Annons

Adapter till enklare bälg

Produkter
(logga in för att koppla)

Tawi

Aktiv medlem
Har köpt en enklare bälg vilket hittills är ett kul tillbehör men man tappar möjligheten att ställa bländare då kameran och objektivet inte kan prata med varandra. Självklart man man skaffa ett analogt objektiv med bländarring. Eller en dyr bälg med kommunikationsdelen inbyggd.

Men har för mig att jag har sett adaptrar för detta tidigare men nu hittar jag inte igen dem. Såg ut som att man satte en mellanring på var sida om bälgen, en del direkt mot kameran och en del direkt mot objektivet och sedan bälgen mitt emellan. Tillsist en spiralsladd mellan de två delarna av adaptern som överför bländarinformation och annan kommunikation mellan kamera och objektiv. Är det någon som vet vad jag talar om och var jag kan köpa en sådan adapter? Eller en bälg med funktionen inbyggd som inte ruinerar mig.
 

BeriJan

Aktiv medlem
Du verkar ju köra med Canongrejor så Photax har lite som kanske kan intressera dig. De har nog inget med "spiralsladd" som du säger men bl a
LITE™ MACROBÄLG med 50mm/1,7 för EOS Canon. ART.BET: YT3011E50 1545:-
samt lite annat

http://www.photax.se/kmrt/nrbld/nrbld.htm

Tyvärr så när man länkar till en sida hos Photax så får man bara upp just den sidan och inte menyer mm utan får då gå till www.photax.se.
 

Tawi

Aktiv medlem
Hittar jag ingen adapter för att föra över kommunikationen mellan kamera och objektiv får det bli ett manuellt objektiv och en adapter, något i stil med den du länkar till.

Eller är det något man kan bygga själv ur "digitala" mellanringar?
 
ANNONS