Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony DSC RX100

Produkter
(logga in för att koppla)

kennethvärmdö

Aktiv medlem
uv hus

Har Sony motsvarande billiga undervattenshus som Canon har(ca 2200kr)?
Eller är man hänvisad till aftermarket hus för 10000kr för att nå samma kvalité?
 

millgard

Aktiv medlem
Tja---RX100 levererades under sensommaren, så det har väl inte varit möjligt ännu att se hur den reagerar på kyla, kanske några norrlänningar har köpt kameran, tiden får väl visa.

Rent allmänt så har många kameror problem särskilt vid riktigt kyla som 15-25 grader typ, knepen brukar vara många, som extra batterier i varm ficka, då just batteriet brukar vara värsta problemet vid sträng kyla.

Lägga RX100 i en raggsocka av mindre storlek, skyddar mycket, kreativiteten får skruvas upp så klart, mycket elektronik i dagens kameror.

Det säljs numera en typ av allväders kameror som skall tåla 10 graders kyla och användas under vatten mm. personligen tror jag inte RX100 är en sådan kamera trots att den verkar vara mycket gediget byggd.

//Bengt.
Jag ligger hyfsat nära ett köp och bor låååångt norrut, men själva grejen är ju att man kan stoppa den i fickan. Innanför kläderna.

Jag skulle aldrig drömma om att lägga en kompaktkamera eller mobiltelefon i trettio minusgrader, dels för att batteriet riskerar att frysa sönder och dels för att optikens rörliga delar kanske rentav går sönder, det blir kondens inuti etc etc.

Stoppa den i fickan och håll den hyfsat varm, det är till och med så att man bör bespara den nedkylning pga kondensfrågan. Skall man fotografera i extrem kyla gäller nog manuell kamera typ Nikon FM och fasta gluggar. Så tänker jag.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag ligger hyfsat nära ett köp och bor låååångt norrut, men själva grejen är ju att man kan stoppa den i fickan. Innanför kläderna.

Jag skulle aldrig drömma om att lägga en kompaktkamera eller mobiltelefon i trettio minusgrader, dels för att batteriet riskerar att frysa sönder och dels för att optikens rörliga delar kanske rentav går sönder, det blir kondens inuti etc etc.

Stoppa den i fickan och håll den hyfsat varm, det är till och med så att man bör bespara den nedkylning pga kondensfrågan. Skall man fotografera i extrem kyla gäller nog manuell kamera typ Nikon FM och fasta gluggar. Så tänker jag.
Ja du tänker helt rätt.

//Bengt.
 

larsborg

Aktiv medlem
Tja---RX100 levererades under sensommaren, så det har väl inte varit möjligt ännu att se hur den reagerar på kyla, kanske några norrlänningar har köpt kameran, tiden får väl visa.

Rent allmänt så har många kameror problem särskilt vid riktigt kyla som 15-25 grader typ, knepen brukar vara många, som extra batterier i varm ficka, då just batteriet brukar vara värsta problemet vid sträng kyla.

Lägga RX100 i en raggsocka av mindre storlek, skyddar mycket, kreativiteten får skruvas upp så klart, mycket elektronik i dagens kameror.

Det säljs numera en typ av allväders kameror som skall tåla 10 graders kyla och användas under vatten mm. personligen tror jag inte RX100 är en sådan kamera trots att den verkar vara mycket gediget byggd.

//Bengt.
Om den tål stark kyla och är vattentät?
Troligen inte, så lägg den inte i en hink med iskallt vatten!

Vid mycket stark kyla har man kameran i en liten väska, innanför polarjackan, tar fram kameran när isbjörnarna visar sig!
Isbjörnar sägs det, kan även ses i huvudstaden, på gatorna!
 

millgard

Aktiv medlem
Du kan nog räkna med att displayen mår lika dåligt som batteriet i kyla.


