Annons

Färgmarkeringar på bilder borta i LR5 vid export av katalog

Produkter
(logga in för att koppla)

J0£L

Aktiv medlem
I början av sommaren exporterade jag ut hela min bildkatalog i LR för att kunna överföra den från min laptop till min stationära maskin, vilket gick utan problem. Jag exporterade från LR på laptopen och importerade i LR på den stationära. Det verkade ha gått bra och alla redigeringar, vit/svart-flaggningar samt betyg följde med. Nu ikväll upptäckte jag att alla färgflaggningar på mina bortåt 90000 bilder har försvunnit.

Är det här normalt vid exporter av kataloger i LR? I sådana fall tycker jag att det låter som en tokstor BUGG i Lightroom. Jag kör LR 5 förresten.

Är det flera som har råkat ut för detta? Och kanske tom löst det? Hur då i sådana fall :).
 

erro.se

Aktiv medlem
Har du ändrat namnet på färgerna? Jag har för mig att det faktiskt är namnet som taggas, inte själva färgen. Isåfall så måste du ha samma färgnamn på de båda datorerna.
 

J0£L

Aktiv medlem
Nä, det kan jag inte minnas att jag skulle ha gjort. Om inte LR själv har ändrat det på något vis?

Hur gör jag det?

EDIT: Jag har tittat runt lite i LRs menyer och mycket riktigt verkar de heta olika. På min laptop står färgernas namn på engelska men på den stationära står de på svenska (trots att resten av menyerna är på engelska).

Om jag ändrar tillbaka färg-labels-namnen till default (som laptopen står inställd på) på min stationära, frågan är vad som händer med de bilderna (från 1a juli) som har de svenska färgnamnen som jag har redigerat på min stationära.

Jag får prova.

Tack för vägledningen i alla fall!
 
ANNONS