Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ljusdans

Aktiv medlem
Eller varför inte friheten att välja själv beroende på vad man ska göra, med ett enda hus?

Förstår inte varför allt ska vara svart eller vitt, stort eller smått.

Fördelen med ett litet grundsystem är ju att man sedan kan välja själv vad man hänger på. En DSLR blir ju liksom inte liten bara för att man hänger en pannkaka på den...
 

patrik.f

Aktiv medlem
Eller varför inte friheten att välja själv beroende på vad man ska göra, med ett enda hus?

Förstår inte varför allt ska vara svart eller vitt, stort eller smått.

Fördelen med ett litet grundsystem är ju att man sedan kan välja själv vad man hänger på. En DSLR blir ju liksom inte liten bara för att man hänger en pannkaka på den...
Så tänker jag med. Jag har en a99 och måste verkligen inte ha en ny kamera men nån last måste man ju ha.. Jag försöker väga för och nackdelar. Skulle jag "vinna" något på att skaffa en a7r?
Om manuell fokusering skulle gå smidigare och exaktare med a7 jämfört med a99 så skulle det vara en viktig fördel för just mig. Om det skulle gå att växla mellan fokusförstoring och "oförstorat" med en knapptryckning så skulle det vara just en sådan sak jag stör mig på att det inte går att göra på a99. I början var jag helt lyrisk över fokusförstoringen men slutade snabbt att använda funktionen pga trassligheten. Om man knäpper ett kort direkt från fokusförstorat läge går det dessutom inte att förstora sökarbilden direkt igen utan man behöver aktivera nån annan funktion innan... Så dåligt!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Som jag skrivit tidigare: man måste skilja på manuell fokusering med manuella objektiv och manuell fokusering med vanliga E-mountobjektiv. Med de senare behöver man aldrig trycka på någon annan knapp än avtryckaren. Har kameran satts i Direct Manual Focus-läge och man trycker ner halvt så AF låser så hamnar man i förstorat läge direkt och automatiskt om man vrider objektivets fokusring. Det är därför det är så mycket bättre med riktiga E-mountobjektiv. Det här är verkligt sömlöst och elegant på ett sätt jag aldrig sett tidigare. Men vill man bara köra gamla manuella objektiv och gör det valet, så kan det ju vara bra om man faktiskt vet vad man väljer bort.

Observera också att DMF är något som inte är default utan måste väljas aktivt, vilket kan tyckas lite konstigt för det gör nog att många aldrig kommer upptäcka denna finess. Men det är ju inte första gången en så bra funktion finns där utan att Sony gör något väsen av den. Med DMF så blir man väldigt mycket snabbare än utan vid manuell fokus och man blir det genom att man får hjälp av AF att hitta rätt eller nästan rätt. Problemet annars med objektiv som kommunicerar by wire är ju att de inte som manuella objektiv har något naturligt stopp för fokusringen. Den har inga ändlägen utan kan snurras hur många varv som helst och det kan ju göra att det tar lite onödig tid att hitta rätt. Det finns heller inga tryckta skalor på objektiven eller några synliga i sökaren.

Så om ni inte varit medvetna om detta tidigare så är det en ganska viktig sak att beakta inan man bestämmer sig för sina objektivval. Vad man väljer bestämmer ens möjliga arbetssätt.
 

wsaar

Aktiv medlem
Testade kort montera Alphaobjektiven Zeiss 24-70 f2.8 samt Tamron 70-200 f2.8 på A7 och med så rejäla gluggar blir batterigreppet rejält efterlängtat. A99-motorn låter snabbare med skruvdrivna objektiv som Tamron 70-200, medan skillnaden känns mindre med SSM-objektiv som Zeissen.

Dessa zoomar är dock inte objektiv jag räknar med att springa runt med för gatu- eller resefoto men däremot används de mycket i studion eller för mer planerade plåtningar på location. Ljusstarka fasta objektiv som Sony 50/1.4, Sigma 35/1.4 och även Zeiss 85/1.4 fungerar dock klart bättre än zoomarna på A7 redan utan grepp (tror det handlar om vridmomentet som uppstår med objektiv som sticker ut mer). Efter plåtandet i gårdagsnatten kunde man dock önska att A7 hade sensorstabiliseringen från A99, men antar att man kan inte få allt i ett så litet paket. :)
 

Atropine

Avslutat medlemskap
Eller varför inte friheten att välja själv beroende på vad man ska göra, med ett enda hus?

