Annons

Sony DSC RX100

Produkter
(logga in för att koppla)

J0£L

Aktiv medlem
Ni som har införskaffat den här kameran, går det att ta en bild med skärmen avstängd? När man väljer att fokusera manuellt tänker jag främst på. När jag gatufotar blir det ofta höftskott så det vore intressant att veta huruvida den featuren finns :).
 

larsborg

Aktiv medlem
Ni som har införskaffat den här kameran, går det att ta en bild med skärmen avstängd? När man väljer att fokusera manuellt tänker jag främst på. När jag gatufotar blir det ofta höftskott så det vore intressant att veta huruvida den featuren finns :).
Utan skärmen påtänd (?) kan du inte ställa in manuellt, självklart, hur skall du annars kunna se när skärpan är ok?
 

J0£L

Aktiv medlem
Utan skärmen påtänd (?) kan du inte ställa in manuellt, självklart, hur skall du annars kunna se när skärpan är ok?
Jag vill kunna ställa fokus på t.ex. 3 meter och sen stänga av skärmen och veta att fokus fortfarande är på 3 meter, tills jag väljer att fokusera om manuellt eller automatiskt.
 

PMD

Aktiv medlem
Fick den idag. Tyvärr är kontakten för liten. Den når inte ner i eluttaget. Vad göra? Finns kontakter att få tag i här?
Är pinnarna för korta på stickkontakten?

Den andra änden på kontaktadaptern ser ut att ha samma sorts uttag som Apple använder för sina sladdar till MacBook-laddare. Det är väl tänkbart att Kjell & Co eller Clas Ohlsson kan tänkas ha sådana förlängningssladdar.
 

Max Gennel

Aktiv medlem
Hej.

Jag har hårdtesta den under en vecka på Mallorca.
Lämmnade systemkameran hemma och körde enbart med RX100.
Sköna menyer och speciellt för oss som kör Sony sedan tidigare. Mycket sköna bildinställningar som förval. Tjejen gillade kameran otroligt mycket.
lätt och kunna ställa manuell fokus med konturframhävnings finessen. Sedan är det otroligt sidigt att man kan programera functionsknappen till egna förval, tex vitbalans, iso, AF/ MF och bildinställningar. mm.
Imponerande iso kvalité.

Återkommer med ett bildspel senare.

Mvh
MaxG
 

nröjbrot

Aktiv medlem
Lite ny bilder från min RX100, blir mer och mer nöjd. Dock inget som ersätter min DSLR, utan ett komplement.
http://www.flickr.com/photos/65072883@N04/sets/72157631466672518/
Mycket fin serie, önskar jag vore så där bra på att fånga ljuset i vardagen.
Jag undrar vad du gör för efterbehandling, eller använder du HDR i kameran? Jag ser någon form av glow effekt i hudtonerna samtidigt som och färgerna ser desaturerade men varma ut på samma gång.
 

appslapp

Aktiv medlem
Tackar för alla kommentarer

Jag kör huvudsakligen i LR, och försöker dra ner exponeringen och efterbelysa de områden i bilden som jag vill få fram.

Kan misshandla bilderna från RX100 nästa lika mycket som mina bilder från min nikon, och det är grymt coolt från en sådan lite kamera.
 

Mats Abrahamsson

Avslutat medlemskap
Väldigt fin bildserie. Beror en hel del på bildmakaren, men RX och LR bidrar! Är också impad av vad denna lilla kamera kan åstadkomma - och hur väl den kommer överens med LR...
 
ANNONS