Annons

Hur mycket RAM för D800 raw + Lightroom (mac)

Produkter
(logga in för att koppla)

J0£L

Aktiv medlem
Jag har idag en Macbook Pro 2010 (kör mountain lion) med en i7 2,4Ghz Quadcore och 8Gb RAM men när jag kommer med mitt 32Gb compact flashkort med D800ans rawfiler a 40Mb, så händer det ofta att Lightroom 4 konsumerar upp allt ledigt RAM-minne och jag själv måste gå in och frigöra minnet (ibland flera gånger under själva inläsningen av rawfiler) för att burken inte skall gå på knäna.

Samma sak händer (minnet tar slut) när jag sitter och bara bläddrar bland bilderna, och redigerar en och annan bild.

Då är min fråga, hur mycket minne krävs för att det ska gå optimalt att både läsa in och arbeta med D800ans rawfiler? Skulle jag märka någon större skillnad om jag skaffade en macbook pro retina med 16Gb RAM, eller krävs det ännu mera RAM för att arbetsflödet skall flyta på? Jag har även sneglat på att skaffa en äldre mac pro och kanske trycka i 32Gb RAM.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Jag har idag en Macbook Pro 2010 (kör mountain lion) med en i7 2,4Ghz Quadcore och 8Gb RAM men när jag kommer med mitt 32Gb compact flashkort med D800ans rawfiler a 40Mb, så händer det ofta att Lightroom 4 konsumerar upp allt ledigt RAM-minne och jag själv måste gå in och frigöra minnet (ibland flera gånger under själva inläsningen av rawfiler) för att burken inte skall gå på knäna.

Samma sak händer (minnet tar slut) när jag sitter och bara bläddrar bland bilderna, och redigerar en och annan bild.

Då är min fråga, hur mycket minne krävs för att det ska gå optimalt att både läsa in och arbeta med D800ans rawfiler? Skulle jag märka någon större skillnad om jag skaffade en macbook pro retina med 16Gb RAM, eller krävs det ännu mera RAM för att arbetsflödet skall flyta på? Jag har även sneglat på att skaffa en äldre mac pro och kanske trycka i 32Gb RAM.
Jag har arbetat med D800-bilder på min MBP (late 2011) med 16 GB ram och det vroomar på alldeles utmärkt. Jag hade maxat mängden ram i datorn, då det trots allt kostar under tusenlappen, samt slängt i en SSD-disk om det inte löste situationen. Tror det sistnämnda sannolikt kommer hjälpa mer än ökad mängd ram, även om jag som sagt varmt rekommenderar att du slänger i så mycket du bara kan.

Edit: Såg nu att du överväger en ny MacBook Pro, om det var fallet kanske det helt klart kan vara värt att snegla på en begagnat Mac Pro, då du givetvis ska kunna slänga in samma uppgraderingar i den utan problem. Men 16 GB minne bör absolut räcka, även om 32 GB knappast lär skada heller.
 

J0£L

Aktiv medlem
Jag glömde nämna att jag har maxat RAM-minnet i min maskin redan. Eftersom det är en mid 2010 går det dessvärre bara att trycka i 8Gb minne :(.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag kör nästan samma maskin, kamera och lightroom som du Joel och det funkar fint även om det såklart tar lite tid emellanåt. Min maskin är visserligen sent 2011, men jag har en 2,8 Ghz i7 men 8 Gb RAM.

Hur märker du att RAM-minnet blir fullt? Det har jag aldrig varit med om. Det låter som att du har något annat bekymmer kanske?
 

reboot81

Aktiv medlem
…så händer det ofta att Lightroom 4 konsumerar upp allt ledigt RAM-minne och jag själv måste gå in och frigöra minnet (ibland flera gånger under själva inläsningen av rawfiler) för att burken inte skall gå på knäna.

Samma sak händer (minnet tar slut) när jag sitter och bara bläddrar bland bilderna, och redigerar en och annan bild.
Hur frigör man minne? Vilken process ska man frigöra det från?

8GB är helt ok, skillnaden mellan 2/4 och 8 är bra mycket större än mellan 8 och 16.
Nu tror jag dock inte att det är brist på minne som får din import av bilder att sega ner datorn, nej det är två saker som sker: kopiering (låg minnesanvänding & måttlig skrivning till disk) samt hästjobbet att rendera förhandsvisning av RAW-filerna. Hur stora bilder renderar du vid import?
Även med 24GB på 2010 iMac i7 med SSD så går hela maskinen på högvarv vid import.
 

Bilagor

J0£L

Aktiv medlem
Jag kör nästan samma maskin, kamera och lightroom som du Joel och det funkar fint även om det såklart tar lite tid emellanåt. Min maskin är visserligen sent 2011, men jag har en 2,8 Ghz i7 men 8 Gb RAM.

Hur märker du att RAM-minnet blir fullt? Det har jag aldrig varit med om. Det låter som att du har något annat bekymmer kanske?
Jag ser det genom att titta på diagnostikverktyget för cpu/disk/minnesanvändningen (jag minns inte exakt vad det heter då jag sitter på min jobb-pc just nu) och där kan du bl.a. se hur mycket minne som är allokerat men inte används. När jag kör Lightroom så brukar det vara ett antal Gb data som ligger allokerat där.

Jag rensar minnet genom att köra ett kommando via terminalen som heter "purge". Men jag är osäker om det följer med i MAC OS X per default eller om det kom med när jag installerade utvecklingsmiljön XCode.

Det är bara med Lightroom som jag ser minnesanvändningen skenar så jag vet inte vad som annars skulle vara bekymret. Förmodligen har utvecklarna slarvat ganska ordentligt med minneshanteringen internt i programmet känns det som...
 

J0£L

Aktiv medlem
Hur frigör man minne? Vilken process ska man frigöra det från?

8GB är helt ok, skillnaden mellan 2/4 och 8 är bra mycket större än mellan 8 och 16.
Nu tror jag dock inte att det är brist på minne som får din import av bilder att sega ner datorn, nej det är två saker som sker: kopiering (låg minnesanvänding & måttlig skrivning till disk) samt hästjobbet att rendera förhandsvisning av RAW-filerna. Hur stora bilder renderar du vid import?
Även med 24GB på 2010 iMac i7 med SSD så går hela maskinen på högvarv vid import.
Bra input där! Jag vet faktiskt inte hur stora bilder jag renderar vid input, jag får kolla upp det ikväll och återkomma :).
 

reboot81

Aktiv medlem
Det senaste har jag bara haft 8GB i datorn, men det har fortfarande gått att surfa och lyssna på spotify utan problem och badbollar. Bilderna jag importerar är 21/10MP från en 5DII, inte som en D800 men ändock många filer. (Även om jag har för vana att göra något annat när datorn importerar/renderar previews, fläktarna går ju maxs)
Men det skulle även kunna vara nåt som är knas med din dator, eller som sagt troligtvis kass minneshantering av LR. Vilken version kör du? Tror 4.4 är senaste. Vid import, görs något med bilderna? Dvs appliceras någon framkallningsinställning?

Jag hade försökt att utesluta två ev. felkällor: minneskortläsaren och ditt konto.
Kan du prova att kopiera filer från minneskortet till din hårddisk i Finder, dvs utan att gå via LR. Suger den lika mycket kraft då?
Kan du prova att skapa ett användarkonto på datorn, och prova att importerar bilder i LR på ett fräscht konto?
 
ANNONS