Förstår inte varför allt ska vara svart eller vitt, stort eller smått.

Fördelen med ett litet grundsystem är ju att man sedan kan välja själv vad man hänger på. En DSLR blir ju liksom inte liten bara för att man hänger en pannkaka på den...
Begriper inte heller vad snap01 skriver om. Kan man använda andra, större objektiv så finns det väl inget fel med det? Sonys E-mountkameror ger dig som fotograf friheten att köra ett litet kompakt pannkakspaket eller ett stort tele-kit om du känner för det. Vore skönt att slippa läsa det eviga malandet om förstörd balans och ergonomi så fort någon monterar ett lite större objektiv på en A7/A7R. På en Olympus OM1 (snarlik storlek) gick det alldeles utmärkt en gång i tiden, och på dessa kameror går det ännu bättre då greppet är rejälare.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Begriper inte heller vad snap01 skriver om. Kan man använda andra, större objektiv så finns det väl inget fel med det? Sonys E-mountkameror ger dig som fotograf friheten att köra ett litet kompakt pannkakspaket eller ett stort tele-kit om du känner för det. Vore skönt att slippa läsa det eviga malandet om förstörd balans och ergonomi så fort någon monterar ett lite större objektiv på en A7/A7R. På en Olympus OM1 (snarlik storlek) gick det alldeles utmärkt en gång i tiden, och på dessa kameror går det ännu bättre då greppet är rejälare.
Precis! Han man exv. en NEX eller en A7:a med ett stort telezoom som man ibland har så är det väl inte annorlunda än om man har ett ljusstarkt 5-600mm eller längre på en tjockkamera. Var är balansen då. Jag har sett det ett antal gånger på safariresor.

Man hänger väl ingendera runt halsen precis, utan då är det ju objektivet man hanterar när man hanterar det ekipaget och inte kameran primärt.
 

afe

Aktiv medlem
Med ett rejält tungt objektiv tycker jag det är lättare att hålla stadigt med en tjockkamera (alltså typ 300/2,8 och uppåt). Jag testade A7r med Nikon 70-200/2,8 och det tyckte jag inte var några problem, så objektiv som 14-24 eller 24-70 lär också gå bra :)
 

Photocon

Aktiv medlem
Är det inga fler som har några intressanta erfarenheter och reflektioner kring A7 användningen praktiskt eller har alla snöat in på objektivtester? :)
Nej, bildexemplen du skickade mig var bra: fin detaljering med mycket få artefakter (bara en petitess att nämna). Zeiis 35:an gör sannolikt inte det hela sämre:). Bra DR.

Påminner väldigt mycket om vad jag får ut av min d800 och 60/2.8 macro samt 85/1.8 vad gäller just de nämnda faktorerna. Med bra objektiv blir det jämnt skägg mellan de här kamerorna om man efterbehandlar noga. Imponerande för en så "liten" kamera. Var dock tvungen att nämna objektiv i den här jämförelsen.

Vad gäller MF är säkert A/(r) säkrare.

Tack!

//Lennart
 

Atropine

Avslutat medlemskap
Är det inga fler som har några intressanta erfarenheter och reflektioner kring A7 användningen praktiskt eller har alla snöat in på objektivtester? :)
Inte mer än att det är väldigt begränsat med appar till kameran. Men lite ballt är det att kunna ansluta till wifit och surfa i kameran. För det är exakt det man gör, fast det är lite löst formgivet att se ut som ett kameragränssnitt. Uppdaterade remote-appen igår och hämtade upp bilduppladdningsappen. Sen när man är ute i fält och plåtar drar man bara igång nätdelning i telefonen och skickar upp bilderna från kameran till facebook och flickr via wifi. Fast jag hade gärna sett ett stöd för dropbox eller någon annan större molntjänst också. Kanske kommer framöver.
 

PMD

Aktiv medlem
Eller varför inte friheten att välja själv beroende på vad man ska göra, med ett enda hus?
Så radikalt! :)

Förstår inte varför allt ska vara svart eller vitt, stort eller smått.
Alla föredrar ju sin egen smak (definitionsmässigt) och det finns en tendens att försöka övertyga andra om den. Att andra håller med en är en slags egobekräftelse, och att andra inte håller med är tvärtom.

