säljaren namn, i mitt fall anändes ett konto i Nordea och inte swedbank som uppges här med ett helt annat namn som kontohavare.
Bästa hälsningar
Mikael Källström

Undvik affärer med personer som utger sig för att heta:

Lars Mikael Källström

Erik Robert Lundström

Stefan Esbjörn Melin

Bedragaren uppger konto:

Swedbank

Clr. 8381-6

Konto. 983 843 096-6

Personen i fråga har en intränad rutin och är mycket trovärdig. Antingen säljer han sin eller sin sambos pryl, mest troligt en kamera (Nikon eller Canon) eller en dator (Macbook). Priset är bra men inte för bra för att vara sant. Han vill att du lämnar namn och telefonnummer så ringer han upp. Han kommer att skicka en bild på sitt körkort, hemnummer (som bara tutar upptaget eller inte fungerar och inte är reggat), mobilnummer (som pekar på personen i fråga och på en adress som verkar stämma). Efter en sökning på birthday.se, ratsit.se, hitta.se och eniro.se så kommer alla uppgifter att stämma överens. Han kan också visa upp kvitto. Allt detta är förfalskat. Bedragaren kan bland annat nämna att han har barn och att de spelar innebandy. Om han fått betalt så påstår han sig ha "glömt kvittot med kollinummer i firmabilen".

Det förekommer idag (22/2) fortfarande annonser på blocket som läggs ut av denna person.

Jag lämnar ansvaret till att maska uppgifterna i detta inlägg till forumets moderatorer.

Har du blivit lurad av denna person så kontakta mig på min privata mail.
 

Prins1

Medlem
Jag är Lars Mikael Källström som omtalas i denna tråden, dock inte den som blåst köpare på blocket.
MIn identitet har blivit stulen och bedragaren har registrerat telefonnummer i mitt namn på både eniro.se och hitta.se, en förfaslkning på körkort har använts där endast namn och personnummer stämmer, bilden är på någon helt annan, annan behörighet och körkortsnumret stämmer inte med mitt körkort.
Allt är polisanmält och ni som är drabbade måste komplettera min anmälan eller göra en egen anmälan, jag har anmält till både eniro och hitta som lovat att ta bort uppgifterna.
Det är inte kul att drabbas av detta då jag kommer få mycket svårt att bli av med stämpeln som kommer ligga kvar på nätet under lång tid.
Har inte läst hela tråden men det jag läst låter inte bra.
Att de använder dubbelnamn har nog inte att göra med att det ska låta helyllesvenskt utan att de helt enkelt inte vet vilket namn de ska använda, i mitt fall har bedragaren använt båda mina namn men inte som dubbelnamn.
Personnummer går att få tag och använda till bedrägerier tyvärr, för att vara helt säker bör man inte föra över pengar till ett konto som dessutom inte stämmer överens med säljaren namn, i mitt fall anändes ett konto i Nordea och inte swedbank som uppges här med ett helt annat namn som kontohavare.
Bästa hälsningar
Mikael Källström
Lider med dig Mikael, måste vara än värre att få sin identitet kapad än att "bara" bli bedragen!
 

Haraldus

Aktiv medlem
Mikael skrev:
Citat->
Personnummer går att få tag och använda till bedrägerier tyvärr, för att vara helt säker bör man inte föra över pengar till ett konto som dessutom inte stämmer överens med säljaren namn, i mitt fall anändes ett konto i Nordea och inte swedbank som uppges här med ett helt annat namn som kontohavare.
Bästa hälsningar
Mikael Källström
<-Slut citat
Hur ska man få fram vem som äger ett visst bankkonto? Den s.k. banksekretessen förbjuder ju bankerna att ge sådana uppgifter. De får inte ens bekräfta att ett visst namn och adress hör ihop med ett visst konto. Men en förundersökning häver banksekretessen.
Jag har ställt frågor om detta till både Finansinspektionen och till Konsumentverket. Problemet tycks inte röra dem i ryggen! Finansinspektionen har svarat att de kommer att behandla mitt ärende enligt gällande rutiner. Om man frågar vilka dessa rutiner är får man inget svar. Konsumentverket har svarat att de har viktigare saker att hålla på med men de har meddelat att de skickat en kopia till Finansinspektionen... En blind leder en blind tydligen...
/Harald
 
ANNONS