Alla ev missförstånd, märkliga citeringar beror på Tapatalk.
 

larsborg

Aktiv medlem
Tråkigt med den här attityden. Jag försökte bara vara saklig och undrade om någon hade erfarenhet av hur t.ex displayen fungerar när den blir kall.
Jag tycker Rickard och vi övriga har gett fullt seriösa svar till dig.
Hur skall någon kunna ge ett svar, - hur kameran klarar kylan, nu i en relativt varm november månad, knappast någon mycket kall del av Sverige ännu?
Kameran har bara funnits på marknaden i några månader.
 

ljn3

Aktiv medlem
Finns det någon extern blixt att köpa som fungerar med RX100:an att använda som komplement till den inbyggda?

/Lennart
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Du kan i princip använda vilken blixt som helst som extern blixt - dock att ifall den inbyggda blixten kör med förblixtar så behöver du ha en fotocellslav där du kan ställa in antalet förblixtar den ska hoppa över, alternativt en viss tidsfördröjning efter att den första förblixten utlösts.
.
 

ljn3

Aktiv medlem
Tack för svar, tyvärr så är jag är dåligt insatt i blixtsystem. Har en Olympus FL36 till mina Olympus kameror och behöver någon extra blixt till RX100 med ungefär samma kapacitet. Så jag önskar lite mer råd och och tips hur jag går till väga.

/Lennart
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Du kan använda din Olympus FL-36 blixt ställd i manuelläget.

Sedan kopplar du en Slave Flash Trigger till din FL-36. Bor du i närheten av Göteborg så har jag några sådana liggande som du kan prova med.

Ifall RX100 går att ställa in på manuell blixt, så är det sedan bara att köra. Kamerans röda-ögon-reduktion måste du förstås också stänga av.


Om det inte går att koppla ur kamerans förblixtar (och det brukar nog inte gå på kompaktkameror är jag rädd) så behövs det en fördröjningskrets också för att inte triggern ska bränna av den externa blixten när förblixten/arna kommer, för då har kamerans slutare ännu inte öppnat. Det är inte särskilt avancerat att bygga en sådan krets själv ifall man har grundläggande elektronikkunskaper, men det borde gå att finna sådana på eBay för kanske 150 kr, så det är inte lönt med hembygge.


Fast vi kanske håller på att glida lite Off-Topic nu ...
.
 

J0£L

Aktiv medlem
Jag beställde ett grepp till min RX100 som kom häromdagen. Jag tyckte det blev en ganska stor skillnad i handhavandet när jag fick en liten "böj" på framsidan att kunna hålla fingrarna omkring. Greppet är dock i plast, men det sitter bra och gör sitt jobb. Det finns säkert många andra som kanske kan vara intresserade av en lösning som denna. Jag beställde via amerikanska amazon och det tog en vecka innan jag hade det i handen.

http://www.jbcameradesigns.com/products/sony-rx100-grip-base
 

Bilagor

idajosefina

Medlem
Ett litet underverk

Men visst är den ett litet underverk! Bekväm, lagom stor och fantastisk bildkvalité för att inte vara större än lagom fick-storlek! Min stackars alpha 65 har inte blivit använd alls sedan jag skaffade denna :D!
 

larsborg

Aktiv medlem
En märklig fotovärld vi lever i, iaf här i Sverige!

En arbetskollega blev imponerad av mina lilla Sony RX100, planerade för ett köp, kollade upp priser i huvudstaden, fann Japan Photo och Rajala Pro Shop ha de lägsta priserna, de två hade ett och samma pris, - 4999:-.
Tyvärr fanns kameran inte i lager (slut?) under mellandagarna, väntades in kommande vecka, enligt uppgift även då till det uppgivna priset.
Nu, har en sändning dykt upp hos de två butikerna, priset är plötsligt förändrat till 5490:- (Japan Photo) och 5489:- (Rajala Pro Shop)

Påminner om en viss kartellbildning, som vi redan har inom petroleum branschen, priserna är ju nära nog desamma för drivmedlen, oavsett tankställe!
Finns inget hemma, då kan man annonsera självklart om låga priser, inget att förlora, mer än att kunderna får sig ett gott skratt! :) -:)
 
ANNONS