Fördelen med ett litet grundsystem är ju att man sedan kan välja själv vad man hänger på. En DSLR blir ju liksom inte liten bara för att man hänger en pannkaka på den...
Det finns DSLR:er som är mindre än en del spegelfria kameror. Jag tror dock att det inte finns någon DSLR som inte är tjockare än alla spegelfria kameror.

Ja, jag håller med om det fina i att kunna bygga ut från ett litet grundsystem. Även om man normalt sett klarar sig alldeles utmärkt med en A7(r) som den är så kan det finnas tillfällen då ett "kjolpaket" är precis vad som behövs. Modulärt är bra, och litet grundsystem är bra.
 

Atropine

Avslutat medlemskap
Med ett rejält tungt objektiv tycker jag det är lättare att hålla stadigt med en tjockkamera (alltså typ 300/2,8 och uppåt). Jag testade A7r med Nikon 70-200/2,8 och det tyckte jag inte var några problem, så objektiv som 14-24 eller 24-70 lär också gå bra :)
Håller med helt och fullt, det är därför jag har en A77 med närapå stelmonterad Sigma 100-300 f4 APO. Det är bara liten-kamera-litet-objektiv-mantrat vissa rabblar på som stör mig. Vill man enbart använda små mätsökarobjektiv på sin A7/A7R, fine. Gör gärna det, för det är en väldigt bra kombo. Men hävda inte att det skulle vara något knas med att använda exempelvis en dryg halvkilos 85mm f/1.4 på samma kamera, för det går alldeles utmärkt. Självklart blir det större och tyngre, men det är fortfarande en fröjd att plåta med, både handhavande- och resultatmässigt.
 

Atropine

Avslutat medlemskap
Det är det väl till alla kameror? Det är väl bara Androidbaserade kameror som man kan installera appar i (än så länge)?
https://www.playmemoriescameraapps.com/portal/index.php?setall=1
Klicka på A7 eller A7R i menyn till vänster så ser du vilka appar som är kompatibla med dessa kameror i nuläget. Inte så många som sagt. Sen minns jag vagt att jag läst att UI:t man ser när man drar igång app-miljön i Sonys kameror är en strippad androidvariant. Vet dock inte sanningshalten i detta, men helt otänkbart är det inte. Kamerorna har således två operativsystem, dels maskin-OS:et, dels det strippade android-OS:et som i sin tur pratar med kameraoperativet via definierade API:n.
 

J0£L

Aktiv medlem
Jag gissar att ett antal av er kommer att köra med adaptrar och icke-Sonygluggar, vilket jag också har funderat lite på. Men hur blir det med vädertätningen då egentligen? Jag antar att de flesta adaptrar inte är vädertätade.

Eller är de lite dyrare adaptrarna som Metabones eller Novoflex vädertätade kanske? För mig som älskar att plåta street i dåligt väder är det nästan ett måste. Kanske gör jag bäst i att gå på Sonys egna 35/2,8 då?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nej, bildexemplen du skickade mig var bra: fin detaljering med mycket få artefakter (bara en petitess att nämna). Zeiis 35:an gör sannolikt inte det hela sämre:). Bra DR.

Påminner väldigt mycket om vad jag får ut av min d800 och 60/2.8 macro samt 85/1.8 vad gäller just de nämnda faktorerna. Med bra objektiv blir det jämnt skägg mellan de här kamerorna om man efterbehandlar noga. Imponerande för en så "liten" kamera. Var dock tvungen att nämna objektiv i den här jämförelsen.

Vad gäller MF är säkert A/(r) säkrare.

Tack!

//Lennart
Det finns inte mycket att gnälla på nu längre om man tar taskiga bilder (å det blir ju lite jobbigt). Äntligen är kamerorna nere i samma storlek som på 70-talet och det trots att man inte behöver kompromissa något alls när det gäller bildkvalitet. 10 år tog det.
 

afe

Aktiv medlem
Någon vädertätning blir det inte med några adaptrar tror jag, men de som sitter bra (som t.ex. Novoflex) torde vara säkrare än billigare adaptrar.

Bäst blir nog som sagt med FE-objektiv, fast jag tror inte de heller har lika hög tätning som exempelvis Canons L-objektiv eller Nikons motsvarigheter. Stenis kan nog svara på om där sitter någon gummiring i bajonetten på 35:an, men jag tyckte inte jag såg någon när jag testade den